Hyperemesis
Följer!
Hade hyperemesis med ettan och är nu i v 5 med tvåan. Hoppas slippa må skit igen
.
Följer!
Hade hyperemesis med ettan och är nu i v 5 med tvåan. Hoppas slippa må skit igen
.
De som ger råd vill bara väl
. Men det är klart man blir irriterad. De som visat mest hänsyn är faktiskt män. Har beskrivit det som långdragen magsjuka och då har männen tyckt väldigt synd om mig haha.
Jag har hört att det blir värre vid stress. Stämmer det? Var mitt uppe i flytt och hade ett stressigt jobb när jag blev sjuk förra gången. Nu är jag mammaledig/sjukskriven och hoppas att jag inte mår lika dåligt denna gång.
Har även hört om att barn kan beställa om man ska vara låg- eller höghormonare. Förra var en höghormonare helt klart. Plussade jättetidigt med honom och hade många gravidkrämpor. Denna plussade jag senare med. Kan det tyda på något?
Kan inte ni skriva era bästa tips och trix? Jag har börjat samla redan. Man blir ju något av en expert på att kräkas
.
Köp kräkpåsar på Apoteket att ha i väskan/vid sängen
Jag åt och drack väldigt lite och märkte att det var lättare att kräkas (ffa om magen var tom) om jag snabbt drack ett glas vatten när det var dags
Ha en separat toalett för att slippa andras dofter. Be någon städa den ofta.
Man ska ju inte borsta tänderna direkt efter. Jag använde tungskrapa, munskölj och fluortablett för att bli av med smaken. Saltvattenspray i näsan var skönt och tog bort lukt.
Hinken var den ständige följeslagaren
Netflix/viaplay är en räddare i nöden både för att få tiden och gå och för att det inte är reklam (reklam gjorde mig dålig, ffa reklam om mat)
Få hjälp att ta sig till duschen. Jag mådde mycket bättre om jag kände mig hyfsat fräsch.
Att låta någon vädra ofta var också skönt.
Jag åt det som var ok på vägen upp. Gröna äpplen, vindruvor, drickyoghurt. Finns nyponsoppa i små tetror med sugrör.
När det började bli bättre - att äta lite hela tiden. Inte slarva med maten.
Vad är dina bästa tips?
Nu har vi sett ett litet hjärta slå efter låångt letande:) blev sjukskriven halvtid och fick en underbar läkare som även skrev ut lergigan komp! Nu kan jag iaf njuta mer när allt såg bra ut!
Kul och se hur glad chefen blir över det!
Okej börjar må dåligt nu (v 5+5). Tog alla möjliga mediciner med förra och tyckte ingen funkade. Tror jag tog dem för sent...?
Vilka mediciner tycker ni funkar? Vad ska jag be läkaren skriva ut? (Vill inte ha stolpiller, min mage blir galen)
Hur ställer ni er till lergigan comp och att det innehåller så mycket koffein?
Ok. Än så länge mår jag bara illa. Finns det inget som hjälper mot det?
Ska be om de andra tabletterna om jag börjar kräkas.
Suuuck! Tyckte illamåendet var värst, det gav ju aldrig med sig oavsett om jag kräktes eller ej.
Är det som ett sug för er också? Alltså att jag känner mig hungrig och det isar och suger till i magen (känns som den sjunker) samtidigt som illamåendet. Vill äta men mår dåligt bara jag tänker på mat.
Jag åt novalucol för halsbrännan. Sög på en tablett typ hela tiden
.
Provade akupunktur igår och mår faktiskt bättre!!! Kanske en tillfällighet men ska prova igen på fredag. Hoppas!
Vitamin b6 är receptfritt! Finns bakom disken, den jag köpte heter peridoxid eller något liknande.
Fler som har massa biverkningar av lergigan comp? Jag är yr och har darrningar och är nedstämd och är förstoppad:( de funkar ju mot illamåendet men är dödstrött! Är det bättre med vanliga lergigan då?
Nån som har tips på hur man får bort den sura smaken i munnen jag har konstant...?
Jag börjar må sämre. Får någon göra extra ul för att se att barnet mår bra? Jag orkar inte må så här om jag har ma!
Vilka veckor undersöks ni?
Hur länge verkar lergigan? Hur ofta tar ni dem?
Vad skönt att du ändå är så långt gången nu om det skulle sätta igång! Är det i vecka 34 man inte skjuter upp det om det skulle starta? Håll ut, snart är du i mål!
Hur länge verkar lergigan? Hur ofta tar ni dem?
Precis i v 34 stoppar de inte längre, tror den kommer stanna lite längre bara sjukhuset som är nojjiga. Vhf2014 tycker inte heller att de funkar så bra med lergigan, däremot så tog primperan bort mina kräkningar och hjälpte bäst. Vilken v är du i? Man får ta dem fram till tredje trimestern dvs i 6 månader. Finns som stolpiller ( lite äckligt men funkar bäst och går ju inte att spy upp) men även vanliga tabletter
För mig har det inte vänt blev bättre typ 2 veckor då jag gick tillbaka till jobb resulterade i sju resor värre. Läkarna har sagt v 12, v 16 v20-21 som "magiska" gränser, efter v 20 sa de att jag nog inte blir bättre. Tänk på att stress gör det värre, sa också till jobbet att det blir nog bättre snart osv tills en läkare sa att jag ska ta det lugnt hela sjukskrivningen inte ens fundera på om jag kunde komma tillbaka tidigare då det orsakar stress om man märker att det inte går osv. Ät bara det du kan tänka dig, om det funkar bättre med toblerone och isglass så ät det, bättre än inget, undvik köket och alla lukter som finns där, frys in saft i iskuber så du får lite energi och vätska när du suger på dem.