• Anonym

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Jag är inte lat, men behöver komma tillbaka på banan efter lite för mycket fusk.

Mina regler är:

- Max 1-2 dl ris/pasta/potatis till varje måltid
    - Inget bröd, kakor eller snacks
    - Bara godis på helgen
    - Mer fett och protein

Träna mer. Jag har slarvat lite med träningen så nu ska jag göra 3-4 löppass i veckan (min 30 km).

• Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-02-25 23:43:34 följande:
    Åh vad peppande att läsa era inlägg! Blev en ganska lång dag idag och när jag kom hem, VRÅLHUNGRIG, och hade fikat så fick jag jordens magont. Jag fick gå dubbelvikt från köket och lägga mig i sängen i 1,5 h !! Aldrig varit med om något liknande! Visst har jag fått den typen av magont, när det liksom suger i övre delen av magen, men inte såhär ont! Nåja, efter middagen som intog runt 20-20.30 (eftersom jag inte kunde gå upp tidigare) så släppte det.

Så ja, ingen promenad ikväll då... Men jag kan ju gå desto längre imorgon! Just nu sitter jag med fötterna i fotbad och målar naglar, skönt efter en dag då man stått och gått mycket!

Du klarar det! Prova att dricka hett te om det hjälper, eller tugga tuggummi?
    Låter som magkatarr. 
  • Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-02-27 11:26:10 följande:
    Han vill ha sin choklad på kvällen då han varvar ner till någon serie, vilket jag kan förstå. Men jag ska faktiskt be honom att GÖMMA undan chokladen, behöver ju inte ligga framme! Tungan ute och jag behöver ju inte veta var den finns.....

Vad skönt med en så stöttande man! Här är det jag som lagar all mat i princip.

Jag är imponerad över att du ändå klarade tre mackor och inget mer! jag hade garanterat smugit ner en glass eller något efteråt...

Nu är jag stressad igen, hann inte med allt plugg igår som var tänkt, så måste göra det nu. Sonen ska till läkaren kl. 13. Var också tvungen att springa och köpa en ny foundation idag IGEN, för det oprofessionella butiksbiträdet på en annan Kicks igår sålde mig en jättedålig foundation, både i färgton och konsistens Skrikandes.

Var tvungen att gnälla av mig lite! Jag har förresten ändrat mina träningsmål Skäms Målet den här första veckan får bli minst 2 promenader på minst 45 min! Så ikväll hoppas jag på att komma ut.

Du är inte ensam! jag har en tendens att mer eller mindre vräka i mig under helgen.... bävar för den kommande fredagskvällen..... Tyst. Åh, jag vill också ut på promenad, så fint väder ju!

Duktigt! Grattis! Då är dina portionsstorlekar nog utmärkta eftersom du inte är hungrig heller Jag vågar inte väga mig, ärligt talat. Men på måndag så ska jag ta tjuren vid hornen!

2 promenader per vecka?
  • Anonym
    Anonym (lchf) skrev 2013-02-27 11:41:58 följande:

Kanske du skulle logga ut från familjeliv NU och ta en 20 min promenad i det fina vädret? (vi har fint väder i alla fall)
    Bra förslag!
  • Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 07:56:12 följande:
    Jag är mållös, vet faktiskt inte vad jag ska säga mer än JIPPI kanske?! Förvånad Eller så har gravitationen ändrat sig sedan invägningen...... 58,5!! Det är ju helt sjukt (från 60,9 i måndags) och lördagens vansinnesätning hela dagen! Var tvungen att även väga mig på badrumsvågen, men den visade ytterligare 1kg mindre (tycker inte den är pålitlig) men det är nog inget fel på min (garderobs)våg för den brukar visa 1kg mer. Jag måste ju ha gjort någon jätteförändring som jag själv inte tycks ha insett, undrar om det kan vara att jag undvikit pasta, ris och potatis (och bröd!), för jag äter nog ganska mycket av det annars. Jag har nog varit dålig på att "lägga till" annat istället (för vad äter man istället som inte redan då finns på tallriken??), utan jag har bara tagit bort halva tallriken med pasta och i.o.f. ätit lite mer sallad kanske... måste ju bero på det? Men jag har inte mått dåligt eller varit hungrig, då har jag ju ätit mellanmål. Min kropp kanske helt enkelt behövde den där överdrivna överätingen i lördags! Måste tänka på det den här veckan då, att kanske äta lite mer? Fast det mesta är nog vatten! Men jag tycker det är lite märkligt att den visade så mycket minus efter lördagen, jag var som en svullen ko igår!

Mickan, du är absolut inte ensam! Och jag kan nästan svära på att du inte ätit i närheten av så mycket skräp i helgen som jag gjorde....... Skärpning den här helgen som kommer!

Jag ska iallafall inte ut på krogen, tror det var där det sprack för mig.
    Nu måste jag planera veckans mat och sen blir det plugg! Och jag satsar stenhårt på en promenad idag!

1 kilo fett är ca 7000 kalorier så för att du ska ha gått ner så mycket på 1 vecka utan någon form av motion, plus allt det du åt i helgen så kan du ju själv räkna ut hur mycket du måste ha förbränt.. vilket inte är realistiskt eller uppnåeligt överhuvudtaget. Det är alltså inte fett du gått ner utan bara vatten som kroppen gjort av med. Ni kanske borde sluta ha sån viktbesatthet och mäta er istället?! Kanske läsa på lite om näringslära också och varför inte skaffa lite verklighetsuppfattning när ni ändå är i gång?
  • Anonym
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-04 14:35:46 följande:
    Men nu är det så att jag är påläst om näringslära men har kommit på att det där med kaloriräkning inte stämmer! Jag åt ca 2000 kcal förut och äter runt 2500 kcal nu men går ändå ner i vikt, det beror på VILKA kalorier jag äter.

Kanske du ska gå till en gnälltråd istället för här peppar vi varandra! 
    Kanske har du en högre basalförbränning än du tror? 

Tycker bara ni ska vara pålästa _på riktigt_ när ni sitter och ger kostråd osv till varandra. Äta kokosfett till mellanmål liksom, nog bra för kroppen (Y) 
  • Anonym
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 14:54:17 följande:
    Haha, du är rolig du. Varför tar du inte din svans och startar en annan tråd där du kan diskutera sånt här

Eftersom du inte har något konstuktivt att komma med så är nog inte det här tråden för dig.
    Du kanske inte förstår innebörden av konstruktiv? Precis som ni inte verkar förstå innebörden av att gå ner i vikt. Ni kan ju sluta vara så förbaskat envisa om att ni måste skada er kropp med skit och börja ta hand om er själva istället? Ut och rör på er, sluta komma med undanflykter och sluta missförstå innebörden av realistisk! 

Ingen av er kommer lyckas långsiktigt om ni inte VAKNAR och slutar ljuga för er själva! 
  • Anonym
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 15:18:51 följande:
    Du, jag springer 35 km i veckan och är ute med mitt barn varje dag. Varför tror du att jag inte rör på mig. Och jag har ätit kolhydratreducerat i flera år och mår bra av det då jag är känslig mot gluten.

Jag väger 56 kg, har ett bmi på 20. Du borde nog gå och dra något gammalt över dig.
    Varför tar du åt dig om du nu är så duktig då?
  • Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 15:17:35 följande:
    Oj, vilken diskussion det blev!

För det första så skrev jag i det inlägget du citerade att min tappade vikt i veckan troligtvis mestadels är vatten.

För det andra så är det lite felaktigt som du påstår att endast se till energimängden från livsmedel/motion när man tittar på viktminskning och vill reducera fetthalten (eftersom du inte har en blekaste aning om vad jag stoppat i mig). Du kan inte räkna en kalori in = en kalori ut då man i en levande organism måste ta hänsyn till de otaliga kemiska processer som sker.

Jag kanske inte har läst så mycket renodlad näringslära, men en hel del fysik och kemi och något av det första man får lära sig är hur man ställer upp en energibalans över ett system, ett system som skulle kunna vara en mänsklig kropp. Då får du energibalansen:

Ackumulering= inflöde - utflöde + produktion

Du kan alltså inte räkna på en stationär energibalans där inflöde - utflöde=0. Alltså har matens sammansättning en betydelse och inte enbart kaloriinnehållet.

Om du inte vill ge konkreta råd istället med lite trevligare attityd så kan du ju starta en egen tråd?
    Då vet du ju också att det inte funkar att hålla på som du gör, att hitta undanflykter för allt hela tiden. Bestäm dig och gör det istället för att ursäkta dig själv, du vet ju att det är detta du verkligen vill!

Jag säger sanningen, vill ni inte höra det så är det inte mitt problem, detta är dock ett öppet forum. 
  • Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 16:06:31 följande:
     Vad menar du på då att "vi" inte gör eller gör och vad är det "vi" ska lyckas med men som du anser att "vi" inte kommer att lyckas med? Eftersom du har så många synpunkter och tydligen är expert inom något som berör det vi sysslar med här kanske du kan ge lite bra tips då istället för att bara fälla spydiga kommentarer utan grund?
    Annars behöver du inte skriva här och förstöra stämningen.

Vi tar dig som exempel. 
    Du VILL öka motionsgraden, du VILL gå på promenader, du VILL träna pilates.
    Varför gör du inte det då? Varför hittar du ursäkter och bortförklaringar för att INTE göra det?
    Du vill inte äta skräp, du vill hålla sig borta från vissa saker, men ändå så köper du dem sakerna och ändå stoppar du dem i dig? Varför?
    Varför inte bestämma dig och göra det som du bestämt, du vet ju att du ändå bara får ångest osv när du gör sånt du själv inte vill göra?!

Jag tror inte att medhåll i ursäkterna är vad du (ni) behöver. Jag tror ni behöver någon som ifrågasätter VARFÖR ni inte gör det som ni vill (för det är jag säker på att du faktiskt på riktigt vill), och nu menar jag inte att den personen tvunget måste vara jag, men det här är ett öppet forum!
    Och jag kanske inte är den smidigaste i mitt sätt men jag säger inte något för att vara elak, utan menar bara att ni ska öppna ögonen och se att dem här bortförklaringarna aldrig någonsin kommer ta er dit ni vill. Det vet du ju själv för du har provat tusen gånger innan.. man försöker, man hittar ursäkter, "bara en kaka" osv. Sen helt plötsligt har man struntat i promenaderna en vecka, och tänker att det inte gör något om du väntar en vecka till osv. Sen börjar man äta godiset igen och allt annat man inte vill och så får man "börja om" ännu en gång. Det vill ingen av er här egentligen, det är jag säker på, och med lite "tough love", någon som inte säger vad ni vill höra utan vad ni _behöver_ höra så tänkte jag att det kanske hade kunnat gå vägen för er. Att peppa betyder ju inte bara att ge medhåll och klappa folk på axeln!
  • Anonym
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 16:32:24 följande:
    Du slår in öppna dörrar här. Hon vet mycket väl att hon inte borde äta godis, eller att hon borde röra sig mer. Men detta är en process.

Och alla är inte lika, en del tar längre tid på sig att komma in i en ny livsstil och andra slutar cold turkey med något. Men de flesta människor är lika på det sättet att de inte blir mer motiverade av att bli trackade och få höra att de är lata eller har dålig karaktär, speciellt inte om de inte bett om personens åsikt.

Jag förstår inte varför du känner att du måste ge dig in i en grupp med människor, som peppar varandra och har trevligt och där alla ser bra resultet, och börja påpeka att folk gör fel?

Starta en egen tråd om du måste diskutera detta, den här tråden är inte rätt forum för dig.

Jag kommer ignorera dina inlägg i fortsättningen.

Ignorera du om du vill, det var inte skrivit till dig.

Hon hade ju mått mycket bättre OM hon lyckats ta sig ut på någon av promenaderna hon ville ta, och ni andra bara klappar medhårs och ömkar istället för att peppa henne att faktiskt ta på sig sina skor och gå ut, så vad gör du i detta forum som är så uppmuntrande?! 
  • Anonym
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-04 18:52:27 följande:
    Ikväll Asiatisk lax med spenatpaj (utan botten), wasabicreme
    Imorgon Tacosallad
    Onsdag Stekt fläsk med gräddstuvad vitkål
    Torsdag Sesampanerad kyckling med baconlindad sparris och parmensansmör
    Fredag Lax igen men vet inte hur den ska  tillagas än    
    Jag skickar denna listan till min man (som lagar maten). Asiatiska laxen och kyckligen låter supersmarrigt!
  • Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-08 14:22:04 följande:
    Grattis!! Bra kämpat! Ja, det är (knappt!) två veckor sedan vi startade

Jag har tänkt att försöka hålla mig till ca 100g gott per helg och där kan också fika ute på stan räknas in. Till ikväll tänkte jag köpa jordgubbar Mörk choklad kan jag unna mig utanför den gränsen, brukar räcka med en ruta för min del då den är så bitter.

Hur brukar ditt "ätmönster" se ut på helgen då? För mig går det nog snett när allt dukas upp framför näsan och jag börjar med ett chips här, lite godis där och plötsligt är skålarna tomma Förvånad Så jag tänker testa att väga upp i förhand, min egen skål/fat och bara plocka från den. Om inte annat så blir jag ju medveten om att det är dags att sluta äta chips när min egen skål är tom! Sedan är ju valet upp till mig om jag vill äta mer eller inte, och hur det kommer gå med den biten får man ju se............
    Eller så kan du och resten av din familj välja att avstå från att äta skit?
  • Anonym

Hur kan det vara så svårt att sin egen utmaning i 28 dagar?! 
    När helgen kommer och ni sitter och trycker i er grejer, det är ju DÅ ni ska logga in här och stötta varandra för det är ju uppenbarligen då ni mister all kontroll över er själva. Vill man något så gör man det, men ni vill det helt enkelt inte tillräckligt mycket.. då hade det inte varit så jävla svårt.. Anmäl mig gärna igen, bevisar bara att ni inte tål sanningen..  

• Anonym
    Anonym (o) skrev 2013-03-12 19:44:14 följande:
    Jo du har ju rätt. Tar till mig det faktiskt... men vill väl kunna äta ngt gott på helgerna men det får man kanske vänta med tills man gått ner till önskevikten.

Men om du stör dig så på oss varför läser du tråden då? 
    Jag stör mig inte, jag blir frustrerad på er för att jag vet att ni kan om ni bara bestämmer er :(
    Har varit i er sits tusentals gånger och jag vet vilken jävla ångest man får efter varje helg, så besviken man blir på sig själv efter att ha varit duktig i flera dagar och sen bara mister kontrollen.

Började läsa för att jag ville hänga på, men när jag såg att ni bara gav upp så fort det blev helg så blev jag frustrerad istället. Jag lovar er, när ni väl bestämmer er på riktigt, när ni verkligen fått nog. går det, och det kommer inte vara jobbigt. Har själv fått ner 15,5 kilo och lever ett helt annat liv nu än innan, och det som var så annorlunda nu var att jag var bestämd.

Det är klart att man ska kunna äta något gott på helgen, självklart! Men nu var detta till en början en utmaning under en väldigt begränsad tid, och ni ville alla själva vara med eftersom ni lovat er denna nystart sedan nyår. Det är lång tid sedan, på 3 månader händer mycket om man går in för det.

För kroppen är det inte belönande med vin och godis. Den mår dåligt av det. När alkohol finns i kroppen så stänger den ner all fettförbränning till förmån för att rensa sig från alkoholen. Socker vet vi alla att det inte är bra. Såklart att man ska kunna falla för frestelsen ibland, såklart man ska kunna fika osv. men det är väl inte det viktigaste i livet? Är det inte viktigare att vara hälsosam så man kan få ett långt liv med dem man älskar? Att man får vara frisk? Att man har en kropp som orkar göra saker, som orkar jobba, som är stark även om man blir äldre?

Att unna sig är inte att trycka transfetter, alkohol och socker. Det är gifter. Ni känner ju själva hur ni mår efter ni ätit för mycket. Så varför inte avstå tills ni känner att ni kan äta en lagom mängd? Tills dess kan ni äta goda fruktsallader med vanilj kesella (barnen kommer älska det!!), ni kan göra egen frozen yoghurt med era favoritsmaker, goda smoothies, grönsaksstavar med dip, göra goda fruktfat med mango, jordgubbar, blåbär, ananas osv. Ni kan dricka zero-produkter, finns både cola, sprite och fanta. Det finns hur mycket som helst man kan frossa av som är nyttigt (säger inte att zero-produkter är det dock!)!

Framförallt kan ni hjälpa varandra, här inne, när ni får sug, när ni behöver den där knuffen för att ta er ut. Jag är inte er fiende :( 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-12 22:32:55 följande:
    Jag stör mig inte, jag blir frustrerad på er för att jag vet att ni kan om ni bara bestämmer er :(
    Har varit i er sits tusentals gånger och jag vet vilken jävla ångest man får efter varje helg, så besviken man blir på sig själv efter att ha varit duktig i flera dagar och sen bara mister kontrollen.

Började läsa för att jag ville hänga på, men när jag såg att ni bara gav upp så fort det blev helg så blev jag frustrerad istället. Jag lovar er, när ni väl bestämmer er på riktigt, när ni verkligen fått nog. DÅ går det, och det kommer inte vara jobbigt. Har själv fått ner 15,5 kilo och lever ett helt annat liv nu än innan, och det som var så annorlunda nu var att jag var bestämd.

Det är klart att man ska kunna äta något gott på helgen, självklart! Men nu var detta till en början en utmaning under en väldigt begränsad tid, och ni ville alla själva vara med eftersom ni lovat er denna nystart sedan nyår. Det är lång tid sedan, på 3 månader händer mycket om man går in för det.

För kroppen är det inte belönande med vin och godis. Den mår dåligt av det. När alkohol finns i kroppen så stänger den ner all fettförbränning till förmån för att rensa sig från alkoholen. Socker vet vi alla att det inte är bra. Såklart att man ska kunna falla för frestelsen ibland, såklart man ska kunna fika osv. men det är väl inte det viktigaste i livet? Är det inte viktigare att vara hälsosam så man kan få ett långt liv med dem man älskar? Att man får vara frisk? Att man har en kropp som orkar göra saker, som orkar jobba, som är stark även om man blir äldre?

Att unna sig är inte att trycka transfetter, alkohol och socker. Det är gifter. Ni känner ju själva hur ni mår efter ni ätit för mycket. Så varför inte avstå tills ni känner att ni kan äta en lagom mängd? Tills dess kan ni äta goda fruktsallader med vanilj kesella (barnen kommer älska det!!), ni kan göra egen frozen yoghurt med era favoritsmaker, goda smoothies, grönsaksstavar med dip, göra goda fruktfat med mango, jordgubbar, blåbär, ananas osv. Ni kan dricka zero-produkter, finns både cola, sprite och fanta. Det finns hur mycket som helst man kan frossa av som är nyttigt (säger inte att zero-produkter är det dock!)!

Framförallt kan ni hjälpa varandra, här inne, när ni får sug, när ni behöver den där knuffen för att ta er ut. Jag är inte er fiende :( 
    För hjärnan är det belönande. 
  • Anonym

"För hjärnan är det belönande" Nej, hjärnan blir också belönad av riktig mat. Det är bara dina vaneföreställningar som inbillar sig det. Choklad är det enda som har en riktig inverkan på hjärnan/kroppen och det kan man välja högre kakaohalt av. Jag förstår att ni inte är överviktiga men tydligen är det ju så pass påverkande eftersom ni mår dåligt av det och vill göra något åt det. Sen är det skillnad på att vara smal och att vara hälsosam. För era varns skull skulle man ju hoppas på att livskvalitet var viktigare än tillfällig matfrossa :/

• Anonym

Lata Anna, du borde läsa dina egna inlägg och din ts. Enda anledningen till att du blir så provocerad är för att du vet att jag har rätt. Men fortsätt leva i förnekelse för all del, så ser jag fram emot att läsa en ny ts av dig i början på nästa år som inte heller får något genomslag.

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!