• Jenny78

Hyperemesis

Hej, ny här! Är i vecka 16 och har varit dålig sen vecka sex. Nu ligger jag inne med dropp och testar även ny medicinering så hoppas livet snart ska återvända. Mår bättre idag när jag blivit uppvätskad, hade riktigt dåliga värden när jag kom in. Skönt att se att det verkar börja vända för en del här inne!

• Jenny78

Har haft lergigan comp, men nu ska de testa ondasteron istället och hoppas det funkar bättre.

• Jenny78
    Me2 skrev 2013-05-21 06:43:29 följande:
    Då ansluter jag till er. Plussade svagt i lördags och idag är det starkt och klart. Eftersom jag haft HG med de andra två så kan jag inte se någon anledning till varför jag skulle klara mig den här gången. Dock försöker jag gå in fördomsfritt i den här graviditeten och trycker tillbaka känslan att jag redan tycker att spyan sitter i halsen. En fråga till er som fått  ondasteron, tar det bara bort kräkningarna eller minskar det även illamåendet ? Har för mig att jag har fått kombination av Lergigan Comp, Pimperan och någon mer medicin tidigare, men det har inte direkt hjälpt. Pimperanen harändå varit min "livlina" då man slipper ta en oralt, har varit skönt att veta att något ändå stannar i kroppen. 

Jag har bara ätit ondasetron i några dagar men för mig verkar det dämpa både illamåendet och ta bort kräkningarna. Nu har jag inte kräkts sen lördags morse och det är nog rekord sen vecka sex typ, är i vecka 16 nu.
  • Jenny78
    verkar skrev 2013-05-22 14:24:45 följande:
    Är det verkligen ok att ta Ondansetron STADA som gravid? Det står att den inte rekommenderas till gravida och hon på Apoteket påpekade det också. Känns sådär :-/ men åt andra sidan kan jag inte må som jag gör.
    Jag tycker också det känns lite läskigt:/ Men på sjukhuset (avd. för gynekologi/obstretik) här i Göteborg sa de att de har haft det som praxis i flera år vid gravt gravidillamående och att de inte sett några bieffekter. Så jag väljer att lita på läkarna helt enkelt.

• Jenny78

Jag känner det också att folk förstår inte hur fruktansvärt man kan må, man är ju "bara gravid". Eller kommer med goda råd som typ ät ett par kex så blir det bättre ska du se, eller det går över efter de första tre månaderna . Det gäller ju faktiskt inte alla.

• Jenny78
    Me2 skrev 2013-06-19 07:05:32 följande:
    Ni som har Ondansetron, vad har ni för dos och kombinerar ni det med något ?

Fick det äntligen utskrivet igår, men läkaren var osäker på dosen och lyckades inte få något svar från kollegor eller läkemedelsbolaget. Hoppas att det här är det som äntligen lindrar !

Jag fick dom utskrivna när jag var inlagd så tror jag har rätt bra koll! Jag har tabletterna som är 4 mg och ska äta tre om dagen utspridda över dygnet. Läkaren sa att de ska helst tas innan måltid, så första på morgonen tar jag på fastande mage. Kombinerar inte med något men blev varnad att man kan bli väldigt förstoppad, så tar flytande laktulos vid behov, finns receptfritt och är ok vid graviditet, också rekommenderat från sjukhuset. Hoppas du blev lite klokare och hoppas det hjälper! Mig har dom gett ett nytt liv känns det som!
  • Jenny78
    lusselelle skrev 2013-06-20 08:41:35 följande:
    Jag har fortfarande ej beviljats testa ondansetron (stavas så?) av de två läkare jag träffat samt kvinnokliniken. "För oprövad" är motivering. Gick in i 34e veckan idag och redan kräkts en gång idag, orkar inget och är så himla trött på detta. I

Ja det är intressant att det ses så olika på olika ställen, till mig sa de att de haft den som praxis i flera år och att jag inte skulle vara orolig att äta den.
  • Jenny78
    Me2 skrev 2013-06-20 10:07:57 följande:
    Läkaren jag träffade sa att de precis släppt den fri för öppenvården. Tidigare hade de bara fått skriva ut den om man låg inne (och med ev undantag). Nu var fortfarande reglerna att man var tvungen att ha testat "alla" andra preparat innan man fick den utskriven, men eftersom jag har två tidigare HG graviditeter bakom mig så såg hon ingen anledning till att den här skulle bli annorlunda och tyckte att det var ok att gå på den efter att bara haft Lergigan Comp innan den här gången.

Längre bak i tråden ligger det länkar till artiklar, bla från läkartidningen en undersökning som inte visade några ökade risker med den. Kanske något att ta med till nästa besök lusselelle.

Jag har även googlat mycket och hittat andra källor som bevisar att den används mycket mer frekvent och bla som första val av medicin, både i USA och England och har gjort så i många år........Så oprövad låter som en dålig bortförklaring....

Jag fick den utskriven första gången utan att ha legat inne men då vågade jag inte ta den, fick recept via telefon och knapphändig info. Men jag har bara testat lergigan comp innan så här verkar de inte se den som sista utväg. Bor i Gbg
  • Jenny78

Får man kombinera ondasetronen med lergigan eller postafen? Ska åka bil imorgon och blir alltid mycket sämre då:(

• Jenny78

Jag mår mycket bättre, äter fortfarande en ondasetron till frukost, men klarar mig i övrigt. Mår fortfarande illa, men får behålla maten och har nästan ett normalt liv igen :) är i vecka 23 nu.

• Jenny78

Jag äter ondasetron och fick det utskrivet utan sjukhusvistelse, men vågade inte börja äta det förrän jag blev så dålig att jag blev inlagd. Åt lergigan och lergigan comp innan men det hjälpte inte alls. Men på ondasetron mår jag riktigt bra. Började äta dom i vecka 16 och äter fortfarande, men nu bara en tablett om dan. Är i vecka 27. Har bara kräkts ett par gånger sen jag började med dom, men innan behöll jag inget alls.

• Jenny78
    Newbie84 skrev 2013-08-11 00:37:54 följande:
    Hoppas du slipper denna gång, håller tummarna! Jenny: mår du illa med ondastenon?

I början när jag åt dem mådde jag fortfarande nästan lika illa, men slapp kräkas men sen blev det snabbt bättre. Nu mår jag nästan inte illa alls, men är nog inte bara tabletterna utan även att illamåendet i sig har släppt.
  • Jenny78

haha, newbie, känner verkligen igen att man bara vill skjuta dem:) typ;: Har du testat ett par kex på morgonen?
    Jo tjena liksom.

Jag blev också sämre efter vecka 12, jag åkte in när jag började kräkas blod, och då blev jag inlagd övernatt för jag var så uttorkad, var i vecka 16 då och hade knappt behållt någon mat eller vätska på en månad. Min stackars man fick bannor att han inte tagit in mig tidigare, så man ska inte gå så länge och må dåligt.

Glimra, lider med dig, det är verkligen ett helvete:/

• Jenny78

Ondansetron har verkligen hjälpt mig, känns väldigt orättvist att inte alla får testa beroende på var man bor. Lergigan hjälpte inte mig ett dugg, kunde lika gärna ätit sockerpiller. Blev inlagd i vecka 16 och då hade jag ätit lergigan i åtta veckor utan någon effekt. Nu är jag i vecka 32, mår fortfarande illa men med ondasetronen kan jag äta och får behålla maten.

• Jenny78

Min läkare vägrade sjukskriva mig mer än 25% för hon sa att det godtar inte försäkringskassan, men då var det ju bara hitte på från hennes sida. Så det gäller nog att stå på sig!

• Jenny78
    Tifastar skrev 2013-09-16 11:44:55 följande:
    Låter drägligare än att kräkas även om illamåendet får en att bli helt slutkörd :( 
    Ja absolut, sen har illamåendet också trappat av även om det fortfarande lurar i bakgrunden. Men efter typ vecka 20 så har det ändå varit fullt hanterbart.
  • Jenny78

Min lilla tjej hade bråttom och vattnet gick i vecka 36, jag slutade då med mina ondasetron eftersom de gör mig förstoppad och fy så illa jag mådde de sista tre dagarna innan hon kom ut. Förlossnings personalen tyckte det var konstigt art jag kräktes upp allt, och verkade inte riktigt tro på att det var gravidillamående fortfarande.... Iaf, det man har igen är att jag inte alla tycker de här första veckorna är så jobbiga, jag slipper ju må illa konstant så jag är i himmelriket😊 och 1,5 vecka efter förlossningen är jag av med både gravidkilona och lite till. Så det finns ljus i tunneln nånstans bortom bf!

• Jenny78

Ja eller hur? De läre ju ha sett det förut. För mig innebar det ku även att jag blev värksvag, då jag inte hade så mycket krafter kvar:/

• Jenny78

Newbie. Tack :) Jag mådde illa ända tills hon kom ut, men från vecka 25 ungefär kunde jag gradvis trappa ner till en ondasetron om dagen .

Verkar, jag hann aldrig skriva någon förlossninssammanfattning då hon kom lite tidigt.

Inga läkare har sagt till mig att ondasetron är negativt i tredje trimestern. Jag år fram till tre dagar innan födsel.

• Jenny78

Vår lilla Tyra är fyra månader nu och är fortfarande så lycklig att jag inte mår illa varje dag. Är det nån som har koll om det brukar bli lika illa om man blir gravid igen?

Svar på tråden Hyperemesis