Inlägg från: Josefin 732 |Visa alla inlägg
  • Josefin 732

Ledighet från skolan?

Jag och min dotter har blivit medbjudna på en resa till Gran Canaria i oktober i år. Jag är ensamstående med henne och skulle aldrig ha råd att göra en sån resa med min ekonomi. Vi ska åka med mormor och morfar och ska vara borta i 2 veckor, vi åker onsdag och kommer hem onsdag 2 veckor senare. Hon blir "frånvarande" 11 skoldagar. Ni föräldrar som åkt på 2 veckors resor med era barn, hur har det gått att få ledigt från skolan? Har ni lust att dela med er av era erfarenheter? Endast seriösa svar önskas! Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-21 13:10
    Min dotter har börjat 4:an när vi ska resa bort..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-21 13:48
    utdrag från skollagen

"Ledighet

18 § En elev i en skolform som avses i 17 § får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas.

Rektorn beslutar om ledighet. Rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut om ledighet som avser längre tid än tio dagar."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-23 19:15
    På ledighetsblanketten ska båda vårdnadshavarna skriva under, vi har gemensam vårdnad, men pappan skriver aldrig under. Jag antar att nu är det kört?!

• Svar på tråden Ledighet från skolan?
  • Josefin 732

Ja, det var just det. Den nya läroplanen. Jag har hört att de har blivit hårdare tag.. De ska se i varje enskilt fall.. Har ni någon egen erfarenhet?

• Josefin 732

Tack för era råd! Skrattande Min dotter har väldigt lätt för sig i skolan. Jag ska verkligen se till att min dotter gör sina hemläxor hon får med sig på resan!

• Josefin 732

Ja, det blir upp till rektorn. Det kan bli tufft..
    Året var 2009, den gamla skollagen gällde. På den tiden så kunde klassföreståndaren bevilja 3 dagars sammanhängande ledighet, vid flera dagars sammanhängande ledighet var det upp till rektorn. Min dotter behövde vara ledig i 4 dagar. Inblandade lärare hade ordnat hemläxor, därav godkänt ledigheten. Men rektorn ville inte godkänna ledigheten, spelade ingen roll vilka argument jag kom med. Efter flera mail och telefonkontakter så blev jag uppmanad av rektorn att åka ändå, men han kunde tyvärr inte godkänna ledighetsansökan.
    Skolinspektionen låg på, de menade att skolan visade för dåliga studieresultat, så vid den aktuella tidpunkten så godkändes inga ledigheter. Min dotter hade precis börjat 1:an, så det skulle dröja flera årskurser innan betyg skulle sättas. Men rektorn kunde inte göra någon gränsdragning, utan hans ord måste gälla alla elever, inga undantag.
    Vi åkte iväg på resan, min dotter satt och gjorde läxorna på flyget. Allt var frid och fröjd som en del brukar säga, men moraliskt så kändes det fel.
    Det blev ramaskri bland föräldrarna, på första föräldramötet fick rektorerna stå till svars över sitt agerande. Jag var inte ensam om att få ledighetsansökan nekad..

• Josefin 732

Tack för infon! =)
    Vi ska ju inte åka förrän nästa läsår, så jag antar att jag lämnar in en ansökan på måndag, så får vi se!

Svar på tråden Ledighet från skolan?