Inlägg från: September2009 |Visa alla inlägg
  • September2009

Gravid i Göteborg 2013

Hej alla mammor, här kommer jag inklampandes. Tog sovmorgon från det vanliga morgonbestyret med treåringen i huset, en dag i veckan är min men brukar ändå ha svårt för att ligga så här länge men idag behövde jag det verkligen. Sova länge på morgonen går inte alls med en sparkande bebis i magen men gårdagen var lång och slitsam så jag unnar mig lite mobilsurf så får maken ta hand om hemmet ;)

Hängde en tid i en annan tråd för blivande mammor men tråden dog ut och jag har inte haft tid eller ork att tänka så mycket på livet efter arbete och nedkomst men nu börjar det göra sig gällande och det vore roligt att träffa lite fler mammor och bebisar framöver när vardagen inte är så hektisk längre utan mest cirkulerar kring bebislivet. Tänkte att nu borde det väl finnas nån mer tråd för blivande mammor i gbg-området än den jag var med i tidigare. Har skummat några sidor tillbaka och några ser ut att vara aktiva i alla fall. En av er känner jag dessutom sen tidigare det var roligt att se hehe. Så är det ok med er andra hänger jag gärna på! Marie var namnet och har bf 17/7. Bor i Mölndal. Trevlig midsommar!

• September2009

Är det uppe i Pxbo du bor? Har varit förbi där några gånger, ser så mysigt ut :) Rätt mysigt där vi bor i Östra Balltorp också, flyttade från lägenhet i Partille när vår pojk behövde eget rum för ett par år sen, var inte så bekant med området alls men när en bekant skulle sälja kunde vi inte motstå och vi har inte ångrat det!

EwMa, förstår precis, själv har jag tagit det jättelungt, var i jonsered en kort stund så pojken skulle få lite roligt men jisses vad fuktigt, när det började regna åkte vi till Partille och här har det varit fredagsmys med tacos hehe så mycket för traditionsenligt midsommarfirande ;)

Jag passade på att "storhandla" på Coop igår efter jobbet när jag slutade tidigt, sen prommenad med pojken som ville cykla till affären på sin nya cykel. Gick och la mig på kvällen med hemsk ryggvärk ajajaj..

• September2009
    TeddyGirl82, du påminde mig om min profilbild kunde behöva en uppdatering, haft samma bild i 3,5 år ;)

Jag klämmer mig in mellan er i listan, antar man ska ligga i kronologisk ordning efter bf-datum.

Baby  BF - LISTA  Baby 

* TeddyGirl82 - 31 år, Torslanda, första barnet 3/7 
    * September2009 - 32 år, Mölndal, andra barnet 17/7
    *LillaLoppanT - 33 år, Mölnlycke, andra barnet, 20/7

God natt!  
    ҉ ♥♥♥♥ Mamma till Joel 17/9-09 ♥♥♥♥ ҉
  • September2009

Oj så ambitiöst å duktigt att sy ihop en sån :)

Bröstpump är nog inte så dumt å ha om den lille av nån anledning ej vill samarbeta med brösten, nu gick det bra från start för egen del förra gången så jag tänkte inte på att skaffa det förrän efter några månader när det av praktiska skäl var dags att börja med flaska, maken som är nattuggla kunde ju då ge sena kvällar så jag slapp gå upp sent på kvällen. Avents pump körde jag med ett tag, massa praktiska små flaskor medföljde som man fyllde och stoppade i frysen. En enklare variant finns på Apoteket och den tyckte jag var mycket smidigare, inte massa smådelar som med aventflaskan plus att den pumpade mer effektivt och fort. Det kanske inte är lika för alla, man får nog prova sig fram..

Det finns även praktiska amningskoppar eller vad det heter, tror det är medela och även finns på Apoteket. När man ammar läker det nämligen från andra bröstet samtidigt och man kan om man vill spara det som hamnar i koppen, den håller tätt när den sitter i amnings-bh. Nån annan som testat det?

• September2009

Grattis till nytillskottet :) skönt att det inte blev nån utdragen historia inne på förlossningen men jag är inte så avundsjuk på dig för att åka fram och tillbaks, bilresandet borde vara hemskt jobbigt i sig.

Med förra hade jag inte haft så mycket förvärkar utan kunde obehindrat ta promenader utan problem, samma dag som jag fick åka in hade jag varit i slottskogen och sen kom värkarna igång på kvällen och bara ett par timmar senare åkte vi in och på förlossningen tog det sedan 14 timmar. Jag hoppas så innerligt att det ska gå lite fortare den här gången, ska i alla fall försöka stå ut några timmar till med värkar hemma så, vet inte riktigt varför men tror att det skulle kännas lite bättre att få höra att jag är öppen mer än de ynka 2 cm jag var öppen när jag kom in förra gången.

TeddyGirl82, ang nedstämdheten du nämnde tidigare kan jag förstå mycket väl, så mycket tankar och känslor man inte vet hur man ska hantera allt och ovissheten hur livet kommer bli med ett litet liv som man helt plötsligt ska ansvars för. Nu när man har ett barn så är ju hela situationen helt annorlunda, glädjen som ens barn ger varje dag blåser bort alla känslor av nedstämdhet tycker jag. Man kan omöjligt förstå hur stor kärlek man kan ha för någon annan förrän man fått sitt första barn. Jag gick verkligen på moln den första tiden, går ju inte riktigt att leva i den bubblan på det sättet nu när man har ett barn till är hemma, kommer nog sakna den känslan den här gången, det är något jag avundas er som nu får första barnet!

• September2009

Men gud det var väl skönt att det gick så enkelt :)

I helgen hade vi tänkt vi skulle besöka circus scott om vi kan få biljetter till bra pris, ska visst säljas på ikea för mycket lägre pris om man har family kort, än vad de tar för biljetterna i circus-kassan. Blir i så fall på söndag, är ju rätt dyrt utan rabatten men nu har vi pratat så mycket om cirkusen så sonen blir nog väldigt besviken om vi inte går.. Annars händer inte så mycket, så ledsamt att det aldrig verkar bli riktigt sommar, vi har försökt komma ut på utflykt till nån ö för lite sol å bad, sist för några helger sedan kom vi lite sent med bilen till saltholmen och hittade ingen parkering så det var bara å vända, den typiska turen..

• September2009
    TeddyGirl82 skrev 2013-06-26 09:22:54 följande:
    Hur e d med dom 10 dar som mannen "får" när bebisen är ute? Är det nåt han ska ringa till försäkringskassan om eller hur gör man?

Har du smartphone och bank-id. Finns i så fall en app där man enkelt anmäler sig för de tio dagarna. Fick veta det när jag ringde fsk idag för att fråga hur det gick med handläggandet av min fp. Fick svaret att jag ej hade enmält mig för någon fp, att det enda jag hade skickat in var moderskapsinttyget där det ju står vilket datum födseln är beräknad samt inkomstuppgift. Det var i maj, hade de inte kunnat skicka mig info då om att något saknades.. I appen går det bara att anmäla vab och de tio dagarna, resten måste göras med dator då jag behöver logga in med e-legitimation. Upptäckte det just efter att lillgrabben slitit ut laddarkabeln ur laptopen så nu har jag fått beställa ny kabel då batteriet inte funkar och måste alltså vänta säkert en vecka till innan jag kan skicka in min anmälan, suck säger jag bara..
  • September2009
    TeddyGirl82 skrev 2013-06-26 09:22:54 följande:
    Hur e d med dom 10 dar som mannen "får" när bebisen är ute? Är det nåt han ska ringa till försäkringskassan om eller hur gör man?

Har du smartphone och bank-id. Finns i så fall en app där man enkelt anmäler sig för de tio dagarna. Fick veta det när jag ringde fsk idag för att fråga hur det gick med handläggandet av min fp. Fick svaret att jag ej hade enmält mig för någon fp, att det enda jag hade skickat in var moderskapsinttyget där det ju står vilket datum födseln är beräknad samt inkomstuppgift. Det var i maj, hade de inte kunnat skicka mig info då om att något saknades.. I appen går det bara att anmäla vab och de tio dagarna, resten måste göras med dator då jag behöver logga in med e-legitimation. Upptäckte det just efter att lillgrabben slitit ut laddarkabeln ur laptopen så nu har jag fått beställa ny kabel då batteriet inte funkar och måste alltså vänta säkert en vecka till innan jag kan skicka in min anmälan, suck säger jag bara..
  • September2009

Bra initiativ där, men tror också att fl har slopat tidsgränsen på tre månader eller vad det var tidigare..

• September2009

Vad aktiva ni har varit i tråden, kul! Förstår att det blir mer och mer som behöver diskuteras och ventileras nu när det är nära för så många. Min trötthet blir större för var dag, slutade jobba för en vecka sen och sen dess har det inte blivit så mycket surfande (hm låter på den meningen som att jag ägnade mig åt detta på arbetstid hehe). Har velat få så mycket gjort här hemma helt plötsligt och när jag varit med sonen har jag inte heller hunnit och helt plötsligt har en vecka gått!

Alltid intressant att prata förlossningsupplevelser och hur olika man kan resonera kring smärtlindring. Andningen är så klart a och o, blir en hel del av den varan, andas lustgas hjälpte otroligt mycket men jag kommer inte dra mig för att be om starkare grejer som sterila kvaddlar och epidural.

Andningen fortsatte jag med även efteråt, i början kan det göra riktigt ont att amma, bröstvårtorna är så känsliga, då kan det funka att djupandas!

Nu har min plutt varit fixerad i ett par veckor redan så rörelserna har minskat betydligt, tror det kan ha med det att göra..då och då under dagen, framförallt efter en måltid, sparkas det med kraftiga knuffar men inte så rörligt alls som tidigare.. Min första föddes på bf otroligt nog, jag kunde inte ens ge någon bra info vid inskrivningen ang när jag senast hade haft mens för jag hade bara haft det en gång på ett halvår då jag ert halvår innan hade slutat med p-piller. Ett vaginalt ultraljud var lösningen och utifrån det fastställdes ett datum som visade sig vara korrekt! Om det var en otroligt skarpsynt bm eller ren skär tur kan ju diskuteras!

Hoppas så klart på en lika punktlig plutt den här gången också ;)

Vilgot och Lillpyret, så söta de var båda två! Ser ut som han har hittat en riktig skatt som inget skulle kunna få honom att släppa greppet om, så otroligt mysigt!

Kan föresten instämma i att en räddare efter förlossningen var Zylocain-salvan, även för mig som inte sprack det minsta. Det jobbigaste under hela förlossningen var för mig utan tvekan det aktiva krystskedet, det var inte så mycket att det gjorde ont utan mest för att det var så fysiskt påfrestande och jobbigt! Tog väl en så där 45 min tror jag och var det jobbigaste jag varit med om alla kategorier! Just för att det var så långdraget kanske jag har att tacka att jag inte sprack, följderna var trots det väldigt besvärliga och kunde inte göra nr 2 på en vecka hur mycket jag än åt! Fick kämpa gott med laxerande. Hade svårt att gå också under två veckor, fick tvinga ut mig själv på promenader för att hålla igång blodcirkulationen. Ni som har spruckit då ni fött, hur snabbt gick själva krystskedet för er? Skulle vara intressant om man kunde se ett samband!

Oj, långt inlägg där, svårt att sluta skriva när jag varit borta så länge ;)

Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013