Inlägg från: Miss Blue |Visa alla inlägg
  • Miss Blue

Halalslakt

LindaEfraim skrev 2013-03-01 16:58:48 följande:
    Miss Blue

NOTERA

De ligger ju inte alla mot öster!
    Taskigt.
    Jag såg det. Och de som tycker detta är okej, ja då vette faan...
  • Miss Blue

www.svd.se/nyheter/inrikes/krav-pa-battre-kontroll-av-kott_4138711.svd

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I alla EU-länder utom i Sverige finns ett undantag för regeln att slakt ska efter bedövning. Undantaget gäller religiös rituell slakt. Det handlar om Halal-slakt för våra nya EU-medborgare muslimerna.  Marknaden för halal-slaktat kött är ungefär 8%, men nu utförs mellan 60-100% av all slakt i Europa utan bedövning. Det handlar bland annat om att man kan slopa ett par anställda säger Marit Paulsen i programmet.

Veterinär JohanBeck-Friis har varit i Belgien och sett den obedövade halal-slakten.
    -Det var nog inte meningen att vi skulle se det. Det var förfärligt.
    -Jag såg skräcken i kornas ögon när dom hade halsen avskuren och blodet sprutade vid fullt medvetande.
    Reportern undrar:
    -Är det djurplågeri?
    Beck-Friis:
    -Absolut. Det är kvalificerat djurplågeri och dessutom helt onödigt eftersom vi har effektiva bedövningsmetoder idag.
    —————–
    Kartläggning visar att det kan ta 8-10 minuter innan djuret dör av blodförlust.
    I Belgien finns det uppgifter om att 92% av alla får och lamm slaktas utan bedövning. I Frankrike räknar man med att 65% av alla kor och kalvar slaktas med halal-metoder. Troligen är detta låga siffror.
    Även Irland finns det uppgifter om att halal-slakt metoder är utbredd.
    Självklart finns detta kött i Svenska köttdiskar.
    —————

• Miss Blue
    tvetalan skrev 2013-03-01 17:24:02 följande:
    Miss Blue: vi talade om halalslakt i Sverige, inte i andra europeiska länder. Om Sverige skulle fokusera på att producera halalslaktat på ett lagenligt sätt i större omfång skulle importen av sådant kött minska. Vad vill du säga med ditt inlägg?
    Jaa, du... IMPORT!
  • Miss Blue
    Dr Love skrev 2013-03-01 23:09:49 följande:
    Jag förstår inte varför detta ska ältas till evinnerlighet.

Ja, halalslakt utan bedövning orsakar djuret onödigt lidande, ingen markant skillnad mot annan slakt iofs men ändå i onödan. Vad vill ni göra åt det? Har ni något förslag eller är det bara kul att samlas ett gäng, dunka varandra i ryggen och prata illa om Islam? Inte särskilt konstruktivt.
    Och jag förstår inte fenomenet, när folk springer runt i trådar de tycker är tråkiga.
  • Miss Blue
    Dr Love skrev 2013-03-01 23:53:39 följande:
    För samhällsdebattens skull förstås. Om det bara satt ett gäng människor som strök varandra medhårs och aldrig blev ifrågasatta så skulle de kunna komma fram till ganska ogenomtänkta samhällsreformer.
    Nu syftade jag på ditt uttryck, ÄLTA. Jag tolkade det som att du tycker tråden var trist...

• Miss Blue
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:29:42 följande:

det ar DU som lever i bubla for ALLA har inne sager en sak men DU tror fortforande inte [pa nan...sa du lever i den storsta bubblan, IGNORRANS
    Vilka ALLA?
  • Miss Blue
    ettheltannatliv skrev 2013-03-02 13:26:22 följande:

ok! så veg sen igår. det förstår jag. hela köttproduktionen kan ge en rejält med avsmak faktiskt. 
    Alla vegetarianer har en dag 1.. och en anledning till varför beslutet togs.
  • Miss Blue
    oOHalalOo skrev 2013-03-04 20:46:53 följande:
    Javisst, inget fel på vegetariskt. Det är konstigt att ni som äter griskött verkar nedvärdera vegetarisk kost, i alla fall låter det så i en del fall när ni talar om det.  Kan inte förstå varför för min del.
    Var har jag nedvärderat vegetarisk mat? Har själv varit vegetarian, så jag har inga som helst invändningar till det. Orsaken till att jag skrev så var att Umbah gnydde över hur svårt det var att få tag i halal.
  • Miss Blue
    oOHalalOo skrev 2013-03-04 21:01:17 följande:
    Det lät som du menade 'då får ni nöja mer med vegetariskt!' om vi inte gillar din skinkstek som puttrar i grytan. 

Det beror nog på var man bor om det är lätt eller svårt att få tag i, jag tror det är lätt i tätorterna men kan vara svårare på mindre orter. Sen att du kallar det för gnäll är ju din åsikt bara. Andra kan kalla det för diskussion i syfte att kanske få tips och råd om inte annat.
    Det är OCKSÅ lättare om man kan bemöda sig med att läsa hela tråden. Istället för att "haka" upp sig på enstaka inlägg, då man uppenbarligen inte läst resten.
  • Miss Blue

Kosher och halal är inte samma sak!

Jamo skrev 2013-03-05 12:20:59 följande:
    Gillar fördelningen på kommentarer i detta forum 500+ om halalslakt och 1 svar under koscherslakt fast det är samma sak :)
  • Miss Blue
    oOHalalOo skrev 2013-03-05 17:44:53 följande:
    Så dålig stil tycker jag. 
    tvetalan skrev 2013-03-05 17:06:06 följande:
    Miss Blue verkar ha insett att hennes argument var felaktiga och att det bästa i den situationen var att fly. Good job... not. 
    Jamo skrev 2013-03-05 13:19:34 följande:
    Berätta nu skillnaden är du snäll. Går både att läsa sig till det och söka det på olika videosajter.

Jösses vad jag var efterfrågad här då...

För det första så uttalas ingen bön vid kosher.
    Men åtmistone två av er är muslimer, och då borde ni veta att det inte är samma sak.
Svar på tråden Halalslakt