• Aria

frågor om amh, fsh osv

Hejsan

min läkare sa att jag har ett väldigt högt AMH, mitt FSH är 4 och DHEA är 11......

vad innebär egentligen detta för mig? Han sa att högt är bra men inte mer än så, läst runt lite på internet får ändå inget riktigt begrepp om vad dessa värden innebär för mig som försöker få barn

• Svar på tråden frågor om amh, fsh osv
  • Pimpinellan

Du har tillsynes väldigt bra äggreserv och väldigt bra äggkvalitet. Därmed inte sagt att du har lätt bli gravid/få barn ändå,men goda chanser i vart fall med IVF om det nu inte går på annat sätt. Långt mer än FSH och AMH spelar ju roll när man försöker få barn.

• Aria
    Pimpinellan skrev 2013-02-22 11:59:39 följande:
    Du har tillsynes väldigt bra äggreserv och väldigt bra äggkvalitet. Därmed inte sagt att du har lätt bli gravid/få barn ändå,men goda chanser i vart fall med IVF om det nu inte går på annat sätt. Långt mer än FSH och AMH spelar ju roll när man försöker få barn.
    vad mer?
  • Pimpinellan
    Aria skrev 2013-02-22 14:18:55 följande:
    vad mer?

De vanligaste orsakerna till infertilitet är dålig eller ingen ägglossning och dåliga eller få spermier,sen finns ju endometrios,prolaktinom,dåliga äggledare,upprepade missfall m.m som orsak. Bra fsh och amh är dock en väldigt gra grund,skulle nåt annat försvåra graviditet har man stor chans vid IVF. Och där antar jag att ni inte alls är,ni verkar vara i början av en utredning om jag förstått rätt?
Svar på tråden frågor om amh, fsh osv