Inlägg från: Kofot |Visa alla inlägg
  • Kofot

Halalslakt

Jag trodde ämnet handlade om det etiska i halalslakten...

• Kofot
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 12:57:17 följande:
    tvetalan

Och därför har du inte kläckt ur dig det tidigare ang utbildning. Du väntade bara på att nån annan skull skriva om det först så du kunde påvisa din beträfflighet att utbildning är bra.
    Förvånad
  • Kofot
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 13:51:06 följande:
    Fortfarande har inte halalslaktat i Sverige varit human och följt lagstiftningen och djur har lidit.
    Då är det väl det som ska kritiseras inte halalslakten?
  • Kofot
    Arima skrev 2013-02-26 15:18:35 följande:
    När det gäller religiös slakt.... Hur många här vågar vara en medveten konsument och ställa frågan när du t ex går på restaurang/pizzeria mm och fråga varifrån köttet kommer ifrån..  Det är stor risk att det köttet du äter kommer ifrån utlandet och är halalslaktat (obedövat)... Vågar du fråga?? Vi som konsumenter har makt!!!

www.svt.se/nyheter/varlden/olagliga-djurtrans...

www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-...

Jag känner likadant oavsett om det är halalslaktat eller inte. Djurhållningen har mycket att önska utomlands.
  • Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 17:53:47 följande:
    Är jag trångsynt bara för att jag är kritisk till halalslakt och att islam breder ut sig? Jag kallar det mer att vara vaken än att vara trångsynt. 
    Inte trångsynt men det känns som ett lättare "paranoidtänk"

• Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 19:48:36 följande:
    Så du menar på allvar att Islam tar alltmer plats i samhället?? Ja, du har då verkligen en sann bild av det samhälle vi lever i idag. Visste du t.ex att det finns salafister i London som "jagar" ut britter ur vissa områden som de anser skall styras under sharialagar?
    Så du menar att när  muslimer kräver att de skall ha rätt till minareter för att vi har kyrkklockor inte är att breda ut sig? 
    Hur långt kvar är det tills niqab tillåts i offentliga yrken? Muslimska barn får särskilda ledighetsdagar för sina högtider?  
    Frågan är ju då. Ska vi inskränka våra demokratiska rättigheter och strypa vår religionsfrihet?
    Skulle det ske skulle det enligt mig vara något att vara riktigt rädd och observant emot.

De som "jagar ut och tar till våld" ska självfallet lagföras oavsett religion, härkomst, politisk åsikt och kön.
    Det handlar ju om brottsliga handlingar.
  • Kofot
    Miss Blue skrev 2013-02-27 00:29:47 följande:
       www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/...

Läs så kanske du förstår!
    Jag vill gärna veta vad jag äter och var köttet kommer ifrån.
    Så sent som förra veckan käkade jag mest troligt hästköttbullar på Ikea och månaden innan hästköttslasagne från Findus.
    För mig gäller det allt kött.
  • Kofot
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-27 11:35:12 följande:
    Tycker den har mycket att önska här med.. 
    Absolut.
  • Kofot
    Miss Blue skrev 2013-02-27 11:57:15 följande:
    Ja, det fanns märkning på kycklingfilé och klubbor. Men traskar man vidare till exempelvis Hemköps egen kycklingpytt, som ju torde innehålla den halalslaktade kycklingen. Den är inte halalmärkt. Det var bara ett exempel.........
    Kyckling överhuvudtaget bör man nog inte äta om man är bekymrad över hur djur slaktas..
  • Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-27 14:26:23 följande:
    Då vet du nog inte ens vad begreppet står för. 
    Kan mycket väl vara fallet men nog är det en hel del panik kring islam och det tar sig uttryck på många olika sätt.
    Ena dagen klagas det på traditioner, brist på "svenskhet" eller problemet med "svenskhat" och andra dagar så är det halalkött som manglas in absurdum.
    Det är tråkigt eftersom att fokus hamnar fel. Om det nu är halalkött som ska diskuteras så borde det ju rimligtvis vara djurens väl och ve vi intresserar oss i?
  • Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-27 22:51:56 följande:
    Men var finns VÅR rättighet, vi som inte vill äta halal, men tvingas till det? 
    Ge bara sjutton i att äta kyckling överlag och kött med halalmärkning. Satsa på svenskt kött för det är märkt.
  • Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 10:43:03 följande:
    Jag menar i skolorna. 
    Kräv att skolbarn får svenskt kött. Då slipper man kött som är slaktat på ett sätt som inte är förenligt med svenska lagar.
    Kämpa för bättre djurhållningslagar osv.
  • Kofot
    Fagerlund skrev 2013-02-28 14:17:06 följande:

Enligt samma princip kan man servera fläsk i svenska skolor också.

Det görs väl?
  • Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 18:36:40 följande:
    Jahaaa, så ingen ska tvinga dig att äta icke halalslaktat kött, men det är OK att tvinga skolungdomar som inte tillhör din religion att äta halalslaktat??? 

Fast alltså. Jag förstår inte riktigt vad du är så upprörd över?

Tidigare så var det att djuren inte bedövades- men det gör dom ju. Så vad är problemet?
    Då skulle jag vara betydligt mera upprörd över att skolorna serverar kyckling. Det är ett billigare kött och används med all säkerhet oftare i skolmaten än eventuellt halalslaktat kött.

• Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 23:14:18 följande:
    För att Sverige är ett sekulariserat land. När det dras ner på "kristna" traditioner så tycker jag att det är lustigt att man utför det i religionens namn. Gillar det helt enkelt inte.

Det dras inte ner på kristna traditioner. Däremot så blir svenska folket mer och mer ointresserade av kyrkan och religionen. Ett steg i sekulariseringens namn.
  • Kofot
    lennartsdotter skrev 2013-03-01 10:24:54 följande:
    Det blir någonstans löjligt när en sida sitter och hävdar att halalslakt sker i liten skala på gröna ängar, gulligull och tuttinutt för i verkligheten ser det ju inte ut så. Idag sker både kosher- och halalslakt på industriell skala och det är från sådan slakt köttet i våra butiker kommer ifrån.

Om halalköttet hade kommit från djur som har levt det där sockersöta livet och som har slaktats ute på en grön äng så hade det såklart varit bättre än vilken slakt som helst från industriell skala. Men det gäller ju för ALLT gårdsslaktat kött, halal eller inte. Det går fortfarande inte att komma ifrån att även om slakten sker under de bästa förhållandena någonsin så är slakt med föregående bedövning mer human än slakt utan bedövning. 

Försök inte lura er själva eller någon annan att tro att halalköttet i frysen på ICA kommer från djur som har levt eller slaktats under småskaliga förhållanden. Halal- och kosherslakt idag är industriell, precis som den konventionella. Har man en egen gård kan man slakta hemma för eget husbehov och få till den där idylliska synen på slakt, men det är ju inte verkligheten för särskilt många.

Jag håller med och därför är det bra att veta att även de djur som slaktas som halal bedövas innan de blir urblodade.

• Kofot
    lennartsdotter skrev 2013-03-01 10:41:34 följande:
    När slakten sker i Sverige.

Precis och det är ytterligare ett skäl till att bara köpa svenskt kött. För mig handlar det väldigt mycket om djurhållning överhuvudtaget. Inte bara slakten. Även om det finns saker som går att förbättra i svensk djurhållning så är det ändå bättre än i många andra länder.
  • Kofot
    LindaEfraim skrev 2013-03-01 11:06:14 följande:
    Men fortfarande har ju Jordbruksverket kritiserat svenskt industriellt slaktat halalkött pga brister. Djur har inte blivit bedövade, "slaktarna" som är muslimer som det för övrigt måste vara vid halalslakt har inte haft utbildning för ändamålet utan är enbart muslimer och har bett för djuret innan de själva skurit av halsen och de är inte slaktare. Detta kan vi inte heller blunda för.

Och då är det som sagt där krutet ska läggas. Utbilda slaktare så att det kan göra ett bra jobb.
    Att bedövningen inte tar händer även vid andra tillfällen än halalslakt. Det finns tyvärr alltid en risk att något går fel. 
  • Kofot
    lennartsdotter skrev 2013-03-01 13:06:34 följande:
    Vanlig konventionell slakt råkar också väldigt ofta ut för kritik för att man missar bedövning, för att djur inte får tillgång till vatten medan de väntar på slakt osv. 

Det förekommer att svenska djurskyddsinspektörer blir dödshotade av slakteripersonal när de kommer för inspektioner på helt vanliga slakterier.
  • Kofot

Är det någon som har sett spansk tjurfäktning

Slakt är inte vackert... 

Svar på tråden Halalslakt