• Rådjur

Störande när folk glor/tittar intensivt ?

Har funderat på en sak ... 

Ofta när jag ex. åker kommunalt till jobbet så finner jag att vissa människor tittar jävligt intensivt på mig. Jag menar ej att de tittar på mig 1 gång - och så är de klara - utan att de tittar väldigt länge - eller tittar bort och tittar tillbaka typ 10 ggr.  Antar att det finns flera som känner samma sak som jag - så därav denna frågeställning!

Jag tycker det är helt okej att TITTA - men det är skillnad för mig att slänga en blick på någon och att följa en person med blicken/glo på personen. 
    Jag tycker alltså att det är jävligt störande när människor håller sådär intensiv ögonkontakt med mig. Det stör mig att inte veta vad fan de vill - för något måste de ju vilja eftersom de inte slutar titta. 
    Brukar alltid kolla så jag inte är lortig i fejset eller nåt när det händer :ppPP 

Är det några fler som upplever det här intensiva tittandet som något störande eller skiter ni i det ?  

Hur hanterar ni det, ni som tycker det är störande ?  

Själv har jag trott att personen ska lägga av om jag slängt en blick tillbaka - men nej - personen i fråga fortsätter. Börjar undra hur reaktionen blir om man gör en konstig grimas :p                
  • Svar på tråden Störande när folk glor/tittar intensivt ?
  • Emmi27

Det är väl bara att höja på ögonbrynen och säga "Ursäkta, ville du nåt eller?" =)

• Rådjur
    Emmi27 skrev 2013-02-22 00:24:43 följande:
    Det är väl bara att höja på ögonbrynen och säga "Ursäkta, ville du nåt eller?" =)

Haha mjo jag får ta mod till mig och göra det nån dag, om jag tycker nån glor så jag blir obekväm :p
    Har en kompis som brukar säga "hej!" glatt när nån kollar mycket på henne - då blir folk röda om kinderna :ppp väldigt kul att observera 
  • snusmumriken03

Ett par gånger har jag stirrat tillbaka, alltså verkligen stirrat utan att blinka. Kan hålla ögon öppna väldigt länge utan att blinka. Efter en stund så börjar tårarna rinna men jag blundade inte för det.. man ser rätt så rolig ut då och reaktionen man får tillbaka är rätt kul den med. 

Men håller med dig, det är störigt när folk glor så.
    Du kan ju också titta tillbaka och granska dom från topp till tå så att dom blir osäkra istället. 

• Rådjur
    snusmumriken03 skrev 2013-02-22 00:30:53 följande:
    Ett par gånger har jag stirrat tillbaka, alltså verkligen stirrat utan att blinka. Kan hålla ögon öppna väldigt länge utan att blinka. Efter en stund så börjar tårarna rinna men jag blundade inte för det.. man ser rätt så rolig ut då och reaktionen man får tillbaka är rätt kul den med. 

Men håller med dig, det är störigt när folk glor så.
    Du kan ju också titta tillbaka och granska dom från topp till tå så att dom blir osäkra istället. 

Hahaha omg vad kul xDD blev det typ stirrduell ? hahaha

Ja asså jag har väl undvikit att titta tillbaka förut av rädsla för att de ska ta kontakt med mig, eller ta mitt stirrande tillbaka som att det är okej att de närmar sig mig.
    Har bara stått ut med att de glor på mig, såsom man blir nosad på av hundar, men börjar bli intresserad av att testa folks reaktioner lite :pp   
  • Emmi27
    Rådjur skrev 2013-02-22 00:28:19 följande:

Haha mjo jag får ta mod till mig och göra det nån dag, om jag tycker nån glor så jag blir obekväm :p
    Har en kompis som brukar säga "hej!" glatt när nån kollar mycket på henne - då blir folk röda om kinderna :ppp väldigt kul att observera 
    Haha ja men det är också en bra metod =) Jag blir också skitstörd när folk gör så där. Händer ibland och jag undrar vad fan de kollar på! De kanske tycker att man har fina ögon eller vad fan som helst men känslan när någon stirrar är rätt obehaglig. Nån gång så stod jag med min man på tunnelbanan när det var fullt med folk så det var rätt packat och en kvinna glodde som fan så jag vände mig till maken och frågade ganska högt "Har jag nåt i ansiktet eller!?" Rätt kul XD
  • snusmumriken03

Ja testa lite. Är det folk på bussen/tåget så ser du antagligen inte dom igen så det gör inget om man verkar lite konstig ibland..

• Rådjur
    Emmi27 skrev 2013-02-22 00:33:21 följande:
    Haha ja men det är också en bra metod =) Jag blir också skitstörd när folk gör så där. Händer ibland och jag undrar vad fan de kollar på! De kanske tycker att man har fina ögon eller vad fan som helst men känslan när någon stirrar är rätt obehaglig. Nån gång så stod jag med min man på tunnelbanan när det var fullt med folk så det var rätt packat och en kvinna glodde som fan så jag vände mig till maken och frågade ganska högt "Har jag nåt i ansiktet eller!?" Rätt kul XD

Haha känns jävligt skönt att någon fattar iaf - trodde jag skulle få en drös med svar såsom "det är säkert inte dig dom kollar på" eller "du kanske bara inbillar dig" :pppp

Det som stör mig mest är att jag faktiskt inte förstår vad de menar med tittandet. Är själv en människa som är bra på att säga vad jag tycker - så om någon ex har snygga skor enligt mig så SÄGER jag det hellre än glor.
    Förstår inte om folk tror de kommer komma nånstans med tittandet :pp 
    Om jag skulle ha ngt i ansiktet så skulle jag faktiskt vara tacksam över att nån random sa det istället för glodde!

Gillar att du frågade om du hade ngt i ansiktet högt btw xDD kvinnan kanske fattade att hon var störande då
    snusmumriken03 skrev 2013-02-22 00:36:19 följande:
    Ja testa lite. Är det folk på bussen/tåget så ser du antagligen inte dom igen så det gör inget om man verkar lite konstig ibland..

Haha ska göra det nån dag ... skulle va kul att testa att le mot dom och nicka (typ som när man hälsar) när det händer :pp Får se om jag blir glodd på imorrn på väg till jobbet och får tillfälle att testa

• Liiz01

Jag kör också stirrduellen och när glysot tillslut tittar bort så har man vunnit :) min vinnarskalle tar över och jag känner inte längre spärren som sociala koder m.m

• Rådjur
    Liiz01 skrev 2013-02-22 00:54:55 följande:
    Jag kör också stirrduellen och när glysot tillslut tittar bort så har man vunnit :) min vinnarskalle tar över och jag känner inte längre spärren som sociala koder m.m

HAHA nice!!!!!! Har någon typ sagt ngt till dig/tagit kontakt när du gjort så ?
    Jag är som sagt rädd att de skulle se mitt tittande som nån slags respons :p (om deras tittande är positivt menat dvs)
    Vill också testa stirrduell men har alltid varit för feg  
  • Gizmo

Jag är adopterad från Indien, det är inte vuxna människor som stirrar på mig utan barn, i alla åldrar. Brukar fråga barnet om det vill fråga mig nåt etc, men då blir de "livrädda". Synd att vissa föräldrar inte lär sina barn att inte stirra/glo på andra människor. {#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Störande när folk glor/tittar intensivt ?