Inlägg från: OLilly |Visa alla inlägg
  • OLilly

Halalslakt

Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:41:44 följande:
    Men det är inte svaret på den stora frågan jag har, VARFÖR? Varför göra det enligt muslimsk sed. Vi lever ju i Sverige. Om det är så viktigt för dessa msk att äta speciellt kött så får de väl importera det själva eller slytta tillbaka. Hur svårt skall det vara?
    Därför att ingen muslim vill äta tex. ikeas eller dafgårds köttbullar eller findus lasagne. 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:49:39 följande:
    Men varför skall ni ha specialmat? Vad gör er mer speciella än abrahamsbarn?
    Dessutom finns det annat än Ikeas köttbullar och fndus lasagne.  
    Därför att "vi" tror att halalslakt är det bästa för djuret, om man nu ska slakta, och det är viktigare än att "bara äta en bit kött" och inte veta hur det djuret slaktats. I de flesta större slakterier i Sverige och runt om i världen slaktar man på löpande band och då värnas inte djurens bästa. Att skjuta en spik i skallen på djuret ett bedöva det med något medel, att använda el-chock mm ser muslimerna inte som bra metoder. 

Jag är en person. Inte flera. Så du får gärna säga "du". 
  • OLilly
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:06:55 följande:
    Muslimer äter visst på Ikea, Mc Donalds osv.
    Visst gör de det. Det händer att jag också äter på ikea ibland. Men inte köttbullar eller något kött alls för den delen. IKEA och McDonalds finns många muslimska länder.... 
  • OLilly
    tvetalan skrev 2013-02-26 00:06:30 följande:
    Jag har ingen aning om vad dem i Nässjö håller på med och det är en fråga som jag tycker att berörda myndigheter ska ta tag i. Är själv helt emot att djur OCH människor ska lida för någon annans tillfredsställelse i form utav en köttbit på bordet. Vad jag menar är att all slags slakt är hemsk och innan ni kritiserar muslimers sätt att slakta kanske ni bör se vad som händer bakom stängda dörrar i svenska slakterier. Jag tror att verkligheten där är minst lika hemsk som halal-slakt för er verkar vara. Ifall ni kritiserar RIKTIG HALAL-SLAKT så som den SKA vara i Sverige (djur ska inte lida och ha ont osv) så borde ni i så fall sluta äta kött helt.

Vad ang. videon och de filmer som lades till i denna tråd och på Tyras blogg är att de inte ger en rättvis bild av hur det SKA och BÖR gå till enligt föreskrifterna. Ett djur ska inte lida i onödan och enligt svensk lag ska djuret vara bedövat när det slaktas, om man använder en pistol eller en kniv är väl sak samma eller? Djuret känner ingenting och förlorar snabbt medvetandet? Om det följer svensk lag så förstår jag inte vad ståjhejjet handlar om? Varför i fridens namn blir ni så upprörda? Finns det inte värre saker här i Sverige/världen?
  • OLilly

Här är andra sidan av myntet.

Varnar känsliga tittare! 

• OLilly

Och i en annan del av (den här vidriga) världen:

Varnar känsliga tittare! 

• OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-27 22:49:25 följande:
    För all del. Jag bemöter dig på samma sätt som du bemöter mig.
    Du menar att jag spelar dum för att jag är kritisk emot bl halalslakt? Tyras blogg är inte min totala kunskapskälla, jag har nämligen fått lära mig att undersöka ett flertal källor. Anledningen att jag lade upp hennes blogg var att påvisa vad som kan hända om man kritiserar islam. Källan till vad halalslakt lade jag till när jag startade tråden.  Du får nog ta och läsa igenom min trådstart innan du  kritiserar vad/hur jag lagt upp ngt. 

Jag har dessutom ett flertal gånger skrivit att övrig slakt i Sverige INTE är ok. Tycker att man skall ta tag i de problem som man har på svenska slakterier. Halalslakt är in ok för mig då det sker i religionens namn, något jag sagt ett flertal gånger innan.
    Det är DU som bemötte mig med att jag inte skulle spela dum när mina argument inte passar för dig. 

Jag har verkligen inte glömt vad jag skrivit, du borde snarare läsa om och läsa RÄTT innan du påstår att jag skulle verka "dum", slösar din tid etc.

Jag vet och anser att alla har samma rättigheter, men många verkar ha glömt att samma människor också har samma skyldigheter.  
    Nu har jag iof inte läst alla kommentarer till inlägget i Tyras blogg men jag kan förstå om någon eller några muslimer reagerar på inlägget eftersom det visar inkorrekt information och helt fel bild över hur en halalslakt går till. Sen att det finns hjärnslöa människor som utför helt bestialiska slakter är en annan sak och det är det man ska diskutera, inte halalslakten i sig eftersom det inte är problemet. I samma diskussion kan man ju ta upp all djurhållning och slakt som sker i hela världen, eftersom det i slutändan ändå påverkar svenskarna eftersom vi importerar så mycket kött. 
    Samtidigt kan jag förstå att en del muslimer reagerar starkt på påhopp och anklagelser eftersom det redan är en hetsjakt på muslimer. Allt som har med islam och muslimer att göra hånas och förlöjligas och "man vill bara bli av med de där parasiterna". Det tar på psyket att hela tiden från alla möjliga håll få sånt bemötande så fort man nämner att man är muslim och äter halalkött och kanske har en hijab på huvudet. Är man gift så är man antingen en kvinnomisshandlare och potentiell hedersmördare och kvinnan är förtryckt, hur lycklig hon än säger sig vara. 

Den här propagandan är jag så förbannat less på att jag orkar inte ens argumentera. För varför skulle jag göra det för döva öron och när folk ändå har garvat in sina trångsynta och egoisktiska åsikter i sina små ärthjärnor???? 
  • OLilly
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:40:01 följande:
    Fast OLilly det blir ju löjligt att du försöker rättfärdiga en dålig sak genom att visa andra dåliga saker. Istället för att säga jag är muslim och jag ställer inte upp på dessa slakt metoder som är inhumana. Gärna halal men djuret får inte lida.
    Är det svårt att ha det kravet eller yttra sig om det.

Du beter dig precis som ett barn. Men han gjorde ju så och han va värre därför gjorde jag så.
    Jag tycker inte att någon form av misskötsel och misshandel av djur är okej. Vare sig det utförs av en kristen, ateist, muslim, jude osv. Vad spelar det för roll vem som gör det? Det existerar och det är väl det man måste ta itu med? Inte halalslakten i sig. 

Du kan tycka att jag är barnslig och visst är det svårt att ta till sig av grymheterna på filmerna? Såg du den sista filmen jag länkade? Ska man inte tala om dem också? Jag rättfärdigar inte den ena saken genom att peka på den andra, men jag vill att man inte ska glömma att sånt händer dagligen i hela världen men av någon anledning blir det ett jäkla ståhej när "halal" nämns. Vilket den där slakten på filmen INTE är. Det är INTE halalslakt!!!!!!!!!! Om man tycker att halalslakten är grym så har det verkligen inte att göra med den här tråden eftersom den grundar sig på de där vidriga filmerna. Att TS kallade det för halalslakt förstår jag, det samma gjorde ju "Tyra" och likadant gör många andra som inte har en aning. I stället tuggar man i sig propaganda och annan smörja som media matar svenskarna med. 
  • OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 09:12:14 följande:
    Att reagera på någonting är en sak. Att slänga ur sig könsord, personliga påhopp och hit är en helt annan. Det var DET jag reagerade på. Förstår att det kan vara jobbigt, men jag blir själv utsatt för liknande saker, fast ifrån ett helt annat håll.
    Bara för att jag röstar på SD så har jag fått alla möjliga påhopp, är det då mer rätt?
    Och för att tillägga, jag är varken trångsint, egoistisk eller har en hjärna i storlek med en ärta.  De kommentarerna kan du spara till någon som passar in.
    Att vräka ur sig vad som helst, inkl. könsord, på nätet är ju rätt vanligt idag tyvärr. Näthatet är väl uppe på tapeten nu? Det är som du säkert förstår inget typiskt beteende för muslimer. 

Om du röstar på SD så borde du förstå att det finns en risk för att folk kommer att kommentera och ogilla detta. 

Tar du åt dig när jag skrev att det fanns folk som tuggade i sig propaganda och som har en hjärna i storleken som en  ärta, är egoistiska och trångsinta, när jag inte skrev det direkt till dig personligen... då kanske du ska fundera på om det ändå inte är så.
  • OLilly

TS. Vad är syftet med tråden?

• OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 21:54:06 följande:
    Jag ville först lägga fram hur humant halalslakt är, och sedan hur folk reagerar när man är kritisk till islam. Något problem på den fronten eller? 
    Jag ställde en fråga. Du behöver inte vara arrogant!!!!

Försökte du verkligen framställa hur human hala-slakten är? Då har jag alldeles missförstått dig! 
  • OLilly

*halal

• OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 21:59:14 följande:
    Okej, felformulerat från min sida. Jag ville ifrågasätta hur human slakten verkligen är. Nu är det rätt.
    Det är inte okej att vara arrogant!

Flera personer har i den här tråden lagt fram och påvisat hur en halalslakt går till, eftersom ämnet var halalslakt. Dessutom har många försökt förklara att det du sett på Youtube filmer osv. inte är en rättvis bild av halalslakt och att den inte går till så och att de där djurplågeriet enbart är vidrigt djurpålgeri. Ska man prata halalslakt så ska man ta fakta från äkta och korrekta källor. Det är inte de där filmerna. Så då får vi gå vidare och söka korrekt information. Jag rekkomenderar dig komma tillbaka och starta en ny tråd om halalslakt när du har den informationen.

Du säger att du läser till lärare. Men då borde du väl också vara ödmjuk och vidsynt och framför allt tollerant. Fundamentet hos en lärare måste väl ändå vara att vara kunskapssugen och ha en vilja att lära nytt och inte minst vara källkritisk.

Du säger "ni" när du talar till folk i tråden, men du vill att alla ska säga "du" till dig. Varför? 
  • OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 22:20:14 följande:
    Nu var jag inte arrogant. och ja Du/Ni har lagt fram hur slakten går till, men jag tycker att den är lika inhuman som någon annan slakt. Ni kan inte ändra min åsikt om det, bara att acceptera. Likväl som att du/många anhängare tycker att jag är rasist för att jag röstar på SD. Jag vet vad en rasist är och det är inte jag. Vad ni än tycker, så kommer jag tycka vad jag vill, det är min totala frihet. 
    Den info jag hade var:
    1. En hemsida som lade fram halalslakt som en human slakt. Ingenting smutslastande.
    2.En blogg där Tyra fått ta all möjlig kritik för att hon var kritisk till vad hon sett.

Jag har aldrig lagt fram information som skulle vara missvisande, det gäller för läsaren (du) att tolka det jag skrivit på rätt sätt.

"Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam." 

Se att jag frågat efter era åsikter om slakten, jag har väl då rätt att lägga fram min??
    Se dessutom att jag skrev om vad som skulle kunna hända, OM!!! Jag skrev inte att det var en självklarhet.

Så inget av det du påstår har ngt att göra med min lärarkompetens.

Du vet ju inte vad jag tycker. Du kan inte påstå att jag sagt att du är rasist. Jag ifrågasätter varför du inte alls vill ta till dig av vad andra här i tråden säger. Jag är inte ute efter att försöka ändra din åsikt eftersom det som sagt är ett fritt val vi har att få välja hur vi lever och vad vi tänker och tycker. Det gäller även alla andra icke ariska personer som lever i Sverige. Varför jag inte vill att mitt barn ska äta griskött är min ensak och eftersom jag är troende så har jag rätt, eftersom vi har religionsfrihet i Sverige, att få välja alternativ. Varför ska jag inte få göra det? Ska vi ta bort religionsfriheten tycker du? 
    Filmen du länkade är ett exempel som inte stämmer överens vad halalslakt är. Varför vill du inte lyssna på det? Texten i islam.se är korrekt och den förklarar ganska bra hur det går till. Men det jag försker säga är att den texten+filmen är fel fakta att ha till grund för diskussionen. Filmen verkar ha satt mer avtryck på dig, och det kan jag faktiskt förstå för den är vidrig, men associera inte de båda med varann!!

Du är ju inte lärare än så jag vet inte hur din lärarkompetens kommer att se ut men jag hoppas innerligt att den inte präglas av ditt synsätt på muslimer. 
  • OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 22:20:14 följande:
    Nu var jag inte arrogant. och ja Du/Ni har lagt fram hur slakten går till, men jag tycker att den är lika inhuman som någon annan slakt. Ni kan inte ändra min åsikt om det, bara att acceptera. Likväl som att du/många anhängare tycker att jag är rasist för att jag röstar på SD. Jag vet vad en rasist är och det är inte jag. Vad ni än tycker, så kommer jag tycka vad jag vill, det är min totala frihet. 
    Den info jag hade var:
    1. En hemsida som lade fram halalslakt som en human slakt. Ingenting smutslastande.
    2.En blogg där Tyra fått ta all möjlig kritik för att hon var kritisk till vad hon sett.

Jag har aldrig lagt fram information som skulle vara missvisande, det gäller för läsaren (du) att tolka det jag skrivit på rätt sätt.

"Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam." 

Se att jag frågat efter era åsikter om slakten, jag har väl då rätt att lägga fram min??
    Se dessutom att jag skrev om vad som skulle kunna hända, OM!!! Jag skrev inte att det var en självklarhet.

Så inget av det du påstår har ngt att göra med min lärarkompetens.

Det var den raden jag syftade på. Vad jag tycker eller tror att du är har jag fortfarande inte sagt. 

Med länka till film menade jag såklart Tyras blogg där det fanns filmer.

Nä, usch nu orkar jag verkligen inte sitta och säga samma sak igen å igen. Du tycker vad du tycker. Grattis till din tro, SD. Kanske hade du hoppats på att få medhåll och applåder från andra SD anhängare här... men men .. i en annan tråd kanske.
    Med din kommentar tidigare; "jag hatar svartskallar lika mycket som svennar", säger jag gonatt och hoppas att du får leva ett lyckligt liv utan en massa hat. 
Svar på tråden Halalslakt