Inlägg från: Svenskflicka |Visa alla inlägg
  • Svenskflicka

Halalslakt

tvetalan skrev 2013-02-26 00:11:12 följande:
    En sak till. Stör mig verkligen på att du skriver ni. Ser liksom ut som någon form av personlig attack.
    Hur kan det  vara en personlig attack när jag riktar mig till alla muslimer. Det är väl en grupp med människor eller inte? Men Sverige är...."nästan" ett fritt land så du får tolka hur du vill.
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 00:11:50 följande:
    FÖR ATT DET FINNS MUSLIMER I SVERIGE? 
    Ja och det finns JUDAR, HINDUER, BUDDISTER!! Men vad är skillnaden? JO de tar inte lika mycket plats. Visst finns det judar som envisas med att äta kosher, med de jag mött lever relativt sekulariserat. 
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-26 00:18:16 följande:
    Visst gör de det. Det händer att jag också äter på ikea ibland. Men inte köttbullar eller något kött alls för den delen. IKEA och McDonalds finns många muslimska länder.... 
    Ja, men vad bra. Gör så istället, kräv inte att köttet skall vara anpassat efter dig och din religion. 
  • Svenskflicka
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:33:27 följande:
    OLilly

Fast nu har ju det sagts att halalslaktat är humant när det egentligen inte är det. Det som upprör mig mest är att man gör det i religionens namn. Svenska slakterier gör det inte i religionens namn.
    Det är HÄR jag reagerar. Vi är inte ett muslimskt land. Varför skall vi då göra det i religionens namn. 
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-02-26 08:34:25 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vi lever ju i Sverige". Islam är en av religionerna i Sverige och vi har en grundlag som garanterar frihet för religiöst utövande. Många svenskar är t.ex. muslimer och judar och äter bara kött som är kosher. Vi har massor med människor i Sverige som har specifika kostkrav, varför detta påhopp på just muslimer?
    Klart vi har religionsfrihet, men jag tycker inte att man kan kräva att få utöva den utanför hemmet. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 10:52:30 följande:
    Halalslakt innebär ingen plågsam djurslakt i Sverige. Vad hände med att respektera människors val och livsstil? Det är så mycket vi-dom-känsla i dina inlägg. "Det finns även ICKE muslimer här i Sverige", ja och jag hoppas INNERLIGT att alla dom inte är lika trångsynta som du är.
    Är jag trångsynt bara för att jag är kritisk till halalslakt och att islam breder ut sig? Jag kallar det mer att vara vaken än att vara trångsynt. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 10:56:34 följande:
    Hur tar muslimer, enligt dig, plats i samhället? 
    Vilken verklighet lever du i egentligen?
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 19:15:11 följande:
    Jaha så det är det som är problemet. Att "islam breder ut sig"! Får jag fråga varför du är så himla rädd för det? Vad har islam och muslimer gjort dig? Vad spelar det för roll vilken religion folk väljer att utöva?

Du borde inte vara kritisk till halalslakt, det hade du väl vetat om du läst igenom tråden. Det står en hel del bra saker som folk har skrivit. Bland annat en jämförelse mellan vanlig slakt och halalslakt, tycker att du borde läsa den och sen komma tillbaka- om det är djuren du värnar om. Är du rädd för en religion har jag nog inga råd till dig.
    Jag har inte sagt att jag är rädd för något, för det är jag inte. Endast en slutsats som ni drar när man är kritisk till den samhällsutveckling vi har idag. 
    Folk får välja vilken religion de vill, men låt inte mig vara en del av den. Dvs jag vill inte ha halalslaktat kött bara för att koranen har det som påbud. Jag vill inte ha dubbla arbetstider som lärare för att muslimska barn skall ha ledigheter efter sina högtider. Jag vill inte höra böneutropen utanför fönstret.

Och varför borde jag inte vara kritisk till det? Jag startade tråden för att jag ÄR kritisk till det. Har bl.a en kvinna i min familj som tidigare var väääldigt kristen, så plötsligt träffar hon en muslimsk man, ja då blev hon plötsligt vääääldigt muslimsk av sig.

Jag har tidigare sagt att jag inte påstår att det är bättre på svenska slakterier, läs igenom innan du påstår att jag skulle mena att svensk slakt är mer human.

Jag är inte rädd för religion, däremot finns det otaliga bevis för att just religion är det som skapar mer krig än fred.  
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 19:16:39 följande:
    Kan du svara på min fråga fint? På vilket sätt tar muslimer mer plats? Har någon muslim tagit din plats i samhället? Jag lever i samma verklighet som du, uppenbarligen. Men jag ser tyvärr inte dem problem du ser, jag ser problem såsom svält, krig och fattigdom. Jag ser inte muslimer som ett problem.
    Så du menar på allvar att Islam tar alltmer plats i samhället?? Ja, du har då verkligen en sann bild av det samhälle vi lever i idag. Visste du t.ex att det finns salafister i London som "jagar" ut britter ur vissa områden som de anser skall styras under sharialagar?
    Så du menar att när  muslimer kräver att de skall ha rätt till minareter för att vi har kyrkklockor inte är att breda ut sig? 
    Hur långt kvar är det tills niqab tillåts i offentliga yrken? Muslimska barn får särskilda ledighetsdagar för sina högtider?  
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 19:59:06 följande:
    För det första var du den som skrev att Islam tog plats i samhället. Det jag gjorde var att fråga dig på vilket sätt du anser att de tar plats i samhället.

Det finns extremister överallt. Kristna i andra länder jagar och mördar muslimer dagligen. Det finns extremister i alla religioner och det är vad jag vill förklara för dig. Förstår inte varför du hakat upp dig på religionen när det är folk i allmänhet som det är fel på. 

Varför sticker det i ögonen på dig? ÄR du på riktigt? Hur påverkar det DIG personligen att kvinnor bär niqab på jobbet, ute på stan osv? Hur påverkar moskeer dig personligen? Lider du på något sätt för att sådant finns? Känner du dig kränkt eller så? Jag förstår inte varför du lägger ner så mycket energi i en, för mig, onödig fråga.

Slutligen så "menar" jag ingenting. Det enda jag gjort sedan jag började argumentera med er var att ifrågasätta era argument. 
    Ja, och jag svarade på din fråga.  När det gäller extremister så, visst de finns överallt, och jag har aldrig påstått annat. 

Det kommer påverka mig då jag inte vill lämna ifrån mig ev barn till en dagisfröken med niqab, jag vill som lärare inte få vara tvungen att jobba extra för att muslimska barn skall ha särskilda ledigheter. Det blir ju jag som i slutändan måste hjälpa till etc.  
    Jag lägger ner energi på det för att jag vill inte att Sverige blir ett land under muslimska lagar.  
Svar på tråden Halalslakt