• Anonym

Slutat dricka......såååå tråkigt!

Jaha, nu har jag slutat dricka alkohol och här sitter jag dag efter dag och stirrar in i väggen.... Har blivit totalt isolerad och är så grymt rastlös, uttråkad och ensam. Har varit ute och ätit EN gång under min nyktra tid. Det var på en utlandssemester i somras som jag och (ex)sambon skulle äta roma.tisk middag utan barnen. Vi beställde in jättefin, dyr mat och vatten till det. Blev inte alls så mysigt som vi brukade ha så vi slängde i oss maten och åkte hem. Jag har inga intressen eller hobbies. Det enda jag tyckte om att göra var att bjuda hem vänner på middagar, grillfester, gå ut och äta m.m. Nu är allt bara tråkigt....

• Svar på tråden Slutat dricka......såååå tråkigt!
  • Anonym
    Anonym (F.d rökaren) skrev 2013-02-21 17:04:44 följande:
    Dummaste jag har hört, beroende som beroende! Enda är att din abstinens är värre, men vi har samma beroende, samma begär, av samma anledning!   Nu slutar du ömka dig kvinna! Du väljer själv din sinnesstämning! Bestäm dig nu! Vill du vara: Olycklig och nykter? Olycklig och alkis? LYCKLIG OCH NYKTER?! Du hade ett litet alkismonster i magen som längtade efter sin drog -  det lilla monstret är dött!!!! Borta, finito, gone!!!! Däremot är det stoooooora monstret kvar! Det psykiska som sagt dig både medvetet och omedvetet att du behöver alkoholen! Men du behöver den inte! Det finns inget tomrum utan alkoholen, alkoholen är det som skapade tomrummet! Nyktra människor behöver ju inte dricka för att ha roligt eller må bra! Eller hur? Du är fri, sluta gnäll. Ta dig i kragen! Sitt inte och ljug framför datorn för vi alla med beroende/f.d beroende genomskådar det! Ett två tre, upp och hoppa! Och att vara blyg är också ett val, jag har varit enormt blyg - valde att ändra mig och nu är det klappat och klart! Over and out!    

Jag har varken abstinens eller sug efter alkohol. Jag KAN säkert gå ut nykter (har hänt nån gång innan jag började missbruka) men det är helt meningslöst efterssom jag inte tycker det är kul. Jag känner mig bara obekväm, blyg, osäker och mår helt enkelt DÅLIGT! Därför har jag inga valmöjligheter annat än att sitta här i denna äckliga lägenhet ensam framöver..... Liiiite får man väl gnälla?
  • Anonym (F.d rökaren)
    Anonym skrev 2013-02-21 17:13:34 följande:

Jag har varken abstinens eller sug efter alkohol. Jag KAN säkert gå ut nykter (har hänt nån gång innan jag började missbruka) men det är helt meningslöst efterssom jag inte tycker det är kul. Jag känner mig bara obekväm, blyg, osäker och mår helt enkelt DÅLIGT! Därför har jag inga valmöjligheter annat än att sitta här i denna äckliga lägenhet ensam framöver..... Liiiite får man väl gnälla?
    Nope, inte när man kan göra något åt det!

Och inte när man gnäller för gnällandet skull och inte anammar goda råd som tidigare försökt med!

Eller ja, du får gnälla huuuur mycket du vill! Men då blir man ensam.
    Och jag har ingen som helst rätt att racka ner på dig bara för att du gnäller! Så nu vänder jag bort huvudet och väljer att lägga fokus på annat då jag inte kan tillföra något!

Lycka till, hoppas du hittar lycka snart! 
  • Anonym (F.d rökaren)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2013-02-21 15:57:28 följande:
    Det är ju jättestarkt av dig att ha sluta missbruka alkohol! Solig Det som är det svåra är att inte byta ut ett missbruk till ett annat. Och att bli av med "missbrukar-beteendet".

Det är viktigt att du också går på AA-möten regelbundet, annars är det lätt att trilla tillbaka. 

Jag är inne på mitt 12e år som nykter alkoholist och livet blir bara bättre och bättre!

Lycka till!Solig

Wow! Du inspirerar! Solar som ler och allt! Det är soligt Solig att vara utan drogproblem!
    Goda och bra råd dessutom! Fantastiskt! Skrattande
  • Anonym (Nykteralkoholist)
    Anonym (F.d rökaren) skrev 2013-02-21 17:22:55 följande:
    Wow! Du inspirerar! Solar som ler och allt! Det är soligt Solig att vara utan drogproblem!
    Goda och bra råd dessutom! Fantastiskt! Skrattande
    Tack så mycket! Solig
    Anonym skrev 2013-02-21 16:18:33 följande:

Har testat AA möten och kommer inte gå på det igen. Tyckte inte om det alls. Grattis till nykterheten! Solig Men VAD är det som blir bättre och bättre??
    Tack så mycket! Solig Livet blir bättre och bättre! Det är så underbart att slippa baksmälla, minnesluckor, tomt på kontot dan efter löning, få struktur på vardagen etc. Solig
  • Anonym
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2013-02-21 18:14:30 följande:
    Tack så mycket! Solig Livet blir bättre och bättre! Det är så underbart att slippa baksmälla, minnesluckor, tomt på kontot dan efter löning, få struktur på vardagen etc. Solig

Baksmälla känner igen........ men inget av det andra du skriver om....

Här får du en Solig  av mig också! 

Hoppas jag också känner att livet blir bättre om typ 12 år   Tills dess är det bara att bita ihop...    
  • Anonym
    liv skrev 2013-02-21 18:29:01 följande:
    Du KAN visst. Men du VILL inte.

Jasså det säger du....... berätta isåfall VAD och HUR jag kan ändra detta???
  • lemonina

Men det känns som att du sitter fast i ett negativt tankemönster och att du måste jobba på självkänslan. Kan inte kognetiv beteendeterapi vara något? någon som hjäler dig att sätta upp mål som du ska uppnå från gång till gång. Exempelvis att ta med dig en vännina ut och under kvällen ska du gå fram och presentera dig för minst  två personer som du inte känner osv. Jag bara spinner på nu är inte jätte bra på hur det går till. Men få någon att prata med som gör att du själv måste till egen handling som gör att du växer som människa

If you resolve to give up smoking, drinking and loving, you don't actually live longer; it just seems longer
  • Anonym

Vilken tråkig attityd du har. Många kloka råd i tråden, men du vill intr lyssna på någon och alla har fel. Vad VILL du då?

• Anonym
    lemonina skrev 2013-02-21 18:53:38 följande:
    Men det känns som att du sitter fast i ett negativt tankemönster och att du måste jobba på självkänslan. Kan inte kognetiv beteendeterapi vara något? någon som hjäler dig att sätta upp mål som du ska uppnå från gång till gång. Exempelvis att ta med dig en vännina ut och under kvällen ska du gå fram och presentera dig för minst  två personer som du inte känner osv. Jag bara spinner på nu är inte jätte bra på hur det går till. Men få någon att prata med som gör att du själv måste till egen handling som gör att du växer som människa

Men jag har inga vänner här där jag bor nu. Jag går i terapi 3 timmar i veckan och det är jättebra mot min diagnos.
    Men att komma UT och börja leva igen kan inte terapin hjälpa mig med.

Jag vet inte vad jag vill...... känns bara så tråkigt och meningslöst allting. Är så ledsen för att det har blivit såhär.

Funderar på att gå klart den här behandlingen och sedan börja "leva normalt" igen. Kanske inte behöver sluta dricka helt för resten av livet ?? ......men aldrig mer missbruka däremot!!   
  • Anonym

Jag vet att jag låter negativ och bitter..... Men efter att ha levt såhär i 2 år så har jag tröttnat på att försöka....

Tack för alla inlägg iaf. Solig 

• Anonym (b)
    Anonym skrev 2013-02-21 20:35:42 följande:
    Jag vet att jag låter negativ och bitter..... Men efter att ha levt såhär i 2 år så har jag tröttnat på att försöka....

Tack för alla inlägg iaf. Solig 
    Dum fråga kanske, men måste man sluta dricka helt? Jag tänkte ha min första nyktra helg på typ evigheter nu, men tanken på att aldrig mer dricka skrämmer mig något enormt och jag är rädd att jag kommer känna som du TS. Jag brukar droger också men dom känner jag inte att jag någonsin kommer sakna, eftersom ju alkoholen finns... 
    Jag tänkte väl mer dricka betydligt mindre än jag gör nu, men å andra sidan har jag ju aldrig varit den där badrumsgolvsalkoholisten du vet.  
    Tänker att alkohol finns överallt och att det är bättre att lära sig hantera det än att helt undvika det. Jag skulle dö av leda om jag inte drack en droppe mer i hela mitt liv. Menar inte att uppmuntra dig till att dricka, men tror det är viktigt med en diskussion om "normaldrickande" eftersom det är så många som faktiskt kan hantera alkohol. En som nån gång vägt 150 kg och gått ner till 60 lär ju inte tänka "jag ska aldrig mer äta ett wienerbröd mer i hela mitt liv" och bara tanken på att man faktiskt har möjlighet att ta en fördrink på middagen kanske avdramatiserar allting och då kanske man inte känner samma press på sig att inte dricka. 

I sommar har jag festivaler inplanerade och inte en chans att jag inte dricker då... 
  • Meddelande borttaget

Du måste bearbeta din sorg, för det är en stor sorg att sluta dricka. Gråter Du har ju förlorat en "god vän" som alltid finns där för dig. 
    Försök att hitta glädjen igen. Solig Börja motionera, skaffa hund, gå någon kurs, bli kär osv. Solig

• Anonym (också nykter)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2013-02-22 11:05:39 följande:
    Du måste bearbeta din sorg, för det är en stor sorg att sluta dricka. Gråter Du har ju förlorat en "god vän" som alltid finns där för dig. 
    Försök att hitta glädjen igen. Solig Börja motionera, skaffa hund, gå någon kurs, bli kär osv. Solig
    Kul att läsa dina inspirerande inlägg Nykteralkoholist!

Jag har tre års nykterhet nu.

Jag kan hålla med om att det inte är lika kul att gå ut som det kunde vara förr. Men det känns för mig som ett billigt pris att betala. Jag var faktiskt fast i något jag inte hade kontroll över - och jag tror att det bara hade blivit värre med åren om jag inte satt stopp!

Jag har en väldigt tidskrävande hobby, så jag är borta ofta på helgerna (och träffar min man alldeles för lite ibland Flört) och umgås genom hobbyn med nya och gamla vänner på ett sätt som inte har med alkohol att göra. 

Jag tror det är något som har varit väldigt viktigt i mitt tillfrisknande. Har fortfarande mycket att jobba på, men jag har inga problem med tanken att aldrig dricka alkohol igen. 

Hoppas TS kan hitta den känslan. 
    Kram 
    Anonym (också nykter) skrev 2013-02-25 16:32:45 följande:
    Kul att läsa dina inspirerande inlägg Nykteralkoholist!

Jag har tre års nykterhet nu.

Jag kan hålla med om att det inte är lika kul att gå ut som det kunde vara förr. Men det känns för mig som ett billigt pris att betala. Jag var faktiskt fast i något jag inte hade kontroll över - och jag tror att det bara hade blivit värre med åren om jag inte satt stopp!

Jag har en väldigt tidskrävande hobby, så jag är borta ofta på helgerna (och träffar min man alldeles för lite ibland Flört) och umgås genom hobbyn med nya och gamla vänner på ett sätt som inte har med alkohol att göra. 

Jag tror det är något som har varit väldigt viktigt i mitt tillfrisknande. Har fortfarande mycket att jobba på, men jag har inga problem med tanken att aldrig dricka alkohol igen. 

Hoppas TS kan hitta den känslan. 
    Kram 
    Tack för de värmande orden och Lycka till! Solig
Svar på tråden Slutat dricka......såååå tråkigt!