• dlra

Hyperemesis

Hej tjejer!

Undrar om man får hoppa in här? Så hemskt att leta upp trådar för andra som lider av denna hemska åkomma!

Är gravid i v 15 och är hemkommen från sjukhuset med dropp under 2 dygn. I torsdags förra veckan kom illamåendet från ingenstans. Låg hela helgen i sängen och våndades, i söndags mådde jag så dåligt att jag åkte in för att kolla vad som var fel på mig..

Blev utskriven sedan och sjukskriven pga hyperemesis.. Har öndå haft tur då jag inte har spytt nångång.. Det är illamåendet som bara är så himla kraftigt och gör att jag inte kan äta eller dricka. Har nu ondaneatron och lergigan comp som jag tar för att överleva.

Alltså hur gör ni för att orka? Vill bara att detta ska försvinna. Förhoppningsvis gör det väl det.. Hade aldrig detta med sonen :/

• dlra

All styrka till er tjejer! Fan vad hemskt detta är. Vad för mediciner tar ni?

• dlra

Men vad konstigt. Ingen utav er som fått zofran/ondansetron utskrivet...?

• dlra
    Bianca1 skrev 2013-08-10 11:58:15 följande:

Nä jag har frågat på Apoteket. Det finns inget mer säger dom...:(

Jag undrar om det krävs en inläggning på sjukhuset pga vätskebrist för att få zofran/ondansetron eller att man haft en graviditet innan med hyperemesis..

Nä apoteket kan ju förvisso inte ut receptbelagda mediciner, men din läkare kan ju skriva ut annat tänkte jag :) så att du får hjälp och kan stå ut lite mer.
  • dlra

Nej oj nu förvirrade jag mig!

Mitt svar var till newbie, nu såg jag att du menade halsbränna bianca.. Hmm vissa produkter funkar ju olika bra på olika människor, på mig funkar rennie bäst. Jag tänker på losec i tablettform, har du testat den?

• dlra

Vad skönt, verkar! Har sett att en del verkligen fått kämpa för att få annat utskrivet än lergigan och lergigan comp. Jag kan ändå förstå att läkare vill hålla inne med ondansetron och pimperan just för att forskningen är lite oklar om det påverkar fostret eller ej.

• dlra
    Glimra skrev 2013-08-11 09:22:23 följande:

När vet man att man ska söka för det? Jag träffa bm och en läkare på vc i torsdags och fick då klart för mig att jag är gravid, fine tog upp då att jag kräks så fort jag vrider huvudet men de tyckte inget om det eller lyfte ett ögonbryn när jag sa att jag gått ner 2 kg på 2 v (startvikt 53) tycker livet suger just nu

När det är så pass att man knappt får i sig vätska och mat..ring till bm och be om att få träffa deras läkare på mottagningen.
  • dlra
    Glimra skrev 2013-08-11 11:25:03 följande:
    Alltså jag är i v 7 och i månadstråden jag hänger i anses jag gnällig och jobbig när jag berättar hur jag mår för de mår inte så och då blev jag oroad om andra gravida kan anse det och säga det till mig så kanske sjukvården med anser det.
    Känner igen den attityden. Så himla trist! Det finns vanligt graviditetsillamående, men få vet om att det finns extremt graviditets illamående som heter hyperemesis, 2 % av alla graviditeter får den diagnosen. Och hyperemesis håller i sig ganska långt in i graviditeten och går inte över efter 12 fulla veckor.

Stå på dig! Spyr du och mår illa att det påverkar ditt vätske och matintag samt att du knappt kan plugga/arbeta så måste du ju få medicin för det.

Jag togs inte på allvar förrän jag kom in på akuten med vätskebrist pga detta. Skämskudde ordentligt för min barnmorska som bah "stå ut, det går över i v 12".. Det blev snarare värre ;)
  • dlra

Ring din bm direkt imorgon :) hoppas det snart blir bättre!

• dlra
    Glimra skrev 2013-08-11 16:36:31 följande:
    Min man ringde 1177 och vi ska åka in nu för att kolla nu
    Lycka till!
Svar på tråden Hyperemesis