TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 09:51:47 följande:
Då jag inte gått igenom nån så e jag rätt rädd nu när d e så nära. Jag e rädd att jag inte ska palla med det för jag är sån kontroll människa. Och att jag ska ha så ont att man ger upp. Vet inte helt hundra om jag vill ha epidural som jag skrivit i mina önskemål. Det är en läskig situation känner jag nu. Men samtidigt vill jag bara att d ska hända.
Just det, fick för mig att alla hade barn innan här men så är ju inte fallet :) Hoppas jag inte skrämde upp någon nu med min historia!
Jag var nära att ge upp och ta epidural men då övertalade min man mig att testa lustgas vilket var det bästa som hänt mig. Det hjälpte bara såååå bra. Efter det var det mycket lättare. Och jag upplevde krystfasen väldigt, väldigt positivt. Så underbart fantastiskt det var att känna hur kroppen bara tog tag i mig och fick mig att krysta och vråla som Tarzan (ej av smärtan utan av kraften som tog över min kropp!)
Det värsta för mig var punkten där jag "gav upp" och ville ha epidural tror jag. Nästa gång ska jag nog inte låta det gå så långt innan jag testar någon smärtlindring.
Om man får komma med lite råd då som någon som gått igenom det, skulle jag säga att jag också är kontrollmänniska och var orolig över det. Det som hjälpte mig var att verkligen KONCENTRERA mig på andningen. Då kände jag mig lite mer i kontroll. Andades ut och in låååångsamt och kontrollerat vid varje värk. Använde även TENS-maskin för att känna att jag kunde göra något och inte var helt utom kontroll.
Hjälpte just mig själv genom att försöka tänka på de positiva bitarna från förlossningen