Inlägg från: Alfonsmamman |Visa alla inlägg
  • Alfonsmamman

Hyperemesis

Hej. Ny här. Hade HG med sonen och nu gravid i mycket tidig vecka. Har mått illa i två veckor men helt hanterbart. Trodde jag skulle komma skapligt lindrigt undan. Men sedan igår kan jag inte äta nått. Ska iväg till jobb och bara skakar och kräks. Nu har det börjat känner jag. Tål inte någon som helst lukt på något. Kräks av tanken på lukter.

Min arbetsgivare har inte jättebra förståelse. Känns riktigt jobbigt. Va sjukskriven HELA förra grav. Vill inte att set ska bli likadant den här gången :((

Kram

• Alfonsmamman

Visst förstår dem sjukdomen men en sjukskrivning skulle ogillas då den ställer till det för jobbet. Anställd på ett grav-vik.

Hur har ni det? Jobbar ni något? Just nu spyr jag mellan patienterna. Hur länge ska jag orka på det här sättet tänker jag?

Tar Lergigan comp på dagarna.

• Alfonsmamman

@dompans mamma. Är så trött och utmattad att dina ord gör att jag sitter å grinar. Kämpa på duktiga tjejer!

• Alfonsmamman

Hej alla duktiga kämpar.
    Jag har fått så ont högt upp i buken och antar det är magkatarr efter all magsaft som fräter där. Äter ni någon tabl för att hämma detta vidriga. Mer än novalucol och andra som lindrar mer för stunden.

Kram

• Alfonsmamman

Fy fasiken. Har ni provat att spy och nysa samtidigt. Idag har varit en lång kämpig dag. Klappar mig mentalt på axeln och menar you can do it! Kämpa Emelie.

• Alfonsmamman

Du är duktig Bianca. Vi finner våra vägar. Äter du någon medicin? Vad får du i dig om dagarna? Är det första barnet? Jag fryser också mycket när jag har en dålig dag. Frossar och känner mig riktigt riktigt sjuk.
    Ta hand om dig och välkommen hit.

• Alfonsmamman

Hej.
    Nu har det varit nonstop några dagar. Utan bra dagar som paus. Lite kämpigt nu. Har ni också två olika sorters illamående. Jag kämpar med magkatarr från helvetet med illamående som gör att jag kräks. Och sedan illamåendet som är som magsjuka där jag blir helt paralyserad. Vill inte röra på mig. Bara fokuserar på nått tills attackerna passerar. Just nu är det lite kämpigt men vet att jag klarar av det här. Det blir bättre. Positiva tankar!!! Bara positiva tankar.

Varm kram till er.

• Alfonsmamman

Hej. Har också suttit uppe en stund. Annars ligger jag alltid i soffan. Har svårt för sovrummet. Sover ofta även i soffan nattetid.

Känner ni er liksom sjuka också samtidigt som illamåemdet. Med frossa och ett kraftigt sänkt allmäntillstånd. Fryser alltid enormt nu och frossar kvällstid.

Kram på er.

• Alfonsmamman

Bianca1. Ja, visst är det jobbigt. Frossar och känner mig febrig. Allt obehag jag känner gör mig liksom mer illamående. Nu har jag precis varit uppe och kräkts. Känns som det är mer på gång. Matt och trött. Jag har också en ruskig magkatarr/halsbränna. Knaprar novalucol som om det vore godis. Halsbrännan ger mig också ett illamåemde fast ett annat liksom.

Ska ha sonen hemma idag, klämdag. Pest eller kolera. Antingen hemma eller gå å hämta på dagis. Men han är snäll och go. Kollar på film och leker en del själv.

Hur har natten varit för er? Har ni sovit bra?
    God morgon

• Alfonsmamman

@Newbie Precis så är det här också. När jag bara legat. Inte gjort något aktivt då är dagen efter ofta okej varpå jag kanske väljer att ta kortare promenad eller något annat lite mer aktivt. Då blir dagen som följer riktigt dålig. Men att ligga i sängen även dem "bra" dagarna är utesluter iallafall för mig. Så hur balanserar man detta bäst?

• Alfonsmamman

Hej. Hur känner ni för era jobb? Jag har sånt gruvligt dåligt samvete hela tiden som sjukskriven. Känns som jag har förorsakat hela min framtida karriär. Jag vet att jag överdriver och att det ordnar sig. Men jag mår dåligt över det strul min ss har orsakat med bemanning på jobbet. Jag kan inte göra något åt hur jag mår och jag hoppas att set löser sig framöver men tänker ändå ofta på jobbet. Hur känner ni? Känns som att det ligger en del skam över sjukskrivningar under graviditet.

• Alfonsmamman

@verkar Vi är också tre stycken och jobbet kräver tre stycken för att gå runt. Kollegorna har också haft svårt att få in vikarie och då vet jag hur dem sliter. Snart kommer sommaren med den gjorda planeringen men har svårt att se mig åter på heltid tills dess. Ja, skuldkänslor finns det gått om.

• Alfonsmamman

Har en fruktansvärd huvudvärk. Helt galet. Mår så illa. Har knappt fått i mitt något alls idag. Kunde inte hämta sonen på dagis. Sambon ringde Alfons faster som kom till undsättning. Jag bara ligger. Huvudvärken från helvete. Vet inte vad jag ska göra åt huvudvärken. Funderar på att åka in till gyn. Få i mig en påse vätska och vända den onda cirkeln av huvudvärk och illamåemde. Har ni haft mycket huvudvärk? Upplevs som migrän.

• Alfonsmamman

Ja, huvudvärken alltså. Helt hemsk. Just nu ligger jag på en brits på gyn-akuten med en påse vätska kopplat till mig för lite upptankning. Är så trött, ledsen och bara huvudvärk hela tiden så jag kände att nu behöver jag lite skjuts och energi att ta mig ur den onda spiralen. Det är bara såååå långt tid kvar och jag hoppas bara den lilla vill stanna hos mig. Då, till slut. Så vet jag ju att allt är värt det. Kram på er alla.

Svar på tråden Hyperemesis