• E Maria

Ni som valt annorlunda namn till era barn...

Vi har gett vår son ett dubbelnamn, och det är väl inte helt "rätt i tiden". En del tror vi skojar, en del tycker det är fräckt och kul med ett udda namn...det som är tråkigt är väl att hela tiden behöva försvara namnet liksom, framförallt för familjen.. Och för nära vänner som bara reagerade med ett "ööhhh?!!?" Nu är plutten bara 3 veckor, men jag undear, ni som också har annorlunda namn på era barn, hur lång tid tog det innan folk vande sig liksom, o slutade kommentera?

• Svar på tråden Ni som valt annorlunda namn till era barn...
  • Lambi87

Tog inte så lång tid. Men däremot så har fortfarande folk lite svårt att höra vad man säger ibland.

Skit i vad andra tycker och tänker. Känns det bra för er så! Men tänk bara två och tre gånger så det är ett namn som ert barn kan trivas med och inte behöver bli retad för. Tyvärr är barn ofta elaka mot varann. :(

• E Maria

Ja, barn kan ju vara brutalt ärliga vilket ofta kan såra.. Jag hoppas inte det blir ett problem.. Och att vi lyckas ge honom en bra självkänsla så att ev. elaka kommentarer bara rinner av honom..

• SilverEmma

Det gick snabbt för de närmsta att vänja sig. Vi var helt säkra på vårt val och gav liksom inget utrymme för folk att ge sina åsikter, så vi har faktiskt inte fått höra något negativt. (förutom här på FL då) Så om folk haft några negativa åsikter om det så har de haft den goda smaken att inte säga något direkt till oss. Visst reagerade vissa, men ingen har kläckt ur sig något dumt. Nu är hon snart 3 och har själv svar på tal när något barn berättar för henne att man inte kan heta Elliot om man är en flicka, vilket har hänt ett par gånger. Hon är ju en flicka...och heter Elliot. Så då kan man ju visst heta det.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • NLAL

Vi kommer troligtvis också välja ett dubbelnamn. Men för oss blir det nog inga höga ögonbryn då dubbelnamnen går i släkten och kulturen. Dock kan man höja ögonbrynen på vissa dubbelnamn som man själv inte tycker passar ihop, men efter att man hört det några gånger så låter det helt normalt. :) Jag har några favoriter redan nu och haft det innan jag blev gravid, så ska bara få sambon att vänja sig. ;)

• Mary Jo

Dubbelnamn är ju så fint! Vårat första barn skulle först heta Maj-lis men när jag låg med henne på mitt bröst såg hon ut som en Vilja så det funkade inte.

Våran son skulle heta Måns-Melker men vi kollade på Tintin´s äventyr nån vecka innan han föddes och blev kära i namnet.
    Men får vi en 3:a nån gång då jäklar!  

Jag hoppas och tror att folk kommer vänja sig fort vid namnet.  

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • nenwood

Vi hade ett namn på g under hela graviditeten men fick så många taskiga kommentarer att vi valde bort det och efter några veckor med ångest då sonen var namnlös valde vi ett namn som vi gillar men som inte finns på topp 200 ens. Ingen har vågat säga något till oss vad de gillar namnet mer än "ja man tyckte ju namnet var lite konstigt först men nu är han ju bara en Eskil, nåt annat hade inte passat". Och så är det verkligen. Skit i vad folk tycker, de ska inte bry sig om vad ni tycker är ett fint namn och sina kommentarer kan de hålla för sig själva.

Tyckte iaf att folk mer ville berätta sina åsikter på namn innan bebisen kommit ut än när vi sagt att "nu heter han så".

Nu har vi barn nr två på g här om ett par veckor och har inte sagt det namn vi gillar till särskilt många men tror det blir kommentarer trots att namnet är betydligt mer vanligt.. Att folk bara inte kan hålla tyst!

• sina

De närmaste vande sig snabbt. Det tog kanske en månad innan de tyckte att det var självklart att hon hette som hon hette. Snabbare med yngsta. Det är nog många som fortfarande tycker att de har fula namn, men de säger inget till oss, i alla fall.

• Isolde81

Min son heter Joar. Det var ingen som reagerade nämnvärt bland släkt och vänner men när vi träffar andra som undrar vad han heter tror de ofta att jag säger Joel eller Johan. Om vi vetat att det skulle bli så kanske vi valt det andra namnet på listan istället, nämligen Eskil. :)

• nenwood
    Isolde81 skrev 2013-02-23 09:44:13 följande:
    Min son heter Joar. Det var ingen som reagerade nämnvärt bland släkt och vänner men när vi träffar andra som undrar vad han heter tror de ofta att jag säger Joel eller Johan. Om vi vetat att det skulle bli så kanske vi valt det andra namnet på listan istället, nämligen Eskil. :)

Svar på tråden Ni som valt annorlunda namn till era barn...