• Nightingale

Min femåring mår dåligt nu, strax innan lillebrors ankomst. Tips?

Jag känner mig lite maktlös och skulle  vilja ha tips.

Min femåriga tjej som snart ska bli storasyster har ont i magen och är väldigt otrygg. Lillebror ska snart komma jag är på BF+9. Det har varit turer in och ut på sjukhus och mycket upp och ner och tyvärr har vi inga far- och morföräldrar här som kan avlasta så att vi har tvingats lämna henne till olika människor ett par gånger. Dessa barnvakter är människor hon känner sig oerhört trygg med så det är ingen fara. Hon har tidigare sovit över utan problem och det har gått bra men nu är hon som sagt upp och ner.

Hennes dagmamma tycker att vi ska skjutsa henne till mormor som bor 35 mil bort och låta henne vara där tills lillebror är ute, just för att slippa hoppandet. Jag känner väl sådär till det förslaget just för att hon inte ska känna sig undanskuffad när lillebror kommer.

Tacksam för tips och råd!

(Hon är mogen för sin ålder, jämförbart med sin 6,5åriga kusin men det är ändå svårt att veta hur mycket hon förstår)

Dotter - 07, BF med lillebror 11 feb.
  • Svar på tråden Min femåring mår dåligt nu, strax innan lillebrors ankomst. Tips?
  • Nukkumatti

Jag tycker att skicka iväg låter lite drastiskt... Jag tror mer på att försöka förklara att situationen är jobbig för hela familjen men att snart är bebisen här! Det är ju inte konstigt att hon känner osäkerhet inför det kommande, men försök trösta och finnas där för henne, det tror jag på.

• Nightingale

Vi försöker att vara nära henne och ge henne uppmärksamhet hemma. Det är hos dagmamman som känslorna kommer och hon blir ledsen.

Usch, stackars liten.

• Kinya

Måste hon vara hos dagmamman nu då? Om du är på BF+9 så jobbar du väl inte längre, eller? Kan inte dottern vara hemma med dig? En 5-åring är väl inte så svår att underhålla några dagar hemma. Ni kan mysa ner i soffan och titta på film eller måla eller andra stillsamma aktiviteter.

• Nightingale

Hon är hos dagmamman 2 dagar/v 10-14 pga aktiviteter som hon vill gå på. Övrig tid hemma med mig. Tyvärr har jag svår foglossning och är inte så rolig för henne på dagarna då jag inte kan hitta på så mycket.

Nåja snart är det över.

• emindy
    Nukkumatti skrev 2013-02-21 12:49:42 följande:
    Jag tycker att skicka iväg låter lite drastiskt... Jag tror mer på att försöka förklara att situationen är jobbig för hela familjen men att snart är bebisen här! Det är ju inte konstigt att hon känner osäkerhet inför det kommande, men försök trösta och finnas där för henne, det tror jag på.
    Håller med!
Svar på tråden Min femåring mår dåligt nu, strax innan lillebrors ankomst. Tips?