• mammamia78

Öronskabb eller örinflammation hos katt-

Vår ena katt en gammal gubbe på 16 år har drabbats av något i örat, det är massor av brunt klegg i örat, mer än det normala, han har haft ett sår på ena utsidan av örat och det stinker nåt så fruktansvärt om honom pga detta.

Någon som vet vad det kan vara? skabb eller öroninflammation?

Han är innekatt ska jag tillägga också om det kan ha nån betydelse i fråga om skabb.

Känner ni igen detta? nån som upplevt det hos en egen katt? vi kan inte vara i närheten av honom för det luktar avföring nästan från honom pga det han har i örat.

• Svar på tråden Öronskabb eller örinflammation hos katt-
  • Busbellan

Kan vara skabb, vi hade en katt som hade det och han kliade så han fick sår utanpå/bakom örat. Gick snabbt över efter behandling. Men luktade tyckte jag inte det gjorde, men blir såret infekterat så kan det ju så klart göra det.
    Skakar han mycket på huvudet, det brukar de göra om det är skabb.
    Hur som helst, vad det än är så kan det ju behövas en koll hos veterinär  

Mamma till Nora, August och Ella
  • mammamia78
    Busbellan skrev 2013-02-20 21:48:32 följande:

Kan vara skabb, vi hade en katt som hade det och han kliade så han fick sår utanpå/bakom örat. Gick snabbt över efter behandling. Men luktade tyckte jag inte det gjorde, men blir såret infekterat så kan det ju så klart göra det.
    Skakar han mycket på huvudet, det brukar de göra om det är skabb.
    Hur som helst, vad det än är så kan det ju behövas en koll hos veterinär  

Nej jag har inte märkt att han skakar mkt på huvudet... men han är en gammal man och håller sig gärna undan också så man ser honom inte hela tiden. Men det luktar pyton... kan det vara såret som luktar eller kan det röra sig om nån svaminfektion utöver ev skabb?
  • Busbellan

Brukar bli sånt kladd i örat om katten har skabb

Mamma till Nora, August och Ella
  • Zenobia

Kan vara skabb men även skitigt öra. Vi har haft båda delarna. Skabb kliar dom sig och skakar på huvudet och verkar irriterad . Skitigt öra är det kladd ich dom kan klia sig men våra skakade inte på huvudet då. En vetrinär kan säga om det är skabb och då finns det medel att köpa,samma mot skitiga öron.

• IceJossan

Det låter snarare som en rejäl infektion om de luktar illa. Ring veterinär imorgonbitti, vänta inte, för kisses skull!

• nemo1

Varför varför varför startar folk trådar här istället för att omedelbart när deras katt blir sjuk ringa en veterinär????????????? Snålhet gissar jag!

• Inteutanproblem

Ja luktar det äckligt är det med största sannolikhet en infektion, om sår säger man i regel att luktar det fräscht eller inget är såret fritt från infektion eller påbörjad infektion. Så fort det börjar lukta äckligt har något gått snett och man får bege sig till veterinär för att få det rengjort och antibiotika.

Rörande kletet i örat kan det vara en blandning av vanligt öronvax/skit och var samt sårvätska som gojsat ihop sig.

Viktigt att få detta fixat så det inte tar sig in för långt i örat och sprider infektionen vidare.

Tycker absolut att du skall ringa veterinär och beskriva bekymret så kan dom guida dig i vad du skall göra, eller om du ska komma in med katten.

• 120512

Tycker du ska ringa veterinären ..

För min kisse hade massa svart i öronen jag misstänkte skabb. ringde och boka tid och tog vaccination sammtidigt. Men när dom väl kollade hans öron visade det sig att det har utvecklats till öroninflamation om vi inte gjorde något så skulle trumhinnan spräckas.. man får väl tacka uppfödaren att hon inte har brytt sig om katterna. så nu på tisdag är det sista dagens medicin med örondropparna för han då har det gått 2v medicin 1 vecka paus. så får vi se vad veterinären säger på torsdag jag hoppas att det är borta.
    Ska även säga om hans öron för bakom öronen har han tappat hår..  jag hoppas det växer ut så han inte ser så konstig ut vid öronen..

Svar på tråden Öronskabb eller örinflammation hos katt-