Inlägg från: ummabdilleh |Visa alla inlägg
  • ummabdilleh

Halalslakt

JanaLiiN skrev 2013-02-28 19:30:56 följande:
    I vilka sammanhang? I en köttfabrik eller ute i gräset?

har sett det ute alla gangerna , det var vi sjalva som slaktade lamm.)
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 23:14:18 följande:
    För att Sverige är ett sekulariserat land. När det dras ner på "kristna" traditioner så tycker jag att det är lustigt att man utför det i religionens namn. Gillar det helt enkelt inte.

sverige har inte alls dragit ner pa kristnas traditioner, utan gett rattigheter for andra religioner att ocksa ha sina traditioner..vad ar det for fel med det?
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-01 07:07:57 följande:
    Jag är kritisk emot Islam, det har jag sagt. Men jag är inte hatisk. That´s the difference. 

jag tycker du verkar valdigt hatisk, och det tror jag inte att jag ar den enda har som tycker eftersom du blir kritiserad av halva traden minst!
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-01 16:26:02 följande:
    Jag måste bara fråga...
    Enligt koranen så är det alltså mer humant med halalslakt. Och de kriterier som krävs för att slakten skall gå rätt till är bl.a:
    Speciell utbildad slaktare som dessutom är muslim?
    Djuret skall innan slakt ha tillgång till hö& vatten?
    Slaktaren skall vända djuret mot Mecka?
    Säga att slakten sker i Guds namn och sedan skära av halspulsådern under struphuvudet?
    Dessutom så skall djuren inte se varandra slaktas då detta skulle innebära en enorm stress??

Har jag uppfattat allt rätt??

Då till min fråga,
    När jag såg filmen så fastande jag för ett antal saker:
    1.De djur som hålls fastbundna verkar må ganska dåligt. - Skall djuren hållas fastbundna överhuvudtaget på det sätt enligt koranen?
    2.När lammen slaktas så skriker de, gör man det om man är bedövad?
    3.En hel flock står bredvid och ser de tidigare lammen få halsarna avskurna. Man ser väldigt tydligt att de andra lammen & fåren är väldigt stressade och rädda. - Var det inte så att djuren inte skall se det djur som bli slaktat?
    4.Slaktaren verkar inte vända djuret åt något särskilt håll, och inte heller be den bön som krävs för att köttet skall vara halal. 

Läste dessutom en annan artikel, en intervju med en (som utför skäktning )slaktare. Han menar att man inte har tid att göra det som står i koranen. Dvs, det kött som Du/ni tror är halal, är i själva verket haram....

annu en gang skriver jag att det ar inte alla muslimer som har kunskap om varken islam eller halalslakt..manga har lart sig av slakting som lart sig av en slakting osv...

du laser mkt saker och ser ,mkt pa tv som du tror ar akta fakta men det ar det inte.. 

och nej djuren ska inte se nar ett annat blir dodat..och nej alla som pastar de kan slakta halal kan inte det..de visade ett program om detta pa tv han tv kocken gordon ramsey hade en pakistanisk kille dar som skulle visa hur halalslakt gar till..efter ramsey redan dodat djuret sa sa sedan pakistaniern bismillah och skarde av halsen pa djuret som REDAN VAR DOTT och sa nu ar det halalslaktat...antagligen har denne lart sig fel av en som lart sig fel ..samma sak med den dar bildenn dar uppe som nan visade med alla slaktade djur pa eid...dessa manniskor ser ut som indier eller pakistanier, de foljer SIN TRADITION, inte islam i manga saker precis som en hel del andra

vi muslimer kan aldrig sakert veta om kottet vi koper ar riktigt halalslaktat eller inte, men vi kan bara lita pa de som saljer det...det har kommit fram pa engelsk tv att halalkott, hamburgare i england efter tester visar att det var blandat med griskott ..man kan aldrig sakert veta, men vi tror att det ar halal och far inga synder for detta om det visar sig att det inte ar halal..

• ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 00:49:52 följande:
    Titta på filmen en gång till då. så kan du se att inget av det ni säger stämmer. 

varfor kollar du inte istallet pa den filmen jag lankade som visar halalslakt istallet for hanga upp dig pa den du visar??och instistera att det ar ratt halalslakt fast vi sager att det inte ar det
  • ummabdilleh
    JanaLiiN skrev 2013-03-01 15:44:37 följande:
    Man kan väl ändå gissa att det inte går likadant till i köttfabrikerna som hemma hos din familj...

for att alla som  kallar sig halalslaktare inte foljer det
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:11:03 följande:
    Filmen som visar kommersiell halalslakt sker INTE enligt koranen. Detta är vad ni sagt, att filmen visar en felaktig bild av det hela. Men hur tror ni att slakten går till? Tror ni VERKLIGEN att den går till som koranen kräver?? 

ja det tror vi..och kollar du min film istallet for tjata om din sa sklle du veta sanningen men det vill du inte...du tjatar fortforande om samma sak
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:13:16 följande:
    Men tror du verkligen att det finns tid och plats för den "rätta" slakten enligt koranen? Jag tror nog att du som många andra måste acceptera att slakten sker inte enligt de regler som finns för er, utan troligen på det sätt som den filmen som går att finns på Tyras blogg. 

ja det finns tid om den som slaktar ar en palitlig person..
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:20:58 följande:
    Jag har sett din film, och jag tror INTE att det är så det går till. Det bor mer 'n en halv miljon muslimer i Sverige, om majoriteten av dessa kräver halal...tror du verkligen att det finns tid, plats, och personal för att slakta på det gullugull sätt som visas i din film??
    dessa halalkottt vi muslimer i sverige koper slaktas inte i sverige utan utomlands och ja ar det en slaktare som ar em praktiserande muslim och radd for allah, for att ljuga och luras sa kommer han slakta sa som islam sager..
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:27:50 följande:
    Lev du i din bubbbla, verkligheten är en annan. Just accept IT.

det ar DU som lever i bubla for ALLA har inne sager en sak men DU tror fortforande inte [pa nan...sa du lever i den storsta bubblan, IGNORRANS
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:33:51 följande:
    Så vem köper det det kött som är slaktat i Sverige då?? Varför ska vi slakta på det viset om inga muslimer köper det?? Kom igen, det håller inte. 
    klart vi kommer kopa kottet,om det ar en muslimsk slaktare som kommer slakta dom, jag menade att just nu det kottet vi koper importeras fran andra lander, turkiet m.m...
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:35:39 följande:
    Så de som röstat NEJ till halal lever också i en bubbla. I denna omröstning som omfattar 191 röster så är 85 % mot halalslakt. lever de också i en bubbla. Jisses, jag börjar tro att folk är liiite hjärntvättade iallafall. 
    nej det betyder att de som rostade nej har lika lite kunskap om halalslakt som du
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:37:03 följande:
    Pratar du fortfarande om alla muslimer?? Eller om dig personligen?

tror du nan muslim kommer kopa kott slaktat i sverige om det inte ar slaktat av en muslimsk slaktare??? vilket ar ett av kraven till att det ens raknas som halalkott??
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:39:09 följande:
    Dessutom hittade jag en annan artikel där det var en muslimsk slaktare, men han sa att det fanns inte tid eller utrymme att utföra slakten så som koranen säger. Därför skedde/sker slakten på det sett som den filmen jag hänvisar . 
    hur vet du att denne muslimske slaktaren ar en palitlig man som foljer islam allmant utanfor sitt slakteri/?/ eller tror du alla som kallar sig muslimer ar bra muslimer??
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:42:52 följande:
    Så detta stämmer inte då:
    Speciell utbildad slaktare som dessutom är muslim? Djuret skall innan slakt ha tillgång till hö& vatten? Slaktaren skall vända djuret mot Mecka? Säga att slakten sker i Guds namn och sedan skära av halspulsådern under struphuvudet? Dessutom så skall djuren inte se varandra slaktas då detta skulle innebära en enorm stress??
    Tycker nog att jag fattat hur slakten går till, men frågan är om den VERKLIGEN går till på DET sättet!

det ar sa den ska ga till sen vet man aldrig om det gor det, vilket jag sagt 3 ggr men vissa i denna traden e lika troga for det
  • ummabdilleh
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:46:15 följande:
    Men det är ju det jag sagt hela tiden. Jag tror inte att slakten går till på det sätt som du tror. Vi lever i ett förbrukningssamhälle, och där är det ingen skillnad på er muslimer och oss icke muslimer. 

aven om man aldrig kan vara saker pa att den gar till sa , sa ar det anda bara halalslaktat vi far ata och det kommer vi fortsatta med oavsett om djuret ar slaktat i sverige eller inte
Svar på tråden Halalslakt