Inlägg från: Liil |Visa alla inlägg
  • Liil

Sjukskrivning; hur ofta är för ofta?

Om någon på min arbetsplats skulle vara hemma och vara sjuk varje månad så skulle många börja fundera på varför. 
    Nu har det aldrig inträffat men om en arbetstagare är sjuk vid 6 tillfällen på en årsperiod så blir det ett samtal med chef, ett rehab samtal, vilket är enligt förskrifter att man som chef ska göra.
    Alla har såklart olika lätt att bli sjuk. Själv är jag sjuk 1-2 gånger / år. 

• Liil
    flärp13x skrev 2013-02-22 10:27:29 följande:
    Chefen har i alla fall inte sagt nåt till mig (än). Jag kommer förmodligen inte fortsätta arbeta där så länge till (kontraktet löper ut snart) och är egentligen inte orolig för att "få sparken".

Det jag är orolig över är att "bränna mina broar". Om jag använder arbetsgivaren som referens när jag söker nästa jobb så vill jag ju egentligen att denne ska fokusera sig på att berätta att jag är en flitig arbetare och omtyckt av mina "kunder. Inte att jag, på dryga 6 månader, haft 10 sjukdagar. 

Prestationen är på topp och jag har fått bra feedback på den. 

Har dock kollat på era svar och (och svar på lite andra ställen) och det verkar som om folk i regel aldrig är sjukskrivna. Nån dag om året, om ens det - så det är en jävla massa jag varit sjukskriven. Jobbigt läge.

som kontext för den här tråden så postade jag denna när jag började jobba: www.familjeliv.se/Forum-26-68/m66843294.html  (och nej, det har inte blivit mycket bättre)

Som jag skrev alla har olika lätt att bli sjuk.
    Har läst din andra tråd. Om det ej blivit bättre sedan dess har du pratat med din chef om detta? Har du pratat med ett ev fackombud?
    Om din chef skulle följa de "regler" som finns på de flesta arbetsplatser om de samtal som jag skrev om ovan - samtal efter 6 sjuktillfällen på 1 år - så skulle han få vetskapen om varför du är hemma och är "sjuk". Detta är ett arbetsmiljöproblem som chef (ev fackombud skyddsombud) bör ta tag i snarast!
    Av det du skriver i första tråden är du utstött - mobbad i det tysta! Inte ok överhuvudtaget! 
  • Liil
    flärp13x skrev 2013-02-22 11:08:53 följande:
    Jag har pratat med både min chef och min konsultchef om det - det verkade gå lite bättre en period men har stagnerat. Jag kommer inte "vidare", och har mindre och mindre lust till det allteftersom tiden går. 

Det är så till den grad att jag känner att jag verkligen inte platsar i gemenskapen på just min avdelning (hade jag börjat jobba på en annan avdelning hade det säkert varit bättre) och att det är dags att röra sig vidare. 

Noll motivation att fortsätta där, med andra ord. Vilket är synd, eftersom jag tyckte jobbet verkade jättenice. 
    Jag tycker ändå inte att du ska acceptera detta beteende mot dej!
    Önskar dej lycka till {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Sjukskrivning; hur ofta är för ofta?