Inlägg från: Anonym (Lata Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Anonym (o) skrev 2013-03-12 08:34:37 följande:
    Tycker det känns lite orättvist att jag inte ens kan äta lite osötad musli på morgonen, + en frukt, för då går jag upp  Resten av måltiderna har jag ingen pasta eller ris.

62,2kg idag  
    Men du har ju gått ner 0,3 kg sedan igår

Ibland är våra kroppar bra lustiga. Du skulle kunna testa att byta ut frukten mot bär på morgonen några dagar och se om det ger någon effekt? Eller ha kvar frukten men byta muslin mot frön? Du kanske inte behöver ge upp både och menar jag?

Jag tycker iallafall att du var superduktig i helgen! Du får vara min förebild inför nästa helg som kommer
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-12 09:22:12 följande:
    Ja jag får nog byta ut något som du skrev...varför kan man inte få allt bara

Tack, jag hoppas också att jag blir återställd snart! Sambon föreslog att jag skulle ta ett riktigt hett bad sen, så det ska jag göra när jag nattat sonen. Får se om jag tar ett glas rött till det också, så lär jag sova riktigt gott sen med :-P

Ja, varför kan man inte få allt?! Jag var mega sugen på kakorna i köket när jag kom hem från tentan, men tyckte det var en dålig idé..
  • Anonym (Lata Anna)

Oj, 57.1 kg idag! Då har det verkligen hänt något sedan start! Trots allt "skräp" under helgerna...

Idag är det storstädning här! Måste hålla mig inomhus pga bihålan, men städning get ju bra motion. Ska baka lite sen. Imorgon ska sonen opereras.

Anonym- välkommen och grattis till din viktnedgång! Ang ditt inlägg ovan så vill jag poängtera att ingen i den här tråden är gravt överviktig, utan det handlar mest om trivselkilon. För egen del så spelar det ingen roll om jag äter chips med dipp eller grönsaker, jag har ett osunt ätmönster på helgen som jag försöker bryta. Därför kan jag lika gärna unna mig riktigt godis, annars blir det istället så att både det s.k. nyttiga alternativet OCH det onyttiga hamnar i magen... Men jag förstår hur du tänker

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym skrev 2013-03-12 22:32:55 följande:
    Jag stör mig inte, jag blir frustrerad på er för att jag vet att ni kan om ni bara bestämmer er :(
    Har varit i er sits tusentals gånger och jag vet vilken jävla ångest man får efter varje helg, så besviken man blir på sig själv efter att ha varit duktig i flera dagar och sen bara mister kontrollen.

Började läsa för att jag ville hänga på, men när jag såg att ni bara gav upp så fort det blev helg så blev jag frustrerad istället. Jag lovar er, när ni väl bestämmer er på riktigt, när ni verkligen fått nog. DÅ går det, och det kommer inte vara jobbigt. Har själv fått ner 15,5 kilo och lever ett helt annat liv nu än innan, och det som var så annorlunda nu var att jag var bestämd.

Det är klart att man ska kunna äta något gott på helgen, självklart! Men nu var detta till en början en utmaning under en väldigt begränsad tid, och ni ville alla själva vara med eftersom ni lovat er denna nystart sedan nyår. Det är lång tid sedan, på 3 månader händer mycket om man går in för det.

För kroppen är det inte belönande med vin och godis. Den mår dåligt av det. När alkohol finns i kroppen så stänger den ner all fettförbränning till förmån för att rensa sig från alkoholen. Socker vet vi alla att det inte är bra. Såklart att man ska kunna falla för frestelsen ibland, såklart man ska kunna fika osv. men det är väl inte det viktigaste i livet? Är det inte viktigare att vara hälsosam så man kan få ett långt liv med dem man älskar? Att man får vara frisk? Att man har en kropp som orkar göra saker, som orkar jobba, som är stark även om man blir äldre?

Att unna sig är inte att trycka transfetter, alkohol och socker. Det är gifter. Ni känner ju själva hur ni mår efter ni ätit för mycket. Så varför inte avstå tills ni känner att ni kan äta en lagom mängd? Tills dess kan ni äta goda fruktsallader med vanilj kesella (barnen kommer älska det!!), ni kan göra egen frozen yoghurt med era favoritsmaker, goda smoothies, grönsaksstavar med dip, göra goda fruktfat med mango, jordgubbar, blåbär, ananas osv. Ni kan dricka zero-produkter, finns både cola, sprite och fanta. Det finns hur mycket som helst man kan frossa av som är nyttigt (säger inte att zero-produkter är det dock!)!

Framförallt kan ni hjälpa varandra, här inne, när ni får sug, när ni behöver den där knuffen för att ta er ut. Jag är inte er fiende :( 
    Kan du vara så snäll och sluta projicera dina egna känslor på oss andra. Vem mår dåligt och får ångest av att ha ätit en massa godis på helgen? Inte jag iallafall. Jag kan tycka att det var onödligt att äta så pass mycket, visst, men att dra det till att få ångest är lite väl långsökt. Bara för att du får ångest av socker och alkohol betyder det inte att alla andra får det. Det är för övrigt något du kanske borde söka hjälp för?

Jätteroligt att du har gått ner 15kg, jag har gått ner 45kg efter att jag var gravid med samma livsstil som jag har nu.

Det är själva frosseriet på helgen jag vill vänja mig av med och då hjälper det föga att byta ut frosseriprodukterna mot lågkalori- alt. sockerfria produkter för då äter jag bara desto mer. Jag känner mig själv och min kropp, jag tar gärna emot råd från de andra i den här tråden men av dina inlägg blir man bara irriterad för att du verkar tro att du kan allt om ämnesomsättning, vad som är "nyttigt" och att alla kroppar fungerar som din. Jag ser ju fel i dina inlägg, som att alkohol stannar upp fettförbränningen helt.

Du får gärna vara med och kämpa för att bli av med dina sista kilon, men om du ska fortsätta med att bara skriva negativa inlägg för att få uppmärksamhet och provocera när vi bett dig sluta, så ber jag dig en sista gång att lämna tråden.

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-13 13:53:15 följande:
    Vad roligt! Själv står jag still på 61,2 och har legat runt där i två veckor nu. SÅ HIMLA FRUSTRERANDE!!!! Funderar på att sluta med mejeriprodukter då jag har läst på många forum att det kan stoppa viktnedgång när man äter LCHF. Gick med barnvagnen i 2 timmar igår, visserligen inte riktigt fort men fick upp pulsen lite i alla fall och sen ett spinningpass på det. Och så står man HELT still på vågen. I helgen börjar jag jobba i alla fall, ska jobba varannan helg nu innan maken tar över föräldraledigheten. Jobbar i kök så då rör man sig hela tiden, blir mycket sittande nu med bebisen.

Åh, så det är därför du är så bra på mat Tänkte på din goda veckomeny förra veckan.

Ja, då förstår jag att du måste röra mycket på dig. Jag tycker du är superduktig som promenerar så mycket!

Jag skulle nog testa att utesluta mjölkprodukter som du skriver ett tag och se, det skadar ju inte. Äter du mycket mjölkprodukter i vanliga fall eller är du på nivån som typ har en slurk i kaffet?

Annars tror jag att det kan vara en del vätska som balanserar upp det fett du förbrännt. Har du måttat dig runt mage/midja?
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-13 15:09:42 följande:
    Wow det låter som en drömvikt i mina öron grattis! hur lång är du?

Tack! Jag är 1.66, så det är inte många kilon kvar, men de är de sega! Ingen här har ju så mycket att gå ner, tror det är därför det är så svårt, även med motivationen ibland!
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-13 19:04:37 följande:

Jag är 167, när jag väger 57kg(som jag knappt gjort någon gång i livet;)) är jag väldigt smal tycker jag hade varit supernöjd om jag varit du men man är ju olika

Ja du har helt rätt i det, och det är nog svårare också pga att man inte har någon övervikt direkt, kroppen sparar säkert och vill kanske behålla nuvarande vikt. Men jag vill iaf få på mig mina byxor jag hade för ett halvår sedan.

Lite sötsugen ikväll faktiskt... men det får bli lite bär med turkisk yoghurt.    
    Du har säkert lite mer muskler än mig Är fortfarande lite pluffsig här och där. Jag vill också få på mig mina finbyxor, undrar om de är out of date nu... Obestämd Så min målvikt får väl bli när de där byxorna går på!

Åh vad gott med bär och turkisk yoghurt Hjärta Vi äter så sent här hemma så jag hinner aldrig nästan bli hungrig på kvällen. Värre är då på eftermiddagen ibland, speciellt om jag varit i skolan och kommer hem vid 17-tiden. Ny läsperiod fr.o.m. nästa vecka, kommer bli låååånga dagar dessutom så får se hur jag löser det där.

Någon som har ett bra tips på vad man kan ha i "skåpet" i skolan och ta fram? Förutom frukt, sist fick jag ju så där hiskeligt ont i magen efter det....

Idag passade jag på att handla hem mat fram till fredagen. Köpte 100g blåmögelost (får dela med sonen) och en 35g påse ostbollar till mig, får se om jag kan hålla mig till det och några chokladbitar (eller ännu bättre - avstå heeelt..).

Sonen ska opereras imorgon, fick tid klockan 7.20 på morgonen (!!) så det blir upp tidigt. Köpte en sån där isländsk yoghurt Skyr som jag kan ta med och äta som frukost, sen gjorde jag varsin matlåda av resterande kycklingsallad till mig och sambon. Får hoppas att allt går bra imorgon!
  • Anonym (Lata Anna)

Tack så mycket för alla lyckönskningar! Lillgubben sover nu, själva operationen gick bra men han kommer nog ha lite ont nu efteråt. Både jag och sambon är jättetrötta, men det blir en lugn dag idag och imorgon.

Tyvärr så känns min tand sämre idag Får ev gå tillbaka till tandläkaren nästa vecka... Men det kanske är bra för vikten.

Grattis till minus (#1)! Du måste vara i toppform snart!

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-15 06:36:53 följande:
    Skönt att höra att allt gick bra och hoppas lillgrabben känner sig bättre snart {#emotions_dlg.flower}

Igår blev det äntigen träning igen för mig. Sprang ner till friskis och svettis och köpte träningskort och hem igen. Skippade kollegan då han bor på landet och min pannlampa låg i en flyttkartong någonstans. Totalt 5.5 km. Inte så långt, men med tanke på att det var -10 så känns det ändå helt ok

Vågen visade 55.3 idag men jag tror det är vätska. Jag känner mig torr (om läpparna, i hyn mm) så jag ska dricka mycket vatten idag är tanken. Den här kalla luften är ju inte heller så bra för hyn, både jag och lill-tjejen ser helt fnasiga ut. Jag vill ha vår NUUUU!
    Jag vill också ha vår NUUU!! Är snö här nu igen, så tråkigt. Och jag kan inte vara ute alls när det är så kallt så länge min bihåla håller på. Idag ska vi bara vara hemma och bygga lego och mysa

Oj, då är du snart i målvikt antar jag! Grattis! Jag hoppas att du fortsätter hänga här ändå Skäms Märker du någon skillnad på löpning? Jag vill också börja springa sen i vår, förhoppningsvis har jag gått ner lite då så att det blir lättare att springa!

Hann inte städa alla rummen i onsdags så det får bli mitt sidoprojekt idag förutom att underhålla sonen. Får uppdatera senare ikväll om hur det gått med godiset.... Har som vanligt massa godis hemma inför helgen, glass, chips och ostbågar....

• Anonym (Lata Anna)

Vad skönt (lchf) att vågen börjat röra på sig! Ibland tror jag att kroppen stannar upp och "stabiliserar" sig på en vikt ett tag för att sedan kunna gå ner lite till, men det är frustrerande! Du är jätteduktig som inte har gett upp utan verkligen fortsatt kämpa med både maten och alla dina långa promenader!

Grattis (o) till minskningen! Hur gick det igår med godisförbudet? Här gick det väl faktiskt skapligt måste jag säga, vad jag själv tycker. Bakade en nyttig variant av kladdkaka som jag tyckte var helt okej. Åt halva igår (mellis + efterrätt). På kvällen efter middagen tog jag en kula lättglass till. Jag åt ca 30g ostbollar, lite mögelost men dock alldeles förmycket jordnötter.. Men hellre jordnötter än chips känner jag ändå. Ska väga mig på måndag igen, känner att jag måste gå efter måndagsvikten, annars blir det inte riktigt rätt då jag nog går ner mycket vätska i veckan.

Ikväll är jag bjuden till en inflyttningsfest hos en väninna som jag har tackat ja till. Ska bara stanna några timmar så följer inte med ut vidare sen, orkar inte vara bakis efter allting som varit och är inte speciellt sugen på att dansa. Imorgon kommer min mamma också som ska vara "barnvakt" nästa vecka då sonen måste vara hemma från FSK till iallafall torsdag.

Aja, får väl se hur det går med mat/godis idag då..... Har ätit ett kokt ägg, en stor blomkålsbit med ost och en liiiten bit nyttig kladdkaka till frukost redan... Nice kombo va

Min tand är mycket bättre!! Förmodligen har jag pressat käkarna på något sätt pga all stress så att just den tanden blivit belastad och nu bara släpper det. Skönt!! Hoppas nu verkligen att det försvinner helt... Så idag ska vi vara ute lite i friska (kyliga) luften! Sonen behöver verkligen komma ut då han varit inne två dagar nu.

Sorry för långt inlägg! Ha en fortsatt trevlig helg på er Äpple

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-16 18:54:36 följande:
    Haha ja det var en lite lustig kombo till frukost!  va skönt att du är bättre i tanden sådant är så frustrerande.
    ja jag har inte ätit något godis och ska inte göra det i helgen heller. Tycker inte det är värt det för då går jag upp allt jag kämpat för att gå ner i veckan. Får nog vänta med att äta godis tills jag gått ner några kilon till. Men jag är faktiskt inte ens sugen!
    Superduktigt!! Vad bra att du inte är sugen heller!

• Anonym (Lata Anna)

Jag hade jättetrevligt igår! Jag åt inget godis heller, blev bjuden på tacos så åt grönsaker med färs. Senare bjöds det på en stor ostbricka med salami och annat gott som passade mig väldigt bra, så inget godis alls slank ner!! Åt ju lite i fredags så har väl ändå fått min ranson. Jag tränade faktiskt också 20 min pilates igår.

Och idag väger jag 55,8!! Förvånad Helt sjukt (60,6 i måndags morse!) men får se vad vågen säger imorgon. Lite smått bakis så får verkligen passa mig för mat idag. Har fortfarande halva kladdkakan kvar som jag kan fika på sen om jag blir för sugen. Ska diska och städa lite strax med mannen innan min kära mamma kommer. Tänkte också unna mig lite shopping när butikerna öppnar, lite nya vardagstoppar behövs så det ska bli kul och det kan jag känna att jag förtjänar nu (får vara moroten så jag inte sätter i mig allt godis och chips som är kvar hemma!).

Önskar er en underbar dag och hoppas att jag får en också!

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-17 09:06:07 följande:

Tack! jag står dock still i vikt men man kan kanske inte förvänta sig att gå ner varje dag

Oj va bra!! hur har du ätit i veckan då? drar du också ner på kolhydrater eller?

Tänk att man både kan ha trevligt och gå ner  

Tack! Ja, jag drar ner på kolhydraterna, det är det enda. En typisk dag ser ut ung: Frukost 6.30-9 (beror på när jag vaknar): kokta ägg, avokado, lättkvarg med massa bär ex. Håller mig fram till lunch vid 12, då blir det rester som kött/fisk/fågel med massa sallad och någon kokt grönsak som broccoli ex och något fettigt som ost eller avokado. På eftermiddagen varierar det grovt, ibland är jag jättehungrig och äter som ett vanligt mål mat (ost, kvarg, grillat kycklinglår, jordnötter) eller så tar jag bara något litet och sedan äter vi middag vid 19-20 som är som lunchen, men lite större portion. Har i.o.f. inte druckit något vin i veckan, har säkert spelat in! Brukar vara lite vardagslyx annars.

Ja, detta var en trevlig överraskning! Men som sagt, idag blir det nog inte så lätt....

Och du, att inte gå upp över helgen är bara det ett stort plus!
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-17 09:40:36 följande:
    Det var inte illa. Dock tror jag inte att det är 5 kilo fett, utan snarare vätska som du drog på dig förra helgen som slog igenom på förra mätningen. Om du höll igen i helgen så är nog denna vikt mer nära sanningen. Drick ordentligt idag bara om du är bakis, men brukar alltid dras med lite vätskeförlust då

Här stod vågen på 55.1 så jag fortsätter att gå ner. Det blev 6.5 km löpning igår med syrran. Superfint väder med temp runt nollan och strålande sol. Idag har vi planer på att springa i elljusspåret och köra lite i utegymmet, vi får se vad vi hinner och om jag får barnvakt

Åh, du är så duktig med löpningen! Och grattis till ytterligare viktminskning!

Jag ska se till att komma ut lite jag också idag och dricka mycket, har tagit vätskeersättning. Har säkert tappat en del vätska p.g.a. alkoholen igår, så får se imorgon.

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!