Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Halalslakt

Miss Blue skrev 2013-02-26 20:30:16 följande:
    Tycker du? Jag som konsument har RÄTT att få veta VAD jag köper. Halalslakt ska inte smygas ner bland annan mat.
    Fast det står ju halal på förpackningen så alla som kan läsa kan ju undvika det. Till skillnad då från hästkött som smygits ner i färdiglagad mat utan att konsumenten har upplysts om det. Det är ju verkligen att ljuga och bedra konsumenten, till skillnad från det  som är halal och som tydligt står att läsa. 
  • oOHalalOo
    Arima skrev 2013-02-26 20:50:22 följande:

Det var just det en moderat politiker i Botkyrka tyckte härom dagen via twitter..... gällande frågan.. Om man inte gillar böneutrop eller kyrkringningar så var det bara att flytta...u 

Dvs som ateist har du inte rätt till frihet från religion... utan måste anpassa sig... 

Det är så klart konstigt att be folk flytta, samtidigt så handlar det väl inte specifikt om just ateister? Jag har sett även kristna som tidigare i tråden inte vill höra böneutrop. 

Även muslimer som inte får ha böneutrop i moskéer måste ju anpassa sig och backa, så det gäller alla i samhället. Däremot så kan det röra sig olika ting eftersom vi lägger större vikt vid en del ting och mindre på annat.  
  • oOHalalOo
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 20:24:53 följande:
    Ännu bättre, du kanske skall flytta till mellanöstern så får du allt du önskar dig. Dvs moskeer, minareter, halal, niqab etc etc. 
    Men mycket av det där finns ju redan i det svenska samhället och det finns där för vi har ett samhälle som är för alla, är inte det bra? 
  • oOHalalOo
    Miss Blue skrev 2013-02-28 18:43:13 följande:
    Jag mår alldeles utmärkt, har en gryta puttrande på spisen med skinkstek.

Men då får ni äta vegetariskt då. Simple as that!
    Javisst, inget fel på vegetariskt. Det är konstigt att ni som äter griskött verkar nedvärdera vegetarisk kost, i alla fall låter det så i en del fall när ni talar om det.  Kan inte förstå varför för min del.
  • oOHalalOo
    Miss Blue skrev 2013-03-04 20:51:55 följande:!ä
    Var har jag nedvärderat vegetarisk mat? Har själv varit vegetarian, så jag har inga som helst invändningar till det. Orsaken till att jag skrev så var att Umbah gnydde över hur svårt det var att få tag i halal.
    Det lät som du menade 'då får ni nöja mer med vegetariskt!' om vi inte gillar din skinkstek som puttrar i grytan. 

Det beror nog på var man bor om det är lätt eller svårt att få tag i, jag tror det är lätt i tätorterna men kan vara svårare på mindre orter. Sen att du kallar det för gnäll är ju din åsikt bara. Andra kan kalla det för diskussion i syfte att kanske få tips och råd om inte annat.
  • oOHalalOo
    Miss Blue skrev 2013-03-04 21:04:32 följande:
    Det är OCKSÅ lättare om man kan bemöda sig med att läsa hela tråden. Istället för att "haka" upp sig på enstaka inlägg, då man uppenbarligen inte läst resten.
    Absolut, jag har läst delar av den och det finns relevanta och bra inlägg. Men sen hittade jag ett som jag kände jag ville svara på. Har du problem med det så är det inte mycket att göra åt det dessvärre. 
  • oOHalalOo
    Miss Blue skrev 2013-03-05 12:42:54 följande:
    Kosher och halal är inte samma sak!
    Kan du förklara skillnaden?
  • oOHalalOo
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 17:14:11 följande:
    Fast fortfarande är diskussionen på småbarnsnivå. Titta de gör också så! Flytta fokus från det egna problemet.
    Kosherslakt är inte tillåtet i Sverige.

Men hur ställer ni er som muslimer att det köttet ni äter inte är slaktat enligt ländernas regler om att det ska ske smärtfritt och att det inte görs som det står i Koranen. Att inga andra djur ska se på osv?
    Är det småbarns nivå att göra en jämförelse och poängtera att få väljer att inte diskutera judiska seder och bruk? Speciellt när så många av dem är likartade. Snarare så väcker väl det en del frågor?

Vilket svar du får beror ju helt på vem du frågar, muslimer är inte en och samma person utan kan ha olika uppfattningar i olika frågor. 

Det finns inte bara svenskt slaktat kött att köpa och välja på, utan det mesta som är halalslaktat importeras.
  • oOHalalOo
    tvetalan skrev 2013-03-05 17:06:06 följande:
    Miss Blue verkar ha insett att hennes argument var felaktiga och att det bästa i den situationen var att fly. Good job... not. 
    Så dålig stil tycker jag. 
  • oOHalalOo
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 17:46:31 följande:
    Halaloo

Men du kan ändå inte som muslim svara på frågan. Utan du skyller ifrån dig på andra. Titta på dom dom gör också så.
    Var står du oOHalalOo?
    Tycker du det är ok att det djur du äter inte har fått det där harmoniska som Koranen förespråkar?
    Var har jag skyllt ifrån mig och på andra? Var snäll och hänvisa till det så jag kan läsa det.

Är det konstigt att tala om att även  judar slaktar kosher? Att ni ber? osv? Blir du provocerad av det?

Jag har ingen översikt om hur slakten gått till, så jag är tvungen att lita till producenten i det fallet. Sen välsignar ju en muslim alltid maten före man äter den, vilket visar ärligheten inför Allah (swt) att vilja äta det som Han tillåter.  
  • oOHalalOo
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 18:04:05 följande:
    Men om du läser tråden ordentligt så vet du vad som avhandlats och nu ställde jag dig en fråga och även alla andra med halal slakt som mat.
    Fast nu skrev du att jag skyller ifrån mig på andra och det ber jag dig fortfarande hänvisa till var jag har gjort det någonstans. För har du sagt a så får du vänligen även säga b. 

Ja och mitt svar fick du ju också, om du läste det? 
  • oOHalalOo
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 18:11:45 följande:
    Du svarade på mitt inlägg som var riktat mot de jag tidigare diskuterat med i tråden som flyttar fokus från halal till kosher för titta dom är grymma dom också. Då ställde jag en fråga som du och de andra inte är villiga att svara på utan fortsätter med att kosher är grymmare. Men kosher är inte tillåtet i Sverige....

Nu lägger  du mer sten på din börda - var har jag skrivit att kosher är grymmare?

Om halal är tillåtet och kosher inte är det i Sverige, är det vårt  fel då menar du eller? Även ni kan väl kämpa i så fall för att få kosher att inhandla i Sverige? 

Sen om regler inte följs, är det vårt fel? Jag tycker regler som finns ska följas. 
Svar på tråden Halalslakt