• didine

Hyperemesis

Jag lider också av hyperemesis. Jag är i vecka 14. Tredje graviditet och för mig har det varit värre för varje graviditet. Jag blev inlagt med dropp. Måste ta medecin odansetron. Bemötande av vården var att de tog mig på allvar iom det är tredje gången. Vissa personer (inom vården eller bekantskap eller släkt) har mer förståelse än andra för det här hemska som vi med hypermesis går igenom. Det är svårt för andra att förstå att även ta en dusch är så svårt då man ärhelt utmattad. Kram till alla som har eller har haft det så.

• didine

Är egentligen i vecka 16.... Nikolean: jag kräks också som du fortfarande o jag försökte låta bli att ta medecin i förrgår men det gick inte då kräkningarna blev intensiva o mer frekventa. Jag förstår inte att vården inte tar dig på allvar. Jag har gått ner i vikt i 9 kilo och om du också har gått ner i vikt o berättar om hur du har det så måste du få en tid hos en läkare på mvc. Fråga din barnmorska. Lycka till

• didine

Jag fick näringsdropp via venen på sjukhuset i 2 dagar. Till skillnad från vanlig dropp så värkade det i venen. Fick då ta panodil en hel natt. Det är mitt tredje barn o jag behövde inte näringsdropp för de andra graviditeter. Det är värre för varje graviditet. De värsta veckorna för risk med sjukhusvisteler är vecka 6 till 14. Nu i vecka 16 kan jag inte dricka eller äta nåt på fm. Du som frågade om att få dropp hemma: jag har oxå frågat men fått nej. Det är fel på systemet att vi hyperemesis får flera liter dropp sen blir det u.a på ketoner så skickas man hem o där kräks man igen o får ta sig till gynakuten igen o vänta flera timmar för att få hjälp. Sist det hände mig blev jag arg o sade ifrån. Efter en vecka på sjukhuset åkte jag hem men fick ändå att min plats kvar i en månad vid behov av dropp så jag slapp gynakutens korridor väntan. Läkaren på gynakuten tyckte att jag skulle få dropp på mvc. Mvc sade att det kunde inte de erbjuda... alltså det är brist i systemet att i stället för att få dropp hemma så måste vi läggas in för dyr sjukhusvård... läste att de erbjuder "hem dropp" till hyperemesis drabbade kvinnor dalarna. Heja för Dalarna! Buh för Göteborgs regionen....

• didine

Inlagd igen. Vecka 18 nu. Jag har gått ner 1 kilo sen förra sjykhusvustelese i vecka 9. Tycker att det är jobbigt. Omgivningen förstår inte riktigt. Jag hör t ex " du får anstränga dig för att äta o dricka mer". Helt otroligt! Klart att vi med hyperemesis inte är varken lata eller dumma i huvudet. Vi anstränger oss hela tiden. Men det går helt enkelt inte att få i sig mer när man kräks o mår illa. Klart att vi inte har valt det här !

omgivningen har svårt att förstå
  • didine

Vad jobbigt allt känns nu.... svärmor är den enda som kunde hjälpa mig med lite mat mitt på dagen men jag var så trött att höra att jag får anstränga mig mer för att äta dricka o gå mera.... och att det är normalt att man går ner i vikt när man inte äter till räckligt samma sak som när man bantar! Jag sade att hon fick sluta säga så att jag anstränger mig allt jag kan..... Maken förstår inte bättre o tycker synd om sig själv som får fixa hushåll o barn på egen hand. Han säger till barnen att "mamma bara ligger".

Alltså..... jag måste vara stark mendet är svårt när jag lider av hypermesis o är så svag i min kropp.

Jag medlider med alla ni andra som oxå kämpar med detta.....

• didine
    Jan 2014 skrev 2013-12-21 21:40:51 följande:
    vilken jobbig sits! Känner igen det lite men eftrr jag satte ner foten åt min man och berättade vad han kunde hjälpa mig med så jag kan behålla mer, så blev det mycket bättre.

Tex han lagar all mat och när vi äter så små pratar han med mig och sitter kvar under hela tiden jag äter även om det tar 1, 5h. Behöver få stöttning genom att säga till mig ta det lugnt med maten (är ju hungrig och äter gärna fort då) och släppa fokusen på själva maten. De gav mig goda resultat.

Dessutom så sa BM att man behöver vila ca 1h efter maren för att förenkla för babyn att ta upp näringen efter varje måltid.

Min man kände sig maktlös och var rädd innerst inne. Tyvärr tror jag inte någon riktigt förstår hur mycket man verkligen kämpar, och hur mycket "tjatet" påverkar en negativ...om man inte själv går/gick igenom det..

Tack för ditt svar. Du har rätt att det är nog de som har upplevt detta som kan förstå. För de andra är det svårt. För migär det mannen och släkten som har svårt att förstå. Flera vänner förstår och jag slipper onödiga kommentarer från dem. Det är synd att hyperemesis inte är nåt som det skrivs eller pratas om. Det hade hjälpt oss som lider.... jag kämpar och kämpar. Det känns som man kämpar för sitt liv. För atr få i sig vätska och mat. Hur länge orkar man.... är nu i vecka 19. Jag tillbringar mina dagar i min säng och i hinken.....jag längtar efter förlossningen
  • didine
    Jan 2014 skrev 2013-12-23 12:07:51 följande:
    Jag är i v.37 och har tyvärr fortfarande beskymmer. Visa slutar det runt 30. Väldigt olika.

Kan säga så här, man orkar längre än vad man tror. Trots man varit helt slut så får man det att gå pga babyn. Det är tuft och jobbigt men det kommer vara värt det!

Jag önskade också att man pratade mer om det, att det fanns mer hjälp och information att gå. Kanske behöver ni prata med en läkare som förklarar situationen för din man. Så han i sin tur förklarar för familjen.

Begär också tätare kontroller hos BM och använd henne som stöd...

Jag känner inte dig men tycker att jag får så mycket stöd i dina ord. Så tack. Jag hoppas att du snart får din bebis så allt elände är över. Det är för mig mitt tredje barn. Jag har haft liknande de andra gångerna oxå. Och såsom för dig fram till mot slutet av graviditeten. Min man har varit 2 gånger m mig/en gång hos läkaren som sade att han var säker på att jag fick mkt stöd från mannen och barnmorska som blev imponerad av mon mans yrke och sade att det måste ha varit svårt för honom att ta sig tid att komma..... sen har jag varit själv....på akuten . På sjukhuset osv.... på sjukhuset tyckte sjuksköterskan att en läkare borde prata med min man. Det blev aldrig av. I hans familj får man klara sig själv och inte begära från nån annan. Det funkar så länge man är frisk eller hur? Som tur så är alla mina vänner underbara och kollegerna o min chef oxå! Kram och lycka till
  • didine
    hoof skrev 2013-12-23 15:19:31 följande:
    Ni som mår illa och kräks fast ni äter Lergigan, har ni provat Zofran eller Odansetron? För mig fungerar inte leriga eller något annat, men med Zofran klarar jag av att jobba och mår bara illa på morgonen innan frukost och lite halvilla fram till lunch. Slipper dock kränkningarna! Utan dem är jag sängliggande. Dock är de inte helt beprövade på människor vad gäller eventuella skador för fostret. Men för mig är det helt klart inget att diskutera, man har inget liv när man ligger och kräks hela dagarna.

Jodå ....jag har provat odansetron i flera veckor. Kräkte ändå och fick mkt förstoppning o huvudvärk och var ändå sängliggande. Så lergigan comp har mindre biverkningar för mig.... men det verkar vara olika för olija personer. På sjukhuset varnade de för mkt förstoppning med odansetron. Fick använda resulax var fjärde dag. Schönt att slippa nu.....

Styrkekramar till alla systrar som.kämpar med hypermesis. God jul trots allt....
  • didine

God jul till er alla. Jag orkar inte fira jul och ligger i sängen. Men näsra jul....om ett år då är vi alla med!!! Styrkekramar systrar!

• didine
    Carolaiine skrev 2013-12-29 09:20:44 följande:
    Oj Tifaster, så "sent" i graviditeten...

Jag har fått Ondansetron nu, tar en på morgonen innan jag går upp, sen kör jag en Max två lergigan comp resten av dagen. Har varit kräkfri två dagar nu och vågar knappt hoppas...

Dock känns det som att jag ska kräka av den där äckliga tabletten på morgonen. Den löser upp sig på tungan och "ska" smaka jordgubb... Tycker jag inte den gör, smakar bara "ämt".

Dick har jag sån förbannad huvudvärk varje em. Har tagit tabletten fyra mornar nu och huvudvärken kommer efter 4-5 timmar

Men håller tummarna för oss alla nu!!

Jag fick också mkt huvudvärk o förstoppning som.slutade när jag slutade med odansetron o tog "enbart" lergigan. Just nu är jag trött på sväris svärmor som säger jämt " ja och de (läkarna) är säkra på att det.inte är farligt att ta de här medecinerna (?)".

Hon har sagt det hur många gånger som hellst. Och så vägrar hon att hjälpa mig..... jag fattar inte hur dum o elak man kan vara.....

Stå på er ni andra heroiska blivande mammor som lider av hypermesis.
  • didine
    Carolaiine skrev 2014-01-07 22:28:09 följande:
    Yes, här är förstoppningen ett faktum. Och huvudvärk från helvetet. Har så ont i huvudet så jag gråter. Har aldrig varit med om liknande. Och jag kräker bara upp laktulosen så förstoppningen blir inte bättre heller. Den här graviditeten tar kål på mig :'(

Suck. Om läkaren skriver ut det är det väl ok. Inte kul när andra går igång med det, man känner ju inte sig så glad över att behöva ta någon medicin alls. Blir ju inte bättre av allt tjat :-/

Jag förstår dig precis.... jag fickvanvända såna microlavemang resulax var fjärde dag pga av odansetron..... Jag är nu i vecka 21 och klarar mig med 1 lergigan komp som jag tar i slutet på fm, efter mina morgonkräkningar som alltid kommer o är så trogna...... sen väntar jag o vilar en halvtimme o sen liggande äter jag lite smörgåsar m ost/smaklös philadelfia ost. Jag slutade med odansetron på egen initiatiav o pga bieffekterna i början på december. Alltså typ en.månad sen. Men när det var som värst i oktober så ville jag ha odansetron trots bieffekterna. Förra graviditeten för 7 år sen fanns det inte odansetron för gravida hyperemesis. I stället fick man.nåt som hette esucos som gjorde att jag kännde mig ännu mer somnig o kraftlös än jag redan var. Med andra ord så görs ingen seriös forskning om hyperemesis idag. Det ger inga pengar att ägna sig åt vårt öde....tyvärr. däför finns ingen anpassad effektiv medecin. Jag drömmer att ett av mina barn blir gynekolog o forskar om detta(?....). Det värsta är att det är sannolikt även lm inte säkert att våra döttrar får samma bekymmer..... vi kommer att stödja dem o förstå dem. Kram . Håll ut.
  • didine
    Jan 2014 skrev 2014-01-12 16:50:26 följande:
    Som tur nära men jag kan lika gärna gå över tiden också

Just nu oroar jag mig mest för hur jag ska orka en förlossning, speciellt om den blir långdragen...

Mediciner har varit helt verkningslöst för mig alt tripp till helvetet, så jag slutade med allt. Hade svårt att behålla de som hjälpte lite lite (1 av 10 tabletter fick jag typ behålla) så de skapade bara mer press.

Hur går det för dig? Har bebven kommit? Är illamående borta? Jag hoppas det! Själv har jag några månader kvar. Jag känner att det är så tufft. Om som du skrev så undrar jag hur min kropp som är så svag nu kan klara av en förlossning. ...kramar till alla ni andra som har eller har haft hyperemesis
  • didine

Tack! Har bebben kommit nu? Jag tror inte många kan förstå hur vi med hyper längtar till förlossningen.... jag tänker på dig och skickar dig all min uppmuntran. Vilken supermamma du är som orkat kämpa så länge. Jag hoppas att jag också kommer att orka. Jag känner mig ensam o oförståd nästan hela tiden.... o orkeslös. Jag hoppas du har fått din bebis o kan njuta av att vara dig själv. Kram

Jan 2014 skrev 2014-01-14 19:16:08 följande:
    Nej tyvärr är babyn fortfarande kvar i magen och illamående likaså..BF 16/1

Ja det är verkligen tufft!

Hoppas du själv ska må bättre igen SNART! inte alla som mår illa under hela graviditeten, har du tur så går det över innan sista veckorna.

• didine

Jag har precis läst ditt svar. Var stark du är.... det ger mig hopp att läsa det du skriver att "man orkar mer än vad man tror". Jag är nyfiken nu.... vad blev det för liten krabbat? Flicka eller pojke ? Är du helt som innan nu att du kan äta o drucka o inte mår illa.... jag borde veta svaret då jag hade hyperemesis oxå m de andra grav. o blev bra sen. Men det känns så hopplöst o långtråkigt nu så jag behöver höra det.... att det blir bra sen..... kram och stor grattis ! Du är en hjältinna!

Jan 2014 skrev 2014-01-21 00:06:46 följande:
    Hej, jag var kontroll idag (måndag) och fostervattnet hade minskat och var under 50mm så man beslutade igångsättning. Påbörjade den klockan 13.15 så har snart hållt på i 11h. Min livmodertapp var inte alls påverkad dvs 5cm. Men har nu ingen kvar, slempropp har gått börjat öppna mig. Värkar ca var 4min, så inatt eller imorgon fm får vi träffa vår bebis.

Trodde inte jag skulle orka så här länge men fått behålla all mat idag och varit vrålhungrig (inget illamåendet), så jag har ändå kunnat samla på mig lite energi.

Man orkar uppenbarligen mer än man tror! Tänker på dig också!!!

• didine

Jag förstår att du har det tufft med alla tre hemska besvär.... jag har svårt att hålla uppe humöret oxå.att vara så sjuk o ensam.... inte lätt. Men du har lite tur som har åtta veckor kvat. Är själv på vecka 24....många veckor kvar. Jag hoppas du snart är fri från förkylningen så blir det en sak mindre. Styrkekramar

angelfire5 skrev 2014-01-28 17:12:37 följande:
    Hur gör ni andra för att hålla uppe humöret? Jag känner mig väldigt slut efter allt illamående och näringsbrist. Nu har även foglossningen börjat göra riktigt ont och jag har dessutom en elak förkylning. Jag har så svårt att inte deppa ihop helt. Åtta veckor kvar känns som en evighet.

• didine

Gratttttttiiiiiiis till dottern!!!!!!! Bra kämpat. Oh vad jag blir glad att veta att eländet är över för dig... at du kan äta vad du vill. Och har fått din bebis!

Själv är det svängigt med humöret och ork.... fyra månader kvar.... nedräkningen.

Njut av din bebis och det riktiga livet. Inte det här med tvingad diet av sjukdomen. Kan inte förstå att man kan vilja banta.... jag vill bara få matlusten tillbaka och luktsinnen 100 gånger mildare....alltså mår normalt bra. Jag lovar att uppskatta att jag är frisk när detta är över! Kram till alla er som lider eller har lidit av hyperemesis och förstår.

Jan 2014 skrev 2014-01-29 13:31:49 följande:
    Det blev en liten flicka på 2405g och 47cm lång. Pga hennes låga vikt fick vi ligga inne på BB i 5 dagar.

Illamående gick över direkt efter förlossningen. Jag äter för glatta livet och kastar mer eller mindre i mig maten.

Jag blev igångsatt pga för lite fostervatten, moderstappen var inte påverkad alls. Så förlossningen drog ut på tiden, 26h. Dock gick den aktiva fasen väldigt snabbt 1, 45min, var av 10 min krystningar. Men även de orkade jag, vilket jag aldrig trodde jag skulle.

Tack!

• didine

Nu har tiden gått och jag är lycklig att jag överlevde och var stark nog att kämpa igenom den sista graviditeten med HG och har fått en underbar dotter som blir 16 månader. Men jag tänker på alla medsystrarna som just nu lider av hyperemesis. Med hopp om framtiden: visste ni att det kommer att hållas konfferenser av överläkare och gynekologer i Bergen /Norge 20/21 oktover 2016 om hyperemesis gravidarium. Är det tack vare att en kännd person har tidigare drabbats (Kate Middelton)? I vilket fall som.helst så är det ett steg framåt i kampen mot hyperemesis.

Du som läser detta och har drabbats eller drabbas av hyperemesis :du får all min stöd och förståelse. Belönigen för så mkt lidande är ett litet underverk...

mer forskning på gång
Svar på tråden Hyperemesis