Inlägg från: Arima |Visa alla inlägg
  • Arima

Halalslakt

Det finns en risk att det kött du köper som kommer ifrån Europa ändå är halalslaktad....

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd

Jag förstår inte varför inte muslimer inte protesterar mot den inhumana behandling som sker. Det strider UPPENBARLIGEN mot koranen...

http://www.svt.se/nyheter/varlden/olagliga-djurtransporter-fran-eu-till-turkiet

Stöd svenska bönder!!    Det kostar pengar att ha bra djurhållning.

• Arima

När det gäller religiös slakt.... Hur många här vågar vara en medveten konsument och ställa frågan när du t ex går på restaurang/pizzeria mm och fråga varifrån köttet kommer ifrån..  Det är stor risk att det köttet du äter kommer ifrån utlandet och är halalslaktat (obedövat)... Vågar du fråga?? Vi som konsumenter har makt!!!

http://www.svt.se/nyheter/varlden/olagliga-djurtransporter-fran-eu-till-turkiet

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd

• Arima

Men en annan sak jag funderat över...

VARFÖR protesterar inte muslimer över den inhumana behandling som sker med djur som ska halalslaktas... Det som är beskrivet i koranen hur halalslakt ska gå till stämmer inte överens med det som sker med industriell halalslakt.. Det tycker jag är hyckleri!!!!

• Arima
    lennartsdotter skrev 2013-02-26 15:56:32 följande:
    Av samma anledning som icke-muslimer äter kött utan att ifrågasätta. Man vill inte veta, man vill inte bry sig. Det känns bättre att leva i en tro om att djuren har det bra.

Det jag har hittat så finns det ´flera "icke-muslimsk" djurrättsorganisationer. Det är flera än jag som aktivt stödjer dem.   Dock har jag inte hittat någon islamisk/muslimsk.

Jag har läst i koranen hur halalslakt ska gå till. Och det är fint beskrivet men har som sagt ingenting med industriell halalslakt och det blir bara tomma ord tycker jag när muslimer kräver halalslakt.. och sedan struntar i koranens påbud. Och nu pratar jag om halalslakt utanför Sverige och eftersom vi är medlemmar i EU så finns det köttet här, omärkt i t ex lunchrestauranger, pizzerior mm.

Jag hoppas att de muslimska organisationer som finns i Sverige någon gång skulle våga ta upp denna fråga. Det skulle jag tycka vore att öka förståelsen för varandra.  
  • Arima
    tvetalan skrev 2013-02-26 20:01:19 följande:
    Du kanske borde bosätta dig under en sten någonstans långt inne i skogen. Så du slipper träffa på religiösa människor, din familjemedlem, böneutrop, kyrkklockor och så du slipper bli "tvingad att äta halalslaktat kött".

Det var just det en moderat politiker i Botkyrka tyckte härom dagen via twitter..... gällande frågan.. Om man inte gillar böneutrop eller kyrkringningar så var det bara att flytta...

Dvs som ateist har du inte rätt till frihet från religion... utan måste anpassa sig... 

• Arima
    oOHalalOo skrev 2013-02-26 20:57:26 följande:
    Men mycket av det där finns ju redan i det svenska samhället och det finns där för vi har ett samhälle som är för alla, är inte det bra? 
    Men muslimer kommer ju inte att behöva backa då böneutrop kommer att godkännas..

Det är vi som inte vill att det gemensamma samhällsutrymmet ska fortsätta indoktrinas av religiöspåverkan som måste backa... och det går inte att undvika ljudpåverkan..  
  • Arima
    oOHalalOo skrev 2013-02-26 20:50:38 följande:
    Fast det står ju halal på förpackningen så alla som kan läsa kan ju undvika det. Till skillnad då från hästkött som smygits ner i färdiglagad mat utan att konsumenten har upplysts om det. Det är ju verkligen att ljuga och bedra konsumenten, till skillnad från det  som är halal och som tydligt står att läsa. 
    På en del varor är det inte märkt med ordet halal utan en liiiten märkning/symbol som är lätt att missa.

http://www.danpo.dk/main/default.asp?id=51&subid=118&langID=1

Länken är från danpo dansk kyckling.  
  • Arima

På min arbetsplats har vi ett dilemma.Situationen är inte löst hur vi ska göra. Det finns många aspekter ur denna matfråga. Men ur mitt perspektiv..  Jag arbetar med barn i ett mångkulturellt område (ca 30-40% är muslimer) och ett par gånger i veckan serveras kötträtter/sopprätter och då endast halalslaktat. Nu har det kommit från ledningsgruppen att vi som pedagoger ska äta av all mat och äta med barnen. Men jag äter inte religiöst slaktat kött utan tar då med eget alternativ. Kokerskan lagar inte alternativ till personalen.  Jag har inte sagt att jag inte äter halalkött, det är min privatsak. Och jag pratar inte med barnen om mina åsikter eller med övriga.

Hur löser jag ett sådan situation. Jag trivs på min arbetsplats i övrigt.. men ibland går ambitionerna för lååångt..

• Arima
    tvetalan skrev 2013-02-26 23:14:10 följande:
    Arima: vad är ditt dilemma? Känner du dig kränkt?
    Nej, men jag kommer att bli hungrig. Jag kommer inte att få ta med eget alternativ, då vi ska vara förebilder och äta maten som serveras. Vi som personal förutsätta äta halal om man inte är allergisk eller vegetarian.
    Och jag är inte vegetarian så jag får inte äta vegetariskt mat då det serveras halal. Vissa rätter som t ex soppa kan vara helt halal. Så det blir ett dilemma.. Jag ska vara förebild.. men jag tänker inte tala om anledningen för barnen varför jag inte äter halal... Frågan kommer att tas upp om ett par veckor.. får se hur det hela slutar.. Betald bantningskur...
  • Arima
    Återkom när du är redo att öpnna ögonen för att alla i samhället ska ha samma rättigheter.

Där sa du något extremt viktigt!!!   Det är just det alla i samhället ska ha samma rättigheter. Var är då mina rättigheter som ateist!! Jag ska acceptera religiöst slaktat kött. Höra på klockringningar eller böneutrop..
    Blir påtvingad religiös påverkan. Hur ska då mina rättigheter kunna tas tillvara??? Göra som en moderat politiker tyckte i Botkyrka. Typ.. gilla läget eller flytta.... Vilket härligt samhälle vi har....    
  • Arima
    tvetalan skrev 2013-02-27 21:58:09 följande:
    Du blir inte påtvingad att gå och läsa bibeln bara för att du hör kyrkklockor eller?

Du blir inte påtvingad någonting utan ska kunna leva bredvid religiösa personer som vill ha ringande klockor och böneutrop. Det är frihet. Att ha samma rättigheter betyder att du ska ha ett fritt val att tro på vad du vill tro på, att klä dig som du vill och äta vad du vill. Dina rättigheter tas tillvara på genom att ingen står med ett gevär mot din tinnig och tvingar dig tro på någonting du inte vil tro på. Du har ett fritt val i Sverige. Bara för att du hör kyrkklockor innebär det inte per definition att du direkt måste gå in i kyrkan och be en bön? 

Du ska acceptera att det finns folk som vill äta halalslaktat kött och att det därför ska finnas att köpa och i skolmatsalar. Att förbjuda det vore att inskränka i människors rätt. Samtidigt så hoppas jag att det löser sig för dig och din ohållbara situation och jag hoppas att du får äta kött som är slaktat vanligt.

Jag tycker att religion är var och ens privatsak. Jag kan inte undvika att bli påmind om religion när jag hör kyrklockor/böneutrop mm. Jag tycker att det gemensamma samhällsutrymmet ska vara till för alla. Jag kan välja att inte gå in i butiker som har skränig reklamjinglar, undvika att läsa reklam. Men jag kan inte undvika ljudpåverkan från mosker eller kyrkor. Är det då min uppgift att bära hörselskydd??? Varför ska jag anpassa mig till andras behov att utrycka sin religion??
Svar på tråden Halalslakt