Delamma från början
Någon som har erfarenhet av att delamma från början? Vad ska man tänka på för att slippa t. ex att mjölken inte räcker eller få mjölkstockning??
Någon som har erfarenhet av att delamma från början? Vad ska man tänka på för att slippa t. ex att mjölken inte räcker eller få mjölkstockning??
Jag delamma, hade aldrig problem med mjölkstockning men därimot att det inte räckte till därav delammade jag, hon sög o sög men var aldrig nöjd :(
Ammade du först och gav flaskan direkt efter eller ammade du t.ex natt och fm och gav flaskan e.m??
Inga andra med råd och tips??
Fick ge flaska direkt efter, vissa nätter klara hon sig på amma. Lite stressigt så jag delamma inte så länge, gick över helt till flaska när hon var ca 6 veckor.
Varför vill du delamma?
Min kollega gjorde det, eller hon började efter två veckor för hon ville se till att barnet fått igång mjölken först. Hon gav en flaska ersättning varje natt för barnet sov bättre då men ammade i övrigt. Hon hade ingen önskan om att långtidsamma och hon hade mjölk ungefär tills barnet var 7 månader även om hon successivt gett mer ersättning, sedan var det i princip slut och hon tyckte att det var skönt och lagom länge.
Jag är ingen expert men jag tror att det är bra om du ser till att barnet suger mycket på kvällen eftersom det är då den kan öka mängden som allra bäst. Sannolikt är det bäst att du låter amma barnet så mycket det går innan du ger ersättning för att se till att mängden håller sig uppe och ge ersättning vid bestämda tider och fyll inte på varje gång om du även vill amma. Amma däremot fritt mellan de bestämda ersättningstiderna. Jag skulle inte ge mer än två gånger per dygn i alla fall för att se till att barnet ändå ammar mycket.
Jag helammade aldrig med första barnet utan delammade i åtta månader. Men det berodde på att amningen strulade, dottern hade lite gulsot och behövde tillägg på BB osv och sen fick jag hela tiden jobba hårt för att hålla uppe produktionen. Märkte jättestor skillnad med andra barnet som helammades från start, produktionen var hela tiden mycket bättre. Så jag skulle inte rekommendera att delamma från början, just för produktionens skull. Bättre att amma upp full produktion direkt och sen i så fall börja med delamning efter en tid.
Tezz11:
Okej då är jag med. Tänkte att det kanske var lättare att undvika krångel och mjölkstockning om du helammade. Flaska kan man ju ge ändå fast med urpumpad bröstmjölk. På det sättet anpassar sig ju produktionen till just ditt barns behov vilket inte blir fallet ifall man kompletterar med ersättning.
Tack för era svar! Mmm förstår att det bästa måste vara att amma helt i början så inte produktionen blir lidande och att i så fall pumpa mjölk i stället för ersätttning.... jag får helt enkelt se hur allting löser sig när stunden är inne.. tyckte det va rätt jobbigt att pumpa sist, tog evigheter kändes som, och att det var det enda jag gjorde, o så ge dottern mat o så diska flaskan och så börja om med att pumpa. Nej hoppas verkligen det funkar bätttre med amningen med nästa barn... min dotter gapade knappt, men ville gärna suga på allt utom bröstet =O