• snart 4

Jamar på natten när hon löper

Jag håller på att bli galen på våran katt som väcker mig flera gånger på natten för att hon jamar under löpnings perioden. VAD SKA JAG GÖRA?? Sterilisera är inget alternativ då vi vill ha kull på henne sen. Tacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden Jamar på natten när hon löper
  • snart 4
    nemo1 skrev 2013-02-20 12:42:50 följande:
    Självklart ska du kastrera katten, sitt inte och gnäll när det finns ett mycket bra alternativ! Det finns över 100.000 hemlösa katter i Sverige så fler behövs verkligen inte. Hjälp en hemlös stackars dräktig katt istället som annars får föda ute om du så gärna vill ha "små söta kattungar" Usch vad ledsen jag blir på denna förbannade huskattsavel!!!

Nu är det så att jag älskar min skogskatt och vill ha en kull på henne. Fattar inte hur du kan bli så förbannad !!!!
  • LinneaJosie
    snart 4 skrev 2013-02-20 13:27:20 följande:
    Tråkigt att många har så taskig attityd, jag frågade bara om det fanns något jag kunde göra åt jamandet. Hon är ett år i maj och hört att hon är för liten för avel innan dess? Tack till övriga tips :)

Det var inte alls många som hade "taskig attityd". Du får tåla raka svar helt enkelt. Du har ju fått helt adekvata svar.
  • nemo1
    snart 4 skrev 2013-02-20 13:32:56 följande:

Nu är det så att jag älskar min skogskatt och vill ha en kull på henne. Fattar inte hur du kan bli så förbannad !!!!
    Jag kan berätta varför jag blir förbannad. Jag sliter häcken av mig för att rädda så många hemlösa katter som möjligt, alla mina pengar och tid går åt för att göra livet så bra som möjligt för dessa utslängda oönskade stackars katterna. Huskattsmarknaden är mättad sedan väldigt lång tid tillbaka och därför har dessa inget värde alls eftersom det är så lätt att få tag i. De ska helst bara kosta en hundring och sedan ingenting mer, få Friskis till mat, ingen försäkring vaccinering, idmärkning eller kastrering. För att sedan när man ledsnar antingen slänga ut eller avliva.
    Och skogkatt har du ingen för då hade du vetat att det heter skogkatt och inte skogskatt. En katt utan stamtavla är en HUSKATT. Tröttsamt att höra detta om och om igen, folk som har en långhårig katt tror att det är en raskatt...suck!
    Sist men inte minst, låter du katten gå ut själv med p-piller så finns risken att alla katter i området sätter på din katt och hon blir dräktig i alldeles för tidig ålder med risk för att hon dör vid en förlossning. P-piller stoppar endast löp men ej dräktighet då katter får ägglosning ändå vid parning och en pilsk hane parar sig vare sig honan löper eller ej och hon kan även bli smittad av diverse sjukdomar från hanen Från första p-pillret så ökar även risken drastiskt för juvertumörer 
  • snart 4

Nemo1: det är jätte tråkigt att det är så, men finns ingen anledning att dra alla över en kam. Du vet ingenting om mig, min katt eller mitt liv så du har ingen anledning att vara otrevlig :O

• ForReal
    snart 4 skrev 2013-02-20 18:57:30 följande:
    Nemo1: det är jätte tråkigt att det är så, men finns ingen anledning att dra alla över en kam. Du vet ingenting om mig, min katt eller mitt liv så du har ingen anledning att vara otrevlig :O
    Så det är registrerad avel på raskatt vi talar om? Då tycker jag du ska fråga på kattforum.se, där finns många otroligt kunniga på avel. P-piller kan ges under mycket korta perioder tills parning ska ske för att lugna katten, men regga dig där och se vad de säger. Det kanske visar sig vara onödigt att låta henne vara fertil om hon inte går igenom alla tester felfritt, t ex.
  • lennartsdotter
    Miss Blue skrev 2013-02-20 12:47:17 följande:
    Jag vill inte heller sterilisera min honkatt, vill ha kattungar från henne senare. Jag ger henne bara p-piller vid löp, 2 st, i tre dagar, sedan 1, tills löpet slutar. Oftast behöver jag inte ge henne så många. Ju mindre desto bättre.

Veterinären skrev så på receptet.
    Det där är ingen metod att rekommendera. P-piller ska främst ges för att förebygga löp, inte för att avbryta löp upprepade gånger. Okej att man avbryter löpet en gång och sedan ger i förebyggande syfte (1-2 tabletter i veckan). Du ger katten en rejält fuckad hormonbalans genom att hålla på och avbryta löpen istället för att använda dem som de är tänkta: för att förebygga. Man riskerar då livmoderinflammation och då kommer veterinären rekommendera kastrering ändå.
  • Kerubmamman

Funkar Felliway på katter som löper? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Skabetti

Katten jamar och vrälar för att den löper som du redan vet. Hur tror du det kommer låta när du har en kull kattungar i huset? Ett tips, läs på lite om katter innan du väljer att sätta kattungar till världen.

• lennartsdotter
    Kerubmamman skrev 2013-02-20 19:42:04 följande:
    Funkar Felliway på katter som löper? 
    Inte ett skit. Inte för att få dem lugna iaf.
  • Kerubmamman
    lennartsdotter skrev 2013-02-20 19:49:35 följande:
    Inte ett skit. Inte för att få dem lugna iaf.
    Då är det bara att stå ut då.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mummamalin

Jag förstår nemos frustration.
    Säg att du tar en kull på din katt, om du nu har problem med en jamande katt, hur blir det då med en hel kull ungar? Om du får 5-6 katter, har du bra hem till dem eller kommer du att lägga ut dem på blocket så att de lika väl kan bli sommarkatter?
    Jag drar slutsatsen att du inte har en kontakt med en seriös uppfödare, en sådan hade antagligen hjälpt dig med p-piller redan. Om du har köpt din katt igenom en seriös uppfödare och vill ta en kull på din katt, ta kontakt med uppfödaren, ta diskusionen om din katt är avelsmässigt fin nog att ta en kull på. Om det går att realistiskt sälja katterna. Annars är risken att de blir sommarkatter på blocket ganska stor.

Men snälla, ta inte en kull för "att det skulle vara gosigt med lite kattugar".

• Miss Blue
    lennartsdotter skrev 2013-02-20 19:30:23 följande:
    Det där är ingen metod att rekommendera. P-piller ska främst ges för att förebygga löp, inte för att avbryta löp upprepade gånger. Okej att man avbryter löpet en gång och sedan ger i förebyggande syfte (1-2 tabletter i veckan). Du ger katten en rejält fuckad hormonbalans genom att hålla på och avbryta löpen istället för att använda dem som de är tänkta: för att förebygga. Man riskerar då livmoderinflammation och då kommer veterinären rekommendera kastrering ändå.
    Säg det till veterinären som rekommenderade det.
  • Sannive
    ForReal skrev 2013-02-20 19:07:22 följande:
    Så det är registrerad avel på raskatt vi talar om? Då tycker jag du ska fråga på kattforum.se, där finns många otroligt kunniga på avel. P-piller kan ges under mycket korta perioder tills parning ska ske för att lugna katten, men regga dig där och se vad de säger. Det kanske visar sig vara onödigt att låta henne vara fertil om hon inte går igenom alla tester felfritt, t ex.
    Strålande svar!

• Lilia

Kastrera katten! Som någon redan har sagt så har jag mycket svårt att tro att din katt är renrasig då du inte ens kan stava till skogkatt. Det finns redan för många hemlösa katter. Om du vill ha kattungar så köp en kattunge som kompis till din katt eller erbjud dig att bli jourhem till en dräktig hemlös katt.

Svar på tråden Jamar på natten när hon löper