• Magnolia11

Spånga, Solna eller Sundbyberg?

Hej!

Vill gärna ha lite åsikter och råd om Spånga, Solna och Sundbyberg. Jag och min man med våra tre barn kommer flytta till Stockholm under våren och letar hus. Har bestämt oss för något av dessa områden (lutar åt Spånga) men är intresserad av att höra vad andra tycker om följande och vad ni kan rekommendera/varna om följande:

- området i sig (rekommenderade områden t.ex Solhem i Spånga)
    - förskolor
    - grundskolor (ett tag dit men bra att ha lite koll..)

Tar tacksamt emot alla tips!! Vill ha tag på ett fristående hus med trädgård på ok avstånd från T-bana eller pendelstation.

• Svar på tråden Spånga, Solna eller Sundbyberg?
  • Vickan I

Hur mkt får det kosta ungefär? Duvbo i Sumpan är jättefint, men kostar en del.

• sol75

Duvbo i Sundbyberg är det absolut mysigaste men också dyraste området. Jag skulle dock undvika att komma alltför nära Rissne, där är ganska stökigt (har bott där).

I Spånga skulle jag välja Sundby helst, supermysigt! Generellt skulle jag välja så nära Bromma/Sundbyberg som möjligt, typ Sundby, Bällsta, Bromsten. Jag skulle undvika områdena mer norrut o runt SpångaC, mest pga att det känns lite oroligare, men finns garanterat många som trivs där också.

I Solna är Frösunda o Järvastaden nya, jättefina, barnvänliga områden, men dyra o lite off enligt vissa kanske.

Lycka till!       

• Liba

Solhem helt klart. Bodde där i 6 år. Fint ,lugnt, familjevänligt.
    Solhemsskolan är toppen! Vi trivdes urbra i Spånga, men hittade ett drömhus i annan västerort.
    Enda nackdelen med Spånga är pendeltåget...krånglar ganska mycket, speciellt vintertid. 

• gosling

Solhem har många inbrott. Västerort är hårt drabbat, främst Tensta- Rinkeby. Solhem ligger alldelles för nära Tensta..... bara ett fält emellan.....

• Liba

...men det är STOR skillnad på tensta /rinkeby  och  Solhem!

• Caneya

gosling - Låter som du dömer ut hela västerort! Det är ett stort område. Visst Tensta- Rinkeby, men resten - nej, håller absolut inte med dig!

• Kråkakråka

Inflygningen till Bromma flygplats är strax över Sundby. Har man problem med flygplansljud kanske man ska undvika det. Solhem är jättestort, så det finns olika prägel på områdena inom Solhem.

Alla förskolor har bedömts av föräldrarna och du kan hitta resultatet av undersökningarna på www.stockholm.se.

Vi bor i Spånga. Det är enkelt att ta sig till tunnelbanan och jag tycker pendeln funkar bra. Den har oförtjänt dåligt rykte (men visst är det pest när den strular).

• Mamacita

Jag har bott i centrala sumpan, precis mellan Näckrosen och Sundbyberg C. 2 minuter från tunnelbanan, 10 min gång till Solna. Perfekt läge, aldrig känt mig otrygg, inga störiga grannar. Detta var dock i lägenhet. Det finns fina bostadsområden mellan Spånga och Barkarby, har släkt som bor där. Mest rikemansfolk som bor i just de områdena, men om man vill ha hus, då tippar jag på Spånga. Helt off topic, men var till en kompis som bor i Stuvsta, om man går en bit in i bostadsområdet, måste det vara stället med mest småstadskänsla jag någonsin har sett sen jag flyttade till sthlm. Då kan jag säga att jag bodde i Djursholm ett år också.

• Magnolia11

Hej och tack så hemskt mycket för alla svar!! Precis vad vi behöver.

Kostnadsmässigt så kan vi inte gå så mycket högre än 5 miljoner, 6 absoluta taket. Tack också för tips om förkoleundersökningar. Har tittat på inspektionsrapporter över grundskolor men de flesta är ju från 2006/2007 och känns väldigt inaktuella.

Solhems- och Sundby av Spånga är det som vi fått rekommnederat och vi kände även när vi var där och tittade att det kändes trevligt men det är jättebra att höra argument för andra områden också t.ex Bromsten.

Bra tips att tänka på närheten till Bromma flygplats..

Vi bor för tillfället i Uppsala och det är mycket strul med tågen mellan Uppsala-Stockholm så det är vi tyvärr vana vid men det finns ju fler alternativ om man bor närmare centrala Stockholm att ta sig hem från jobbet.

Är det fler som har råd?

• gosling
    Caneya skrev 2013-02-21 21:00:11 följande:
    gosling - Låter som du dömer ut hela västerort! Det är ett stort område. Visst Tensta- Rinkeby, men resten - nej, håller absolut inte med dig!

Fel, jag jobbar med att utreda inbrott i västerort så jag vet. Kolla statistiken så får du se......
  • gosling
    Liba skrev 2013-02-21 20:56:39 följande:
    ...men det är STOR skillnad på tensta /rinkeby  och  Solhem!

Förvisso, men geografin ljuger inte. Tensta ligger ett stenkast från Solhem. För nära för att vara bra,
  • traveler

Solna och Sundbyberg är väl lite "finare" adresser än spånga kanske. Dock så får man kanske betala 8 miljoner ungefär för ett hus i Solna och inte långt däifrån in Sundbyberg.

• Magnolia11

Hej igen!

Vi har även börjat fundera lite på Sollentuna av den enkla anledningen att priserna är lite lägre.

Det är ju en stor kommun så vi tar återigen emot tips på områden och förskolor. Vi hade tänkt runt Sollentuna eller Norrviken men det kanske finns flera trevliga ställen??

• 724

Solna är väl mest lägenheter? Var ligger villaområdena?

Svar på tråden Spånga, Solna eller Sundbyberg?