• Bubblan01

Lätt GBS?

Hej, min BM ringde nyss och berättade att de hittat lite streptokocker i min urinodling, inget att oroa sig alls för, jag kommer att få antibiotika vid förlossningen. Nu är jag i v 21.
    Jag frågade om jag skulle få nån behandling nu men nej, det behövs inte. Jag behöver inte heller göra några uppföljande odlingar.
    Är inte det konstigt?
    Kan man ha en liten lätt släng av GBS? Nu blev jag väldigt orolig eftersom det finns flera hundratals sorgliga berättelser här ang GBS.

• Svar på tråden Lätt GBS?
  • Cogito ergo sum
    Vackrabarn skrev 2013-02-20 12:50:58 följande:
    Underbart att du nått till v.32.

Jag föder bara prematurer pga min försvagade livmodertapp så 32 är ett mål för mig... =)  
    Jag  hoppas du når det och lite längre :)
  • Bubblan01

Ja min kollega hade GBS och ingen aning och helt plötsligt gick vattnet!
    Förhoppningvis är det jätte ovanligt men hon hade inge känningar alls och jag är ju rädd att hamna i samma situation.

Men jag ska försöka ta det lugnt nu, ringa BM igen och fråga lite mera, det verkar ju gå bra för de allra flesta.
    Jag hade säkert GBS då i min förra graviditet men som tur var så gick vattnet väldigt tidigt innan värkarna kom så jag gick antibiotika då ändå..

Hoppas att min GBS är som eran, alltså latent och ingen infektion!

• Vackrabarn
    Bubblan01 skrev 2013-02-20 13:05:21 följande:
    Ja min kollega hade GBS och ingen aning och helt plötsligt gick vattnet!
    Förhoppningvis är det jätte ovanligt men hon hade inge känningar alls och jag är ju rädd att hamna i samma situation.

Men jag ska försöka ta det lugnt nu, ringa BM igen och fråga lite mera, det verkar ju gå bra för de allra flesta.
    Jag hade säkert GBS då i min förra graviditet men som tur var så gick vattnet väldigt tidigt innan värkarna kom så jag gick antibiotika då ändå..

Hoppas att min GBS är som eran, alltså latent och ingen infektion!
    Ja asså¨GBS är något kvinnor "endel" bär på... o det är nog från begynnelsen =) 

Troligtvis var dina GBS latenta förra graviditeten o så kan det vara. Av mina hittlls 5, så är det bara min första som jag hade mycket u-infektioner 

Men om din kollega inte visste att hon hade GBS "överhuvudtaget" så är det en sak. När man sedan vet är det en helt annan femma. 

Du har rätt att få lämna u-prov varannan vecka om du är orolig. Själv har jag lärt mig att känna skillnad på u-infektion eller ej. 

• Vackrabarn
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-20 13:02:19 följande:
    Jag  hoppas du når det och lite längre :)
    Tack snälla! Ja det hoppas jag med.. Har lite mer mognad nu o så har man lärt sig från de förra graviditeterna vad man kan undvika/göra bättre =) 
  • Vackrabarn

Jahapp, komiskt nog dåra...

I natt fick jag åka med ambulans till Gyn med tryck neråt o spänning i magen.. Kunde inte gå upprätt...
    FIck hjälp på en ggn och undersöktes, livmodertappen var lång o fin, barnet levde om i magen..
    Men jag hade åkt på en rejäl urinvägsinfektion...

Man tog en odling på mig oxå så det lär väl komma ett svar på det oxå....

• Bubblan01

Å fy men vilken tur att det verkar lösa sig och att du får medicin nu som hjälper!

Jag har tjatat till mig kåvepenin nu som jag börjat med, trots att min bm tycker det är helt onödigt, bakterierna kommer ju ändå tillbaka.
    Hon tycker inte heller att det är nödvändigt att lämna några nya urinodlingar om jag inte får någon symptom på infektion.
    Det är det jag tycker är så läskigt att det verkar som att bakterierna kan öka och ge en infektion utan att man själv får symtom och så hux flux så dör bebisen i magen. Inte särskillt  troligt men det händer ju, gud va jobbigt det känns just nu.
    Ända lösningen jag ser är att fejka att man har ont när man kissar för då får jag ju lämna prov. Annars kan jag inte slappna av.

• Maartina

Hej har också detta och min bm sa att så länge man inte har besvär är detta inget farligt. Men när vattnet går måste man så snabbt som möjligt bli behandlad med antibiotika.

• Vackrabarn
    Bubblan01 skrev 2013-02-22 10:01:32 följande:
    Å fy men vilken tur att det verkar lösa sig och att du får medicin nu som hjälper!

Jag har tjatat till mig kåvepenin nu som jag börjat med, trots att min bm tycker det är helt onödigt, bakterierna kommer ju ändå tillbaka.
    Hon tycker inte heller att det är nödvändigt att lämna några nya urinodlingar om jag inte får någon symptom på infektion.
    Det är det jag tycker är så läskigt att det verkar som att bakterierna kan öka och ge en infektion utan att man själv får symtom och så hux flux så dör bebisen i magen. Inte särskillt  troligt men det händer ju, gud va jobbigt det känns just nu.
    Ända lösningen jag ser är att fejka att man har ont när man kissar för då får jag ju lämna prov. Annars kan jag inte slappna av.
    Knasig BM du har. Min BM såg till att jag fick nytt rör att lämna prov i varannan vecka (vet inte om jag sa varje vecka till dig) 

De måste ju förstå din oro oxå. Men ja iofs äter du antibiotika nu o blir imun så kanske det ställer till problem vid din förlossning när du får mer antibiotika?

Därför är det bättre att gå på kontroller, lämna prover istället så kanske att du ska tjata till dig det istället?

• Bubblan01

Ja, tjata är det ända rätta och visar det då på ökad bakterihalt ska jag tjata mig till antibiotika eller ska jag bara ta det om jag får besvär? Är risken stor att man då blir imun istället?

• Vackrabarn
    Bubblan01 skrev 2013-02-22 18:19:10 följande:
    Ja, tjata är det ända rätta och visar det då på ökad bakterihalt ska jag tjata mig till antibiotika eller ska jag bara ta det om jag får besvär? Är risken stor att man då blir imun istället?
    Har du en infektion ska du ta antibiotika.. och då kommer bm skriva det åt dig. 

Lämna urinprov varannan vecka.

Skulle du ha en infektion, äta antibiotika så ska man alltid vänta med att ta nytt prov då antibiotikan ändå stannar kvar ett par dagar i kroppen,

Tror ändå att det är smartare att äta när du har u-infektion och sedan efter den behandlingen lämna uprov varannan vecka.. Det är ju inte säkert att du får så många infektioner o det är dumt att knapra piller i onödan "dvs, när du e fri från infektion" för det kan ju ställa till det om du blir immun , droppet blir meningslöst då
  • Vackrabarn
    Bubblan01 skrev 2013-02-22 22:04:56 följande:
    Tack för dina råd! Ska ta upp det med mvc, lycka till med din graviditet!
    Lyckat till du med! Hoppas du känner dig lite tryggare nu! Och var på BM o läkarna.. de är där för DIN SKULL inte du för deras! =) 
Svar på tråden Lätt GBS?