• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Dannii B skrev 2013-06-17 08:27:30 följande:

Vet hur du känner dig. Har en förkylning som tar musten ur mig totalt. Huset ser ut som....faen helt enkelt. Skulle behöva tvätta en del bebis grejer men orken hänger inte riktigt med. Får se hur mkt jag orkar ta itu med idag. Verkar som om en träff efter att man kläckt är mer aktuell för min del Nu ska kidsen till dagis och bara klä dem är ju en utmaning

Foglossningen som jobbar sig ännu med?
  • EwMa
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-06-17 10:54:14 följande:
    Jag var en utav alla som blev nedstämda efter att bebisen kommit. Det var otroligt mysigt men isolerande. Jag var inte alls van vid det. Jag hade också väldigt ont både i snitt och bröst. Kämpade som en tok med amningen. När jag väl slutade amma och gick över helt till ersättning (efter 1,5 mån) så kände jag mig lättad samtidigt som jag kände mig som en usel mamma. Jag kände mig ifrågasatt av människor runt omkring. Blir det ersättning denna gång så ska jag stå på mig. Barn mår bra när föräldrar mår bra och det viktigaste är att de får i sig mat, inte vilken sort det är. Sedan tyckte jag att det var jobbigt att inte veta när han skulle bli hungrig, blev stressad då han började skrika. Man vande sig så klart vid det och lärde sig att hantera både barn och sig själv men i början var det tufft. Jag var även avundsjuk på min man som jobbade, träffade vänner och kollegor. Jag var inte alls lika social som honom och jag tyckte att det var orättvist att han fick vara det och inte jag. Får se hur det blir denna gång!

Tycker ingen har rätt och ifrågasätta varför man inte ammar..funkar d inte så funkar det inte. det är ju upp till var och och en och ersättningen finns ju för en anledning..så d e bra att du e inställd redan på att stå på dig.

Jag e livrädd och bli isolerad för mycket. Visst folk kommer att jobba men ska försöka komma iväg på lite grejer och hålla koll på vad kompisar hittar på m.m. plus vi får se till och ses mer i gruppen :P

• EwMa
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-06-17 20:54:45 följande:
    Jag var på Östra i Göteborg. Men jag var inne nu i kväll igen för kontroll. Ringde dit och de tyckte jag skulle in. Personalen jag träffade i dag var mycket trevligare, skönt! De sa att man kan läcka till och från och att det faktiskt kan vara vatten. Dock såg de ingenting nu heller, så jag kan förmodligen vara helt lugn. Fortsätter det komma så ska jag dit igen, som de sa. De har en allmän bestämmelse på Sahlgrenska att de endast kollar via vaginal gynundersökning om de ser något vatten som rinner, ser de inget så antar de att det inte är något läckage. Dock kan man tydligen aldrig vara säker. Så jag ska fortsätta hålla koll! Om det är fostervatten så kommer det fortsätta rinna så det lär jag märka. Bebisen är helt fixerad nu och ligger väldigt långt ned så det kan vara så att han ligger med huvudet för hålet eller så kan det vara så att hålet sitter längre upp. Mer än så kunde de inte säga. Jag känner mig lugnare men fortfarande lite kluven.

Jösses, förstår det är frustrerande och åka fram och tillbaka hela tiden. Man blir ju inte direkt lugnare heller...och sen att personalen är som den är blir ju inte bättre...

Kan ingenting om detta, men hoppas inte det blir samma för mig. Jag skulle bli helt knäckt. Men du ser i alla fall målet, här händer ingenting...suck.
    Hoppas den är fixerad imorgon när det är dags för besiktning igen.

• EwMa
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-06-18 11:42:56 följande:
    Ja, mycket. Var verkligen helt gråtfärdig då vi blev hemskickade i helgen. Det tär så mycket på en! Men snart är det över!

Det vore skönt om allt kunde vara lugnt fram till det planerade snittet men så är det inte riktigt. Eftersom han ligger vääldigt långt ned, är helt fixerad, livmodertappen är påverkad, har en massa blodblandade flytningar som förmodligen är delar av slemproppen och så en massa förvärkar, sammandragningar och mensvärk och på det ett eventuellt vattenläckage så förmodar jag att jag inte kommer kunna hålla mig helt lugn i 8 dagar till. Men håll tummarna!

Det är jätteskönt att målet finns där men det gör det även för dig! Snart har vi båda små bebisar i famnen. Glad 

Var uppe på BB och åt frukost då vi var inne i helgen och då såg vi flera nyfödda. Man glömmer bort hur små de är... I går sa barnmorskan "Det är en liten söt en. Hur mycket vägde storebror?" så han är nog en liten kille. Men det har min BM sagt tidigare också, och Vilgot var liten, så det väntar jag mig. Åh, det ska bli så härligt att få träffa honom! Att få se vad det är för en liten människa som legat där inne i alla månader.

Känns så långt bort ändå...känner inget alls ännu mer än att man är trött...håller på¨med lite trädgårdsarbete..med många pauser :P
  • EwMa
    Dannii B skrev 2013-06-19 10:31:46 följande:

Åhhh nu är det nära.... kan nästan känna doften av bebis..

Inte överdrivet långt kvar för dig heller, och du som fött barn 2 gånger tidigare borde ju kunna få tidigare med eller?  :P
    LillaLoppanT skrev 2013-06-19 11:33:57 följande:
    BM-besök dig.... 
    Min bebis ligger tydligen åt fel håll!
    Jag var helt säker på att den låg med huvudet ner...
    Nån här som har erfarenhet av detta? Har ni gjort vändningsförsök osv?

Jag har ett vändningsförsök inbokat på tisdag, men eftersom min förra förlossning var rent fruktansvärd, så ser jag detta lite som en utväg. att strunta i vändningsförsöket och få ett planerat snitt. Jag vet varken ut eller in just nu... 
    Hmm, hört att d kan vara riktigt jobbigt, att dom hänger på magen...
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-06-19 10:34:45 följande:
    Hehe, ta det lugnt och passa på att vila också! Om allra, allra högst fem veckor är bebisen hos dig. Eftersom du inte känner någonting så sätter det antagligen igång pang! bom! sedan. Spännande! Jag har hört att det kan vara ärftligt hur länge man bär på sina barn. När fick din mamma dig och eventuella syskon?

Hehe detta eviga vilande man hör om..försöker. Idag var det barnmorskan igen. Allt såg bra ut, huvudet tyckte hon känns ruckbart ännu men det ligger neråt. Ja jag har med hört att d e ärftligt och då kommer jag gå över tiden för både jag och brosan var sena.

• EwMa
    WeeBee skrev 2013-06-19 12:53:10 följande:
    Verkar som att jag är en av få som inte känner att jag har bråttom till förlossning...för min del får bebis gärna stanna kvar ett tag till. Har precis en månad kvar till BF nu å mår fortfarande väldigt bra.

Var hos BM i morse...bebis ligger med huvudet nedåt...nästan helt fixerad...men kanske inte riktigt oruckbar än.

Min BM trodde att det var bebis tryck med huvudet neråt som orsakade min "mensvärk". Iom att jag inte känner tydliga sammandragningar i samband med smärtan så trodde hon inte att det var förvärkar.
    Jag vet inte...huvudsaken är att det inte är farligt...smärtan står jag ut med!

31 dagar kvar...bara 31 dagar kvar...shit va tiden har gått fort ändå...det trodde jag inte i början, när det kändes som att tiden sniglade sig fram.

Bara 7 arbetsdagar kvar oxå...sen ska jag bara njuta av att få vara ledig å gravid! Å som sagt jag hoppas att bebis stannar kvar till BF så att jag får lite ledig egentid innan hon kommer.

hehe d e bra att en av oss inte har bråttom. Det är väl bara för man e så nära nu.Målsnöret syns liksom på backen. Men njuter ändå av tiden precis som du skriver
  • EwMa
    WeeBee skrev 2013-06-19 23:18:42 följande:

Nä...bara bråttom till semestern nu...ska bli så skönt att slippa jobba...å dessutom att inte gå tillbaka i jobb förrän om flera månader.
    Jag har inte varit ledig från jobb längre än 3-4 veckor sedan sommaren mellan första å andra året i gymnasiet...alltså typ 16 år.

Blir ju kanske inte direkt ledig nu heller...men arbetsbefriad i alla fall

Då förstår jag att du längtar.
  • EwMa
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-06-20 12:02:54 följande:
    Vaknade i morse av att jag hade extrem mensvärk (i nedre delen av magen, sträckte sig ut på sidorna mot ryggen) och att mer av slemproppen lossnade. Tog ett par Alvedon och hade riskudde mot magen men det hjälpte inte ett dugg. Efter någon timme började jag klocka värkarna. De kom var 4-5 minut och höll i sig i en minut. Låg så i sängen i tre timmar och tillslut lugnade det ner sig. Puh! Blir tokig på detta... Nu är vi två timmar hemifrån också så det är svårt att veta när man borde åka... Blir helt slut!

Jösses jag hade blivit jätte frustrerad av att ha det så. Att det avtar så. Men hoppas den håller sig inne nu då när ni är borta.

Själv har jag bara den där jobbiga känslan man nästan glömt bort när man skulle ha mensen och man typ bara väntade på att det skulle börja blöda..molnande värken. Den e obehaglig nu när den är tillbaka när man glömt den lite. Och sen mer lättirreterad än vanligt och en hemsk halsbränna...mer än så är det inte.  
  • EwMa
    WeeBee skrev 2013-06-20 14:24:23 följande:
    Herrejisses! Slog mig just att jag har en bebis i magen å att jag snart har en bebis i famnen...helt galet! Jag vet inte hur min hjärna funkar gällande detta...jag vet ju att jag är gravid...jag både ser å känner att det är något i min mage...men jag fattar nog inte...blev helt överrumplad av tanken på bebisen i famnen för en stund sedan...helt galet!

Hehe vad sött. D blir ännu mer verkligt sen när du har semester och bara är.
  • EwMa
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-06-20 16:56:20 följande:
    Har precis fått min snittdag ändrad, på måndag kommer han ut till oss! Är nervös och glad nu! Bara 4 dagar kvar!

Oj spännande. Njut nu av helgen även om d går upp och ner med värkar och sånt
  • EwMa
    September2009 skrev 2013-06-21 10:22:37 följande:
    Hej alla mammor, här kommer jag inklampandes. Tog sovmorgon från det vanliga morgonbestyret med treåringen i huset, en dag i veckan är min men brukar ändå ha svårt för att ligga så här länge men idag behövde jag det verkligen. Sova länge på morgonen går inte alls med en sparkande bebis i magen men gårdagen var lång och slitsam så jag unnar mig lite mobilsurf så får maken ta hand om hemmet ;) Hängde en tid i en annan tråd för blivande mammor men tråden dog ut och jag har inte haft tid eller ork att tänka så mycket på livet efter arbete och nedkomst men nu börjar det göra sig gällande och det vore roligt att träffa lite fler mammor och bebisar framöver när vardagen inte är så hektisk längre utan mest cirkulerar kring bebislivet. Tänkte att nu borde det väl finnas nån mer tråd för blivande mammor i gbg-området än den jag var med i tidigare. Har skummat några sidor tillbaka och några ser ut att vara aktiva i alla fall. En av er känner jag dessutom sen tidigare det var roligt att se hehe. Så är det ok med er andra hänger jag gärna på! Marie var namnet och har bf 17/7. Bor i Mölndal. Trevlig midsommar!

Välkommen! Alltid kul med fler även om man inte behöver vara överaktiv. Var också med i en annan tråd. Men där var man falsk och inte ute efter att träffa andra mammor bara för man inte kommenterade alla inlägg eller var med på alla träffar. Så jag lämnade den för det fick mig att må dåligt och inte kunna vara mig själv. Det tycker jag allt att alalla här får. Nu e midsommarfirandet över. Ont i ryggen och kroppen för man varit igång hela tiden. Kan ju inte promenera nåt alls utan att man får ont i ena skinkan. Men ingen annanstans i kroppen..suck nu vill jag den kommer!!!
  • EwMa
    September2009 skrev 2013-06-21 21:34:26 följande:
    Är det uppe i Pxbo du bor? Har varit förbi där några gånger, ser så mysigt ut :) Rätt mysigt där vi bor i Östra Balltorp också, flyttade från lägenhet i Partille när vår pojk behövde eget rum för ett par år sen, var inte så bekant med området alls men när en bekant skulle sälja kunde vi inte motstå och vi har inte ångrat det! EwMa, förstår precis, själv har jag tagit det jättelungt, var i jonsered en kort stund så pojken skulle få lite roligt men jisses vad fuktigt, när det började regna åkte vi till Partille och här har det varit fredagsmys med tacos hehe så mycket för traditionsenligt midsommarfirande ;) Jag passade på att "storhandla" på Coop igår efter jobbet när jag slutade tidigt, sen prommenad med pojken som ville cykla till affären på sin nya cykel. Gick och la mig på kvällen med hemsk ryggvärk ajajaj..

Hehe verkar ändå som d e många som tatt d lugnt denna midsommarn eller så e d för man gör d själv. Ja dessa krämpor hoppas jac ger sig snart. Vill ha tillbaka rätten till min kropp.
    MissKaos skrev 2013-06-21 21:46:31 följande:
    Hej! Hoppar in i tråden med bf 7/12. Hej Loppan. Kul att vi får smått så nöra i tiden igen!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Välkommen! Glöm inte skriva in er i BF tråden ;)
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013