• Miras mamma

Snälla säg att det blir bättre...

Jag vet inte vart jag ska ta vägen.. De senaste dagarna har Mira vaknar MINST en gång i timman på nätterna. Och då vill hon amma. När hon somnar för natten vid 19-tiden sover hon typ 2-3 tim i sträck för att sedan när jag gått och lagt mig vakna hela tiden. Jag vet inte vad jag ska göra.. För typ 2v sedan började vi ge gröt på kvällen för att hon skulle hålla sig mätt längre och det kanske hon gör fram till kl 23 när hon börjar vakna ofta igen. Hon tar inte gärna flaska utan det är amma som gäller vilket gör att min sambo inte kan hjälpa till så mycket heller. Den här veckan har jag dessutom haft influensa och hon har varit förkyld så det har nästan varit för mycket för vad jag orkar med. Tycker samtidigt så synd om henne för hon kan ju inte rå fr om hon vaknar och är ledsen/hungrig.
    Snälla säg att det är nåt tillfälligt, typ tänder, förkylningen eller nån utvecklingsfas för annars kommer jag bli tokig innan februari är slut..

• Svar på tråden Snälla säg att det blir bättre...
  • The Fugly

En sak man kan lita på är att inget är för evigt i den åldern, i stort sett allt är en fas. Vår dotter är 11 månader och sover alltid som en kratta när hon är förkyld så det kan absolut spela in och du orkar så klart inte riktigt om du är sjuk själv.

Jag var i den sitsen i början av oktober, två förkylningar på rad utan någon sammanhängande sömn gjorde att jag grät av trötthet på morgonen. Jag började lägga mig så fort hon somnade på kvällen för att skramla ihop så mycket vila som möjligt. Det blev bättre när vi båda var friska och hon började dessutom äta mer fast föda då.

Håll ut, det blir bättre!

• Tjej78

Min dotter är 5 månader nästa vecka och gör precis likadant så jag förstår precis hur du har det och hur det känns. Vi får lita på alla andra som har äldre barn som säger att det blir bättre med tiden. Kan dock säga att det här med barn var 1000 gånger svårare än jag trott. Styrkekramar!

• skogsvitter

Klart att det går över. Men jag skulle testa att sluta med gröten igen och se om det blir någon skillnad eftersom det faktiskt har blivit värre sedan du började med den. Högst troligt vaknar hon inte av hunger varje timme, det finns annat de kan störas och vaknar av och amningen är så långt mycket mer än bara mat!

Men skulle nog tro att alla eller åtminstone de allra, allra flesta föräldrar känner igen sig i detta eftersom det är helt normalt att de vaknar mycket och sover oroligt i perioder. Om du är sjuk kanske hon själv har en infektion, även om du kanske inte märker den just nu. Det kan störa sömnen. Tandsprickning kan vara enormt smärtsamt och då brukar de ofta vilja amma som smärtlindring. Om du tycker det verkar vara tänder så prova att ge en skvätt alvedon om du vill? Då märker ni ju snabbt om det ger någon effekt.

Dessutom är det ju en utvecklingsfas just i den här åldern, de inträder i relationsvärlden:
    www.viforaldrar.se/Forsta-aret/De-sju-utvecklingssprangen

Så det kan ju också vara det som inverkar.

• Flisan79

Jag har haft 2 sånna barn och ett som jag lyckades få att ta napp ist även på natten just i den åldern. Hon vaknade dock några ggr per natt ändå men då räckte det med att putta in nappen och hålla handen (kunde man göra i sömnen)

De andra två som sagt, nattammade lääääänge och ofta. För mig känns det mer normalt än onormalt. Min yngsta slutade äntligen amma i julas men hon vaknar lik för bannat. Dock mest innan jag själv gott och lagt mig, så sover iaf lite bättre nu mellan 01-08. Jag har varit tvungen att samsova med de två tuttberoende brudarna. Samsover fortfarande med yngsta som nu är drygt 1,5 år.

Tillväxtperioder äter de tätare tex.

• Miras mamma
    Tjej78 skrev 2013-02-21 18:02:07 följande:
    Min dotter är 5 månader nästa vecka och gör precis likadant så jag förstår precis hur du har det och hur det känns. Vi får lita på alla andra som har äldre barn som säger att det blir bättre med tiden. Kan dock säga att det här med barn var 1000 gånger svårare än jag trott. Styrkekramar!
    Tror jag såg en tråd som du skrivit om ungefär samma sak men jag skrev inget där eftersom jag inte har något råd eller tips själv :) Ibland räcker det bara med att någon säger att det blir bättre med tiden. Vi får kämpa på. Kram tillbaka
    skogsvitter skrev 2013-02-21 18:07:49 följande:
    Klart att det går över. Men jag skulle testa att sluta med gröten igen och se om det blir någon skillnad eftersom det faktiskt har blivit värre sedan du började med den. Högst troligt vaknar hon inte av hunger varje timme, det finns annat de kan störas och vaknar av och amningen är så långt mycket mer än bara mat!

Tandsprickning kan vara enormt smärtsamt och då brukar de ofta vilja amma som smärtlindring.

Dessutom är det ju en utvecklingsfas just i den här åldern, de inträder i relationsvärlden:
    www.viforaldrar.se/Forsta-aret/De-sju-utveckl...#body

Så det kan ju också vara det som inverkar.

Det finns så mycket om de små liven som man inte har en aning om :) Men varför skulle gröten göra att hon vaknar oftare? Tycker att hon borde sova bättre om hon är mera mätt från start liksom.. Dessutom tycker jag det verkar ganska tydligt att hon ändå är hungrig när hon vaknar eftersom hon verkligen suger i sig mjölk och sen släpper taget och somnar i mitt knä. Men det kanske kan handla mera om närheten och att hon ändå "passar på" att äta när hon kan..
  • skogsvitter

Det är vanligt att bebisar i den här åldern får magknip och orolig sömn av att få gröt innan de ska sova. Det är därför man bör börja med gröt och andra smakisar vid lunchtid istället för på kvällen precis när de ska sova. Det brukar vara ett generellt råd när man börjar med all sorts fast föda.

• Tjej78
    skogsvitter skrev 2013-02-21 19:01:39 följande:
    Det är vanligt att bebisar i den här åldern får magknip och orolig sömn av att få gröt innan de ska sova. Det är därför man bör börja med gröt och andra smakisar vid lunchtid istället för på kvällen precis när de ska sova. Det brukar vara ett generellt råd när man börjar med all sorts fast föda.

Har aldrig någon sagt till mig, tack för tipset!
  • Miras mamma
    skogsvitter skrev 2013-02-21 19:01:39 följande:
    Det har jag heller aldrig hört.. Vet du om det är samma sak med välling?
  • skogsvitter
    Miras mamma skrev 2013-02-22 20:30:27 följande:
    Det har jag heller aldrig hört.. Vet du om det är samma sak med välling?
    Japp, det är det faktiskt. Har läst om en del på sistone som bytt tillbaka från välling till ersättning igen och där sömnen då blivit avsevärt bättre! Välling är ju rent spannmål, inte alls lämpligt för små spädbarn att sova på egentligen. Dock ligger det i vår kultur, även om jag nu för tiden tycker det är väldigt konstigt att vi här i Sverige ens har kvar en sådan produkt.
  • Miras mamma
    skogsvitter skrev 2013-02-22 20:38:10 följande:
    Japp, det är det faktiskt. Har läst om en del på sistone som bytt tillbaka från välling till ersättning igen och där sömnen då blivit avsevärt bättre! Välling är ju rent spannmål, inte alls lämpligt för små spädbarn att sova på egentligen. Dock ligger det i vår kultur, även om jag nu för tiden tycker det är väldigt konstigt att vi här i Sverige ens har kvar en sådan produkt.

Men för de som ammar då, ska man prova med att ge ersättning då innan läggdags? Låter som att jag har noll koll men du verkar vara ganska påläst Tungan ute
Svar på tråden Snälla säg att det blir bättre...