Gravid i Göteborg 2013
Lycka till i dag, Lillaloppan!
Lycka till i dag, Lillaloppan!
Jag har nyligen startat gruppen Föräldraledig i Göteborg på Facebook. Gå gärna med där om ni vill. :)
Bebisar är lösa i magen då de får bröstmjölk. Ersättning däremot gör ofta att de blir hårda i magen. Ivar skriker oftast gör att han behöver rapa eller prutta eller för att han vill vara nära. Han skriker även när han håller på att somna men inte kommer till ro. Ser ni till att hon alltid rapar? Om inte så kan hon ha mycket gaser i magen. Har ni provat att massera magen och cykla med benen? Det brukar vara väldigt effektivt om det rör sig om gaser. Har du någon sele eller sjal att bära henne i? Hon kanske vill vara nära. Bebisar har ofta en orolig period sen kväll/ tidig natt. Jag har ingen aning om varför men jag märker samma sak med Ivar. Han kan sova hela dagen (bortsett från när han äter) men så på kvällen blir han otröstlig. Det brukar vara effektivt att låta honom ligga på ens mage/ bröst och sedan skaka med benen så att han vibreras. Sedan får jag törstge honom bröstet gång på gång. Tillslut kommer han till ro...
Vad menar du med "suga fel"? Man pratar om att bebisar inte får ta napp för tidigt därför att de har en annan sugteknik med napp jämfört med bröstet. Det kanske är det du tänker på? Tar hon bröstet som hon ska, växer på ordentligt och verkar nöjd efter matningarna så är det ingen fara med att hon får napp. :)
Jag skrev häromdagen om att jag var lite orolig för att Ivar inte får i sig tillräckligt med mjölk (på grund av att han stundtals är så arg och frustrerad) men det behöver jag verkligen inte oroa mig för. Var på BVC i går och på knappt 1,5 vecka så har han ökat mer än ett halvt kilo. Det är grädde i dessa tuttar!
Jag har Ivar i babysitter då och då, inga problem. Han gillar dock inte att ligga själv vaken. I början gick det bra, då somnade han själv då han låg i vagnen. Nu vill han vara nära, nära. Det känns som att jag inte räcker till då jag har två barn som vill ha kärlek och närhet. I går och i natt var det första gången som jag var ensam med båda barnen. Det var hemskt när båda låg och grät. Det tog över 2 timmar för Vilgot att somna då han hade ett så stort mammabehov. Lille gubben.
Nu är Ivar 6 veckor gammal. Han har redan hunnit med en hel del, resor till både Lidköping och Linköping, stadsvandring, restaurangbesök, övernattning på vandrarhem och möhippa. Han har fortfarande ett hejdundrande humör och han är svårflörtad. Han log för första gången mot mig då han var 5 veckor gammal, sedan höll han sig allvarlig i en veckas tid. I dag kom nästa leende. Jag vill ha mer, haha! Det är så underbart med dessa leenden! Vi magtränar en hel del och han är riktigt duktig. Efter ett tag blir han arg så då får man ta upp honom. I dag blev han så arg att han vände runt på rygg, jag blev helt paff. Min lille, starke kille!