• Mysan0411

Flaskmatning, magont med mera

Hej!

Har en 1 månaders lilltjoppa som flaskmatas på grund av att amningen inte fungerade, inte tillräckligt med bröstmjölk.

Nu får hon ersättning istället och hon ökar fint i vikt. Dock stöter man på en del som magknip, hård mage, funderingar kring tillagning av ersättning, flaskor m.m när man flaskmatar.

Tänkte starta denna tråd för att kunna diskutera allt kring detta. Kan vara skönt att höra hur andra gör och dela med sig av bra tips osv. Kanske vi kan stötta varandra genom vakna nätter med magknip och glädjas åt de stunder då allt flyter på bra.

Magknip och andra problem blir ju bättre med tiden men det är jobbigt när man är mitt upp i det ........

• Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera
  • Mysan0411
    lyckaokarlek skrev 2013-02-21 18:21:08 följande:
    Är gärna oxå med i den här tråden. Precis dom dig Mysan har jag en dotter på 4v som både ammas o får ersättning (tror dock att mjölken är på väg bort tyvärr...) Även vi ger Nan1 och senaste veckan har hon haft ont till o från. Blir betydligt bättre med semperdroppar och magmassage.
    Hur mycket ersättning dricker din tjej?
    Hon äter ca 100 ml var 3-4 timme.

Varierar dock lite, ibland bara 70-80 ml och ibland kan det gå 2½ timme mellan och ibland 5 timmar (oftast mot morgonen).

Hur mycket äter din? 
  • CarolineL

Hänger gärna med i denna tråd... Min son är strax över tre veckor och vi hade det väldigt kämpigt med storebror, ersättning, magknip och sömn. Därför gjorde vi allt för att få amning att fungera nu men mjölken sinade och nu är vi på "helspänn" vill inte gärna genomgå samma första år som med storebror Vi har haft ett dygn då lillebror bara blivit buren, det har verkligen inte gått att lägga ifrån sig honom. Även i famnen har det knorrats en hel del, mycket gaser och knorr i magen. Vi kör BabySemp och Minifom, det har fungerat fint tills idag och på direkten blir jag "nojjig" och rädd att vi skall hamna i en ond cykel. Era små knorrar väl och är missnöjda emellanåt också? Hur länge sover era i sträck som längst? Sonen sover 2,5-3 h som längst men jag hade inte tackat nej till någon timme till under natten.

• annox

Min pojk är fem månader nu och har fått ersättning i stort sett hela tiden. Jag pumpade i sex veckor sedan bara ersättning. Han hade problem i början med bajsandet (när jag slutade pumpa) och vi försökte hitta rätt balans för honom. Vi använder Vanliga NAN men fick snart kombinera med bifidus och det tog vi sempers. Så halva antalet skopor med bifidus varje måltid. Ett mål om dagen fick han även 5 droppar semper magdroppar. Då fungerade hans mage perfekt! Han bajsade var tredje dag nästan exakt på timmen varje gång. Sedan ett par veckor tillbaka har det inte varit någon rutin alls, han har bajsat minst en gång om dagen och det har varit löst, men han har tänder på gång så det är
    Säkert det som påverkar! Så nu har vi dragit ner på bifidusen och tar enbart en skopa i varje måltid.
    Vi kokar upp vatten i vattenkokaren och har i termos. Sedan blandar vi till lagom temperatur med kallt vatten från kranen. Jag skulle inte värma i micron, har blivit starkt avrådd till det (möjligtvis när han är betydligt äldre än så här...) och jag som är en stor tedrickare känner själv stor skillnad på kokt vatten och micrat....
    Nu har lilleman även börjat med lite mat, gröt och puré m.m så vi får se hur magen blir av det!

• Mysan0411
    CarolineL skrev 2013-02-21 19:34:59 följande:
    Hänger gärna med i denna tråd... Min son är strax över tre veckor och vi hade det väldigt kämpigt med storebror, ersättning, magknip och sömn. Därför gjorde vi allt för att få amning att fungera nu men mjölken sinade och nu är vi på "helspänn" vill inte gärna genomgå samma första år som med storebror Vi har haft ett dygn då lillebror bara blivit buren, det har verkligen inte gått att lägga ifrån sig honom. Även i famnen har det knorrats en hel del, mycket gaser och knorr i magen. Vi kör BabySemp och Minifom, det har fungerat fint tills idag och på direkten blir jag "nojjig" och rädd att vi skall hamna i en ond cykel. Era små knorrar väl och är missnöjda emellanåt också? Hur länge sover era i sträck som längst? Sonen sover 2,5-3 h som längst men jag hade inte tackat nej till någon timme till under natten.
    Här knorras det konstant, även när hon sover. Skriker till i sömnen också. Benen växlar mellan att dras ihop mot magen eller utsträckta. Sedan igår har hon varit i stort sett missnöjd hela tiden. Ibland funkar det inte ens att bära henne, väldigt frustrerande och jobbigt att inte kunna trösta eller lugna henne Älskar ju min lilla plupp och det gör ont att se henne så. Som längst sover hon 5 timmar och det brukar ofta vara på morgonkvisten (efter en vaken natt).

Jag har en son på snart 10 år som också hade problem med magen då även han var tvungen att äta ersättning så jag bävade också nu när lillan måste äta ersättning och tyvärr har hon nog större problem än sonen, eller så har jag bara glömt hur jobbigt det var. Men jag minns ej att han knorrade så som hon gör. 
  • Emelille

Här är en till som har en liten knorris. Sonen blev 5 veckor i onsdags. Får nan pro sen han var 1 vecka gammal. Tycker det har fungerat bra men denna veckan har det varit hopplöst. I tisdags skrek han konstant. Sen har han slutat skrika men är otroligt gnällig, sover knappt utan bara vänder och vrider på sig. Han sparkar med ben och fäktar med armarna och verkar irriterad. Kan komma till ro lite på morgonkvisteb om jag lägger honom på mage (jag vet att de egentligen inte ska sova så...). Jag ver inte vad som är fel. Han bajsar 1-2 ggr per dag och det som kommer ut är inte hårt. Sen i måndahs får han sempers magdroppar och sen i tisdags miniform men märker ingen skillnad. Han rapar bra efter mat och fiser mycket under matningen. Blir tokig av allt gnäll och det känns som att mitt hjärta går sönder när jag ser att han har ont men jag inte gör något åt det. Vill inte börja mixtra med att byta ersättning men det kanske är det som behövs :(

• Aileen Allannah
    Mysan0411 skrev 2013-02-21 15:01:11 följande:
    Hon är bara 4 veckor så ger bara ersättning.
    Förlåt, jag blandade ihop trådarna.
  • annox

Emelille: ge honom bifidus! Byt ut en Nan-skopa mot en bifidus (eventuellt fler..) men börja så! Finns på Apoteket!

• Mysan0411

Jag köpte bifidus igår på apoteket och gav henne ett mål med det (BVC sa att man kan ge 1 mål om dagen med det om hon skulle bli hård i magen) och vid 12 inatt bajsade hon och sedan sov hon 5 timmar, fick väcka henne. Sedan åt hon och somnade om direkt och sov 2 timmar till. Helt underbart! Hon har varit rätt nöjd nu på morgonen så jag hoppas det fortsätter så här nu.....hoppas hoppas. Har inte gett henne något minifom el magdroppar. Hon äter NAN pro 1.

Min tjoppa låter/pratar mycket, mycket konstiga ljud. Ibland låter hon som att hon tar i och ska bajsa, ibland som en hostning nästan och ibland låter hon som hon kippar efter luft. Låter era bebisar så?

• 7879

Hoppar också in i tråden. Jag har en tjej på fem veckor som både ammar och får ersättning. Hon har alltid varit mycket kräkig och haft gaser i magen, knorrar mycket så jag prova semper magdroppar men nu har set blivit värre och hon har inte bajsar på tre dygn, börjar tycka riktigt synd om henne. Någon som vet om de kan bli hårda i magen av magdropparna?

Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera