Inlägg från: September2009 |Visa alla inlägg
  • September2009

Gravid i Göteborg 2013

Grattis också så klart till bebisarna som fötts i veckan!

• September2009

Grattis i efterskott TeddyGirl82, Dannii B och SusanneL! Stort grattis till senaste tillskottet solskenstjejen! Bra att era barn får egna födelsedagar och inte måste dela med mamma ;) Första sonen kom en vecka efter min födelsedag, då tyckte jag det hade varit fräckt att få födelsedatumet 090909 men det var ju min födelsedag så det var nog bättre han fick fylla år en vecka senare istället.

Min pojk sover hur bra som helst på dan, är väl tack vare allt ljud som han trivs så bra för på natten behagar han bara sova 1-2 timmar i sträck :/ han får ligga r lite på sidan, lägger en filt bakom honom så han inte hamnar rakt på rygg, känns tryggast så om han skulle kräkas. Sen varierar vi så klart så han inte sover på samma sida varje natt.

Ett tips om man vill få ut lite extra mjölk istället för att låta det som läker gå till spillo, om man nu ändå ska ge tillägg, är att lägga en amningskupa i behån, köpte ett par på babyproffsen när Joel var bebis och han skulle börja flaskmatas på kvällarna. Provat den nu och det blev 15 ml i den när jag ammade, sen kan man ju pumpa för att få ut de sista feta dropparna också. När Joel slutade amma och bara ville äta ut flaska då han var sex månader och mina bröst fortfarande var fulla kunde jag handpumpa ett fullt rör som jag har för mig är 100 ml, men då fick man vara ihärdig! Allt eftersom bebisen växer blir det väl mer mjölk i brösten också.

MissKaos: fina kläder du hittat! Tror också det är färdigbakat i den här ugnen, gubben blir 40 nästa år och han känner inte att han kommer orka.. själv vill jag ha några bebisfria år framöver men jag ska ju bara fylla 32 så än har jag ju några år innan det är för sent så man vet ju aldrig..

Lycka till idag LillaLoppan med igångsättningen!!

• September2009

Grattis till flickan! Gud så skönt för dig med snabb fl denna gången, tog väl rätt lång tid förra gången va? Något man alltid kan trösta sig med när det börjar närma sig fl nr två. Första gången tog det 14 timmar från första värken och nu bara sju, det var skönt vill jag lova (kanske inte är rätt ordval för att beskriva en fl iof hehe).

• September2009

Superfina bilder din lille kille Vilgot o lillpyret! Och så himla sött foto på Freja :) Skulle också vilja ha fina studiefoton, sovande bebisar ska man visst kunna göra mycket med utan att de vaknar, inte som att fota storebror precis ;)

Har det så lugnt o skönt för tillfället som omväxling, lilleman sover äntligen i sin vagn på den svala altanen och storebror är ute en sväng med farmor. Vi har efter två dagars bilåkande kommit upp till svärföräldrarna i norrland, sov en natt i Stockholm sen ytterligare femtio mil till liten håla norr om Kramfors, lugnt o stilla minst sagt men tyvärr något kallt o grått uteväder men inte mycket bättre på västkusten har jag förstått.

Lilleman har vuxit nåt otroligt, tre veckor gammal och över ett kilos tillväxt från födelsevikten, nu väntar jag bara på att han ska äta lite mindre ofta, vill så gärna att det ska gå mer än 1,5-2 timmar mellan som det i snitt varit de här tre veckorna.. Med ytterligare ett barn har det inte blivit mycket ork el tid över till sig själv.

Hoppas du kommer igång snart, SusanneL, vill ha en träff snart med massa bebisar :)

En sak jag är glad jag fick med mig till fl denna gången som jag inte hade första gången, var min mobil och hörlurar och en färdig låtlista med bra lugn musik, lyssnade till o med på musik när jag låg i det sköna badkaret under förlossningen, la mobilen säkert under en handduk så gick det bra, kunde liksom fly bort i sinnet och tänka mindre på det onda under värkarbetet, otroligt skönt faktiskt och tiden gick lite fortare.

• September2009
    TeddyGirl82 skrev 2013-08-09 12:56:11 följande:
    Låter hel härligt och komma iväg så.

Rumpan fick lämnat soffan idag med kors i taket. Bara svårt att få i mig lunch på dagarna...

Har en fisig tjej..ingen fin dam hon inte hehe

Fiser hon mycket samtidigt som det är jobbigt med magen? Då hade hon nog behövt rapa mer efter hon ätit. Luften hon sväljer har ju istället gått hela vägen genom tarmarna, tar en del tid för att luften ska komma ut i form av fisar och under den tiden skapar det så klart en del obehag för lilla magen.

Kom på en till grej att ta med i bb-väskan. Duschartiklar då duschtvålen där inte är så rolig. En sak jag önskade jag hade haft med mig så här i efterhand är roll on-deo, svettades ymnigt när jag började amma, en parfymfri deo var det första som inhandlades på Apoteket på väg hem efter fl.
  • September2009
    MissKaos skrev 2013-08-09 15:38:10 följande:
    En tjej konstaterade att man inte går ner av att amma: Man går ner för man inte hinner äta när man har bebis...

UNdrar hur det kommer bli med en stor kille OCH bebis? Snabbdiet?

Njae där håller inte jag riktigt med hehe, småäter som aldrig förr pga ammandet som ju är rätt energikrävande, var inte så här sötsugen ens under graviditeten, har tappat i vikt ändå. Är nog högst individuellt detta..
  • September2009
    MissKaos skrev 2013-08-09 21:27:26 följande:
    Var nog mest ett skämt

Tänkte väl nästan det, är ingen expert vare sig vad det gäller dieter eller bebismagar ;) Finns nog inget som det spekuleras så hårt kring som när det kommer till skrikande bebisar, blir alldeles trött när alla omkring en ska spekulera kring ens egen unge, på ens sidan står en och hävdar att han ätit för mycket och har magknip och på andra att han inte fått tillräckligt, ungefär samma diskussion pågår ju ständigt i mitt eget huvud, känns som att man inte behöver höra det till höger och vänster också..
  • September2009
    SusannneL skrev 2013-08-10 19:15:01 följande:
    Nu har slemproppen gått :P

Får hoppas det är startskottet! Min gick samma kväll, inte långt efter började vattnet gå, jobbiga är att man vågar inte hoppas på för mycket. Kan ju även ta flera dagar..
  • September2009

Grattis Susanne! Nu har ni en gemensam dag, sonens födelsedag och din namnsdag :)

Vår plutt har under sina 3,5 veckor endast vid enstaka tillfällen sovit mer än tre timmar i sträck, brukar kunna sova mellan 1-2 timmar oftast, dygnet runt. Har perioder varje dag då det är extra svårt att få honom att somna, mellan 6-9 på morgonen och mellan 18-21 ungefär. Han var så liten när han föddes så jag har tagit för givet att det är pga det han ätit så ofta. Hans storebror sov lite längre mellan amningarna och han var ju större när han föddes.

Snart kan man väl börja med babysitter och då finns det många olika varianter med lekbåge som de kan titta på. Med förra sonen hade vi en jättebra från Fischer price, lekbågen kunde spela nån melodi och man kunde få den att blinka och sitsen kunde vibrera när man tryckte på en knapp. Sen är ju babygym stimulerande och brukar kunna roa de små :)

• September2009

Vilka fina matchande plagg för amning och bebis misskaos :) Det är ju inte precis en billig historia det här med amningströjor, särskilt bekvämt är det inte heller, de jag har sitter ganska tight och bröna är ju inte helt okänsliga.. Blir inte mycket till omväxling när man ständigt ska vara redo att kunna slänga fram maten..

Vilgot o lillpyret, det skulle vara roligt att komma på träffen den 1:e september, bra tillfälle för en första träff också :)

Tror jag har hittat Facebook-gruppen för oss föräldralediga, är det den med 17 medlemmar? såg det fanns en annan också med nästan samma namn.

Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013