• Litenskit

Hyperemesis

Hej! Skönt o veta att man inte är ensam

Jag är i vecka 12 och har varit sjukskriven i fem veckor. Jag mår ganska ok så länge jag är sängliggande, men så fort jag gör något kommer illamåendet, kräkningarna och yrseln

Med förra barnet gick det över runt v20, så man får väl se.

Jag har redan börjat känna av fogarna också och det känns inte så kul...

• Litenskit
    Arwen77 skrev 2013-04-12 12:12:59 följande:
    Cii: va tråkigt! Men förstår nånstans att det känns som en lättnad samtidigt. Förstår att du är lycklig över dom två du har! Jag vill ju oxå ha två, men det blir inga fler sen. Bara detta går vägen så lycka till i framtiden!

Litenskit: hej o välkommen hit skönt att du säger att det gick över i v 20, hoppas mitt oxå gör det får du några mediciner ?

Tack! Ja, det är verkligen en lättnad när illamåendet försvinner. Från ena dagen till nästa var det bara helt borta Jag äter lergigan comp, 3 eller 4 om dagen. Om jag kräks mycket går det åt några fler
  • Litenskit

Läkaren har sagt 1-3 om dagen, men om jag kräks när jag precis tagit en eller mår extra dåligt nån dag så tar jag en extra.

Jag hoppas att det iaf inte håller i sig längre än förra gången Jag trodde att det hade blivit bättre nu, jag mådde ganska bra i tre dagar, men idag har jag varit jättedålig igen

Jag har iaf kunnat äta mat senaste veckan, det är ju ett gott tecken. Innan åt jag mest bara yoggi, nyponsoppa och frukt.

• Litenskit

Oj! Jag vet inte vad jag ska säga. Men vad fruktansvärt det låter. Otroligt starkt av dig att klara av det.

Jag ska kanske inte klaga. Jag mår visserligen löjligt illa dygnet runt, men spyr bara ett par gånger om dagen. Det kan till och med gå flera dagar utan att jag spyr om jag är sängliggandes hela tiden.

• Litenskit

Det jag är mest trött på just nu är alla de dagarna jag har känt mig lurad och så sjuukt besviken!
    Jag vaknar, tycker att jag mår ganska bra och tänker, nu börjar det äntligen vända =) Sedan stiger jag upp och så tar det 5-10 min så kommer illamåendet! Har jag tur och hinner sätta/lägga mig ner snabbt igen så kan jag undvika att kräkas iaf.
    Jag ska till läkaren nästa vecka och se om det blir fortsatt sjukskrivning eller inte.
    De senaste två veckorna har jag iaf kunnat äta riktig mat de flesta dagarna. Innan dess åt jag nyponsoppa, yoggi och frukt.

• Litenskit

Jag är i v 14, eller 13+2. Idag kunde jag tom laga mat , det har jag inte kunnat på jättelänge. Jag fick ta många pauser och sätta mig ner, men strax är maten klar! Man blir ju glad för det lilla
    Jag brukar "straffas" om jag har haft en bra dag, så blir jag helt sängliggandes en dag eller två efter det. Vi får se... 

• Litenskit
    Arwen77 skrev 2013-04-23 16:36:31 följande:
    Håller tummarna för att du blir bättre fr.o.m. nu hur var det, är det första barnet?
    Andra barnet. Första mådde jag illa till ca v 20, men jag mår mycket sämre denna gången. Förra gången klarade jag iaf att jobba.
  • Litenskit
    Arwen77 skrev 2013-04-23 20:01:30 följande:
    Litenskit: hoppas det går över snart som med första!

• Litenskit

Jag småplockar lite när jag kan och tvättar. Sambon dammsuger för det klarar jag inte riktigt. Han får också göra väldigt mycket med dottern. Han suckar väl lite över att han får göra det mesta här hemma, men han gör det utan att klaga

• Litenskit

Man vågar ju inte hoppas för mycket, men det känns som att mitt blivit lite bättre nu. De senaste dagarna har det varit ett mildare illamående och inte alls den där känslan av att behöva kräkas för minsta lilla.

Jag har nog tur med min läkare på MVC. Hon förstår helt och förlänger sjukskrivningen utan problem tills jag mår bra.

• Litenskit

Jag känner nog ungefär som Lillapyretsmamma. Det har blivit bättre, men är långtifrån bra. Jag har vissa bra dagar, men ibland kommer det ordentliga bakslag. Idag är en ganska dålig dag än så länge.

Jag kräks inte mycket längre, men illamåendet finns där nästan hela tiden och jag känner mig ofta spyfärdig större delen av dagarna så fort jag gör något annat än vilar.

Jag är nu i vecka 22 och det känns ganska deprimerande att man inte kan njuta av graviditeten utan bara mår dåligt

En positiv sak är iaf att jag med vanliga lergigan sover ganska bra på natten. Innan jag provade dem sov jag knappt någonting.

• Litenskit

Jag är i v 23 nu och har varit sjukskriven från v 5. Känner mig hyfsat uttråkad, men mår iaf lite bättre de senaste veckorna. Härom dagen vågade jag mig tom på att åka till IKEA men straffades som vanligt och blev liggandes hela dagen efter...Det verkar vara så det funkar. Gör man något extra någon dag så blir man mycket sämre dagen efter
    Fogarna gör hemskt ont så två alvedon och en lergigan är ett måste på kvällen för att dämpa smärtan och illamåendet så jag kan sova. 

• Litenskit
    Newbie84 skrev 2013-07-06 01:00:01 följande:
    Litenskit, som mig då undrar om det kommer vända snart... Haft två dåliga veckor nu och det är så tråkigt, magen blir typ hård så fort jag anstränger mig trots att jag inte stressar och mest ligger. Arwen tar också två lergigan på kvällen tycker dock inte att de hjälper särskilt men vågar inte chansa utan.
    Ja, ibland har jag trots allt bra dagar och då känns det hoppfullt. Men så kommer det ett bakslag och det känns som att man kommer må illa tills förlossningen är över.
    Det är tråkigt att man ska behöva må så här. Jag vill kunna njuta av att vara gravid och tycka att det är mysigt. Nu tycker jag mest bara att det är jobbigt .
    Lyckligtvis har jag en jättebra läkare som förstår helt och sjukskriver mig utan problem och säger att jag ska ta det så lugnt som möjligt och äta mycket jordgubbar så jag får i mig järn  
  • Litenskit

Igår fick vi en liten tjej =). Så skönt att äntligen kunna må som en normal människa igen.

Svar på tråden Hyperemesis