Ta ut spiral, nåt man ska tänka på?
Jag ska ta ut min kopparspiral, gör det ont att ta ut den? Behöver jag ta nån alvedon innan? Kommer man blöda precis efteråt eller får man mens igen? Tacksam för svar
Jag ska ta ut min kopparspiral, gör det ont att ta ut den? Behöver jag ta nån alvedon innan? Kommer man blöda precis efteråt eller får man mens igen? Tacksam för svar
Det kändes inget alls när de tog ut den eller efteråt. Blödde lite grann, mest som en blodblandad flytning, i 2-3 dar
Man känner det knappt. Jag fick lätt blodstänk i max 2 dagar, trosskydd räckte.
Kopparspiralen innehåller inga hormoner. Du får din mens som vanligt, enligt tidigare cykel.
Min blev dock 2 dagar sen. Men mycket mindre mensblödning och smärta nu
Hormonspiral visserligen här, men kanske ändå till någon hjälp. Ingen direkt smärta vid uttag eller efteråt, men visst känner du när den dras ut - inte på långa vägar som att sätta in den dock. Ingen flytning/blod efteråt för mig.
Barnmorskan bad oss avstå från penetrerande sex samma dag och nästkommande dag för att minimera risken att eventuella hudbakterier kan få fäste om vävnaderna i livmodertappen är lite sköra precis efter uttaget.
Jag kände ingenting alls! Helt plötsligt höll han bara upp den och sa att det var klart!:) Gick sjukt snabbt och smidigt! Jag tror dock att jag hade tagit alvedon innan då jag oroade mig för att det skulle göra ont, men det var nog helt i onödan. Kan inte tänka mig att det skulle göra ont utan heller!
För mig gjorde det ont. Tog Ipren efteråt. Men det går ju så fort. Tar någon sekund bara. Slappna bara av så är det över på ett kick.
För mig gjorde den första superont, den andra inte.
Be dem säga till när de drar ut den så att du är beredd.
beror helt på hur trådarna klipptes. För mig försökte bm några gånger men lyckades inte så fick en ny tid till läkare. Där försökte hon några gånger sen fick jag bedövning och några försök till, på sista försöket lyckades hon få ut den annars hade jag blivit sövd. Bm som satte in den hade klippt dem alldeles för korta så fanns inget att dra i.
mitt tips är att ta tex någon alvedon el åtminstone ha någon med dig och även tänk på att du kan behöva använda trosskydd.
men har du tur så känns det inte alls och det går på någon min
Ok tack för era svar