• Anonym (Melodifestivalen)

Bjöd på varm smörgåstårta till melodifestivalen och har nu hört vad ryktena säger :-(

I lördags hade jag över ett gäng vänner på lite melodifestivalsfirande. Jag bjöd på mat, vin och godis/chips mm. 
    Maten jag bjöd på var varm smörgåstårta vilket är hönökaka som man häller en röra gjord på créme fraiche, kyckling, bacon osv uppepå. Högst upp lägger man tomatskivor, ost och krydda.
    Jag kände att då vi ändå var runt 10 personer så skulle det gå snabbt och alla skulle bli mätta. Alla åt med god aptit av smörgåstårtan och salladen till. Alla verkade glada och nöjda.
    Men nu har jag fått höra av gemensamma vänner att tre av paren som var här snackar skit om den dåliga mat som bjöds på av mig. Att varma mackor är för småbarn, att en vuxen kvinna ska kunna bjuda på någonting bättre och lyxigare. Hur det är fel att bjuda in på melodifestivalfirande om det som bjuds på är sådan skit. 

Hur fel är det egentligen med varm smörgåstårta? Har jag begått ett så pass stort fel som bjöd på det?
    Jag förstår inte varför det snackas så mycket  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 14:39
    --------------------------------------------

Jag brukar till en tårta ha:

1 pkt hönökaka halvmånad
    1 frp créme fraiche 34%
    1/2 grillad och benad kyckling. Hacka ner köttet lite
    1 frp krispigt stekt bacon
    purjolök strimlad
    champinjoner färska, skivade
    Kryddor efter smak
    riven ost
    tomat

Stek champinjonerna i smör tills de har krympt ner, salta dem först då annars blir de sega
    Stek purjolöken mjuk i smör
    Knaperstek bacon och blanda champinjoner, bacon och purjolök. Häll i fraiche och kyckling. Salta (var försiktig då bacon är salt) och peppra efter smak.

Ha lite röra på ena halvmånen, lägg på en halvmåne och häll röra på den för att lägga på en till skiva. Ha ingen fyllning på översta skivan.
    Högst upp lägger du skivade tomater och strör på riven ost.
    Gratinera på 225 grader i 15-20 minuter.

• Svar på tråden Bjöd på varm smörgåstårta till melodifestivalen och har nu hört vad ryktena säger :-(
  • Hemlig123

Men en smörgåstårta ska ju vara kall??

• hangonasec

men härligt dryga vänner du har, det var typ deltävling hundrafemtioen av melodifestivalen och inte nyårsafton. Just skitsnackandet stör mig mer än vad du nu bjöd på. En vän som bjuder på mat som kanske inte är min favorit behåller jag alltid över någon som snackar skit

• Utan Barn

Otroligt töntigt! Inte det du bjöd på utan gnället. Om det nu ens existerar, konstiga rykten uppstår lätt.

Var bor du?

Mina ytterst vuxna (läs: stressade, överarbetade) Stockholmsvänner hade tyckt att jag lagt STOR möda på maten om jag GJORT smörgåstårta i stället för köpt hem färdig-mat.

• hösthjärta

Jag tycker att det lät jättemysigt. De är bara otacksamma.
    Nästa gång du bjuder hem dem; fråga vad de förväntar sig. Tapas? Oxfilé? 

Hemlig123 skrev 2013-02-20 12:13:30 följande:
    varm smörgåstårta ska, med tanke på namnet, inte vara det
  • Nano07

Åh, sån där gjorde min farmor en gång. Är ju jättegott!!

Trista vänner, det viktiga är sällskapet inte maten (även om det är plus om den är god ;))

• Anonym
    Hemlig123 skrev 2013-02-20 12:13:30 följande:
    Det finns recept på varm smörgåstårta också...
    hösthjärta skrev 2013-02-20 12:16:29 följande:
    Jag tycker att det lät jättemysigt. De är bara otacksamma.
    Nästa gång du bjuder hem dem; fråga vad de förväntar sig. Tapas? Oxfilé? 
    jag kommer nog inte bjuda över dem igen, inte efter detta. 
  • Anonym
    Anonym (Melodifestivalen) skrev 2013-02-20 12:17:03 följande:
    jag kommer nog inte bjuda över dem igen, inte efter detta. 
    Nej, det förstår jag. Usch så otacksamt, jag skäms å deras vägnar...
Svar på tråden Bjöd på varm smörgåstårta till melodifestivalen och har nu hört vad ryktena säger :-(