Inlägg från: Haskel |Visa alla inlägg
  • Haskel

Halalslakt

Deo volente skrev 2013-02-22 23:18:42 följande:
    Viseversa; Hur kan hjärnan vara medveten när själva kopplingen mellan kropp och huvud är avskuren???
    Då är man död.
    Kopplingen mellan kropp och hjärna går inte i halsen. Den kopplingen är/ligger i ryggmärgen, som går genom ryggraden. Enbart Luftstrupe, matstrupe skärs av vid halalslakt, man skar iof vid djurets "adamsäpple", för maximal blödning. Men utförs det rätt är djuret medvetslöst efter 3-4 sexunder, felaktigt kan det vara vid medvetande i drygt en minut.

Jag är helt emot halalslakt.  

• Haskel
    Anton Chigurh skrev 2013-02-23 09:37:26 följande:
    På människor finns det en sån känselkropp som kan orsaka hjärtstopp vid ett häftigt slag mot exakt den känselkroppen, men du menar alltså att kor, tjurar, får, lam, kycklingar mm mm har en precis likadan känselkropp och att varenda jävla halalslaktare bemödar sig om att leta upp den exakta känselkroppen och klämmer till exakt där, just för att i bästa fall orsaka hjärtstillestånd på djuret som slaktas !!!

Kom igen...det där tror du fan inte på själv.

Skall jag länka till ett antal halalslakterier, så får du berätta för mig sen om slaktarna hittar dina känselkroppar, är du intresserad, Deo ???
    Hej Älskling, så det är här du hänger nu.

Jag håller med dig om ovanstående. Bör bara tillägga att hjärtstopp, inte behöver innebära omedelbar medvetslöshet. 

Puss
  • Haskel
    lennartsdotter skrev 2013-02-26 10:54:21 följande:
    Det är därför varje slakteri måste ha möjlighet att snabbt sätta ny bedövning. Om något går fel med det första ska man omedelbart bedöva om.
    Det verkar som om många missuppfattat det där med bedövning. Att bedöva djur vid halalslakt, innebär att man skjuter dem i pannan med bultpilstol/slaktmask, precis som vid konventionell slakt. Sedan öppnas halsen och kroppen töms på blod, precis som vid konventionell slakt. Hjärtat fortsätter att slå en-två minuter, även fast djuret är "hjärndött".
    Skillnaden vid halalslakt är att djuret ska vara vänt mot Mecka och en "besvärjelse" ska rabblas vid slakten. Sedan är man också mer nogrann att skära av halsen fort så att hjärtat hinner pumpa ut allt blod ur kroppen. Vid konventionell slakt är man inte riktigt lika noga, det blod som inte pumpas ut av hjärtat, "rinner" ur när djuret hänger.

Tyvärr sker fortfarande halalslakt utan bedövning, på många ställen i världen (säkert även på sina platser i Sverige) 
Svar på tråden Halalslakt