• Josefin 732

Ledighet från skolan?

Jag och min dotter har blivit medbjudna på en resa till Gran Canaria i oktober i år. Jag är ensamstående med henne och skulle aldrig ha råd att göra en sån resa med min ekonomi. Vi ska åka med mormor och morfar och ska vara borta i 2 veckor, vi åker onsdag och kommer hem onsdag 2 veckor senare. Hon blir "frånvarande" 11 skoldagar. Ni föräldrar som åkt på 2 veckors resor med era barn, hur har det gått att få ledigt från skolan? Har ni lust att dela med er av era erfarenheter? Endast seriösa svar önskas! Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-21 13:10
    Min dotter har börjat 4:an när vi ska resa bort..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-21 13:48
    utdrag från skollagen

"Ledighet

18 § En elev i en skolform som avses i 17 § får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas.

Rektorn beslutar om ledighet. Rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut om ledighet som avser längre tid än tio dagar."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-23 19:15
    På ledighetsblanketten ska båda vårdnadshavarna skriva under, vi har gemensam vårdnad, men pappan skriver aldrig under. Jag antar att nu är det kört?!

• Svar på tråden Ledighet från skolan?
  • EwelinaR

De är inga problem, hon kommer att få med sig en " läxa" där hon säkert kommer att få skriva om resan. Kanske andra uppgifter med.
    Men skolan ska ju godkänna ledigheten först, så be om att få en ledighetsansökan och lämna in den redan nu så får du bra svar innan.
    Är många som åker på semestrar under terminerna

• lillajag02
    EwelinaR skrev 2013-02-21 13:14:40 följande:
    De är inga problem, hon kommer att få med sig en " läxa" där hon säkert kommer att få skriva om resan. Kanske andra uppgifter med.
    Men skolan ska ju godkänna ledigheten först, så be om att få en ledighetsansökan och lämna in den redan nu så får du bra svar innan.
    Är många som åker på semestrar under terminerna
    Men i och med nya läroplanen har det visst bivit svårare att få beviljat ledighet. 
  • Josefin 732

Ja, det var just det. Den nya läroplanen. Jag har hört att de har blivit hårdare tag.. De ska se i varje enskilt fall.. Har ni någon egen erfarenhet?

• lillajag02
    Josefin 732 skrev 2013-02-21 13:19:31 följande:
    Ja, det var just det. Den nya läroplanen. Jag har hört att de har blivit hårdare tag.. De ska se i varje enskilt fall.. Har ni någon egen erfarenhet?
    Det du skulle kunna ha som argument är detta:

"Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev då utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga." (Skolans uppdrag, sid 9 i LGR 11)

"Skolans mål är att varje elev
    - tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö,
    - successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan, och
    - har kunskap om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former. " (Kapitel 2.3 Elevernas ansvar och inflytande, sid 15 i LGR 11)   

Jag läser till F-3 lärare nämligen :p  
  • FruFantomen

Det är lite olika hur olika skolor/kommuner ser på det med ledighet. Det är rätt som lillajag02 skriver att det har blivit en skärpning iom den nya skollagen, men det behöver inte alltid betyda att det är stopp.

På min skola har jag som mentor/ansvarig lärare rätt att bevilja 10 dagar/läsår och vi ser från fall till fall. Det finns säkert kommuner där de inte gör så utan har en samstämmig linje, men det ser olika ut.

Det jag, ur lärarperspektiv, vill säga är att om ni får ledigt (vilket jag hoppas om det inte är några problem kring din dotters skolgång) så ta de uppgifter ni får med er på allvar. Två hela skolveckor hinner klassen göra en hel del och en beviljad ledighet innebär inte att din dotter skall komma efter utan de här två veckorna är det ditt ansvar att se till att de uppgifter ni får med er blir gjorda. För läraren innebär en sån här ledighet en hel del extraarbete och om eleven dessutom kommer tillbaka och hälften är ogjort så är det inte så trevligt.

• FruFantomen
    lillajag02 skrev 2013-02-21 13:24:36 följande:
    Det du skulle kunna ha som argument är detta:

"Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev då utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga." (Skolans uppdrag, sid 9 i LGR 11)

"Skolans mål är att varje elev
    - tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö,
    - successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan, och
    - har kunskap om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former. " (Kapitel 2.3 Elevernas ansvar och inflytande, sid 15 i LGR 11)   

Jag läser till F-3 lärare nämligen :p  
    Det där är bra meningar att ta med sig i bagaget som förälder. Men föräldern får inte heller glömma bort att ansvaret ligger på denna just då. Målet att varje elev tar personligt ansvar finns för alla stadier men får aldrig tas för given av skolan. Dvs i varje fall måste man titta på huruvida just denna elev kan tänkas ta ansvar.
  • Tuffen

Hur ligger din dotter till i skolan? Är hon svag, medel eller stark i skolämnena? Jag skulle aldrig ge två veckors ledigt till ett barn som har svårt att klara av skolan. 

• Tuffen

Eftersom det är mer än 10 skoldagar ska troligen rektor, inte klf, bevilja det hela. 

• Josefin 732

Tack för era råd! Skrattande Min dotter har väldigt lätt för sig i skolan. Jag ska verkligen se till att min dotter gör sina hemläxor hon får med sig på resan!

• Dixie
    EwelinaR skrev 2013-02-21 13:14:40 följande:
    De är inga problem, hon kommer att få med sig en " läxa" där hon säkert kommer att få skriva om resan. Kanske andra uppgifter med. Men skolan ska ju godkänna ledigheten först, så be om att få en ledighetsansökan och lämna in den redan nu så får du bra svar innan. Är många som åker på semestrar under terminerna

Det beror på rektorn, det är inte alltid så lätt.....
  • Josefin 732

Ja, det blir upp till rektorn. Det kan bli tufft..
    Året var 2009, den gamla skollagen gällde. På den tiden så kunde klassföreståndaren bevilja 3 dagars sammanhängande ledighet, vid flera dagars sammanhängande ledighet var det upp till rektorn. Min dotter behövde vara ledig i 4 dagar. Inblandade lärare hade ordnat hemläxor, därav godkänt ledigheten. Men rektorn ville inte godkänna ledigheten, spelade ingen roll vilka argument jag kom med. Efter flera mail och telefonkontakter så blev jag uppmanad av rektorn att åka ändå, men han kunde tyvärr inte godkänna ledighetsansökan.
    Skolinspektionen låg på, de menade att skolan visade för dåliga studieresultat, så vid den aktuella tidpunkten så godkändes inga ledigheter. Min dotter hade precis börjat 1:an, så det skulle dröja flera årskurser innan betyg skulle sättas. Men rektorn kunde inte göra någon gränsdragning, utan hans ord måste gälla alla elever, inga undantag.
    Vi åkte iväg på resan, min dotter satt och gjorde läxorna på flyget. Allt var frid och fröjd som en del brukar säga, men moraliskt så kändes det fel.
    Det blev ramaskri bland föräldrarna, på första föräldramötet fick rektorerna stå till svars över sitt agerande. Jag var inte ensam om att få ledighetsansökan nekad..

• loppis7

Borde inte vara några problem , vi var borta 31/12-30/1 o sonen är 14 år rektorna beviljade men vi var ute i goid tid.

• loppis7

Vi tog upp det på utvecklingssamtalet i mars tror jag o redan då sa klassföreståndaren att det skulle vara ok.

• Josefin 732

Tack för infon! =)
    Vi ska ju inte åka förrän nästa läsår, så jag antar att jag lämnar in en ansökan på måndag, så får vi se!

• Tuffen

Rektorn ska när han fattar beslut ta med i beräkningen att din dotter har lätt för sig i skolan. 

• 7kanebullar

Det ska inte vara någon fara om hon inte vart sjuk mycket eller ligger efter i skolan.Mina barn fick ledigt häromdagen av skolan de kommenterade : va bra att ni va ute i tid (lämnade två månader i förväg)

Svar på tråden Ledighet från skolan?