Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Snälla säg att det blir bättre...

Klart att det går över. Men jag skulle testa att sluta med gröten igen och se om det blir någon skillnad eftersom det faktiskt har blivit värre sedan du började med den. Högst troligt vaknar hon inte av hunger varje timme, det finns annat de kan störas och vaknar av och amningen är så långt mycket mer än bara mat!

Men skulle nog tro att alla eller åtminstone de allra, allra flesta föräldrar känner igen sig i detta eftersom det är helt normalt att de vaknar mycket och sover oroligt i perioder. Om du är sjuk kanske hon själv har en infektion, även om du kanske inte märker den just nu. Det kan störa sömnen. Tandsprickning kan vara enormt smärtsamt och då brukar de ofta vilja amma som smärtlindring. Om du tycker det verkar vara tänder så prova att ge en skvätt alvedon om du vill? Då märker ni ju snabbt om det ger någon effekt.

Dessutom är det ju en utvecklingsfas just i den här åldern, de inträder i relationsvärlden:
    www.viforaldrar.se/Forsta-aret/De-sju-utvecklingssprangen

Så det kan ju också vara det som inverkar.

• skogsvitter

Det är vanligt att bebisar i den här åldern får magknip och orolig sömn av att få gröt innan de ska sova. Det är därför man bör börja med gröt och andra smakisar vid lunchtid istället för på kvällen precis när de ska sova. Det brukar vara ett generellt råd när man börjar med all sorts fast föda.

• skogsvitter
    Miras mamma skrev 2013-02-22 20:30:27 följande:
    Det har jag heller aldrig hört.. Vet du om det är samma sak med välling?
    Japp, det är det faktiskt. Har läst om en del på sistone som bytt tillbaka från välling till ersättning igen och där sömnen då blivit avsevärt bättre! Välling är ju rent spannmål, inte alls lämpligt för små spädbarn att sova på egentligen. Dock ligger det i vår kultur, även om jag nu för tiden tycker det är väldigt konstigt att vi här i Sverige ens har kvar en sådan produkt.
Svar på tråden Snälla säg att det blir bättre...