Lizzy skrev 2013-02-21 07:39:01 följande:
Hej!
Jag vänder mig till er som har erfarenhet av att ena föräldern arbetar flexibla arbetstider (skift mellan dag, kväll, helg turer (även akut jour)).
Min sambo funderar på att utbilda sig inom sjukvåden, till ett yrke där det nästan alltid förekommer flexibla arbetstider och ev. akut jourberedskap.
Hur får man vardagen att gå ihop smidigt när familjen skall utökas med 2-3 barn?
Är det mycket mer planering än om man tänker att båda föräldrarna arbetar 7-17?
Vi har inga barn i dagsläget.
både min man o jag har sådana jobb och tillsammans fem barn.
Tre stora tonåringar och två små på 4 år
Det fungerar med planering och lite struktur.
Nu jobbar jag numera mest dagtid men en del helger och kvällspass förekommer och maken har mycket nätter och dygnspass.
För och nackdelar kan jag säga.
Barnen har mycket bra tider på dagis. Trots att vi jobbar heltid båda två så går barnen på dagis bara ca 27-30 timmar i veckan och sällan mer än fyra dagar i veckan.
Nackdel, ja de mesta är nog då våra scheman krockar en del helger. Men antingen får vi väldigt lite helger i hop om vi skulle lägga omlott eller så har vi barnvakt några timmar ( storebror, morfar etc) i skarvarna och får mer familjetid.
Generellt skulle jag säga att om i alla fall en person jobbar skift kan man bygga in mer flexibilitet i vardagen.
Sen är det en del storhelger då som är aptrist när vi jobbar.
Ex ska jag som jobbar otroligt lite helger jobba julafton och juldag dag i år, känns så där