Inlägg från: tvetalan |Visa alla inlägg
  • tvetalan

Halalslakt

Lennartsdotter : TS mening med tråden var inte att prata om industriell halalslakt utan om hur muslimer reagerar när halalslakt tas upp på ett snedvridet sätt. Hon ville således ha en diskussion med andra SD anhängare.

Vad gäller slakt så är det inte bara halalslakt som har kritiserats utan även vanlig slakt. Ska man gå in på den nivån så får man se alla aspekter... All sorts masslakt är vidrig! Man ska inte blunda för något och är slakt uppe på tapeten får man se till all sorts slakt. Det är ofta som bedövningen inte tar pga olika skäl osv osv djuren slaktas ändå halal eller inte! DET och UTBILDNING borde fokus ligga på. Men som sagt så är inte TS intresserad av att diskutera just det här så därför är det ganska onödigt.

• tvetalan

Miss Blue: vi talade om halalslakt i Sverige, inte i andra europeiska länder. Om Sverige skulle fokusera på att producera halalslaktat på ett lagenligt sätt i större omfång skulle importen av sådant kött minska. Vad vill du säga med ditt inlägg?

• tvetalan

Vi har skrivit 20 gånger i tråden att det inte är en rättvis bild av halalslakt? Samt att djuret ska vara lugnt och inte se andra djur bli dödade. Det ska vara en lugn stämning. Eftersom det framkommer en hel del gånger i tråden har du inget att ifrågasätta utan du borde läsa om om du glömt eller inte förstår.

• tvetalan
    Dr Love skrev 2013-03-01 23:53:39 följande:
    För samhällsdebattens skull förstås. Om det bara satt ett gäng människor som strök varandra medhårs och aldrig blev ifrågasatta så skulle de kunna komma fram till ganska ogenomtänkta samhällsreformer.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 00:49:52 följande:
    Titta på filmen en gång till då. så kan du se att inget av det ni säger stämmer. 
    Vilken film? Den på Tyras blogg eller? Den visar inte en fridfull riktig halal-slakt. Fan vad jobbigt att upprepa sig hela tiden. Denna tråd tillför inget nytt längre. Hejdå.
  • tvetalan

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd. Jag lägger in en länk nedan som kan vara nyttig för er som är emot halalslakt att läsa. Där står att enda skillnaden är att djuret slaktas i Guds namn. Annars är proceduren den samma, bedövning och inom 60 sekunder (information från jordbruksverkets hemsida) avblodning, vilket innebär att halsstrupen och blodtillförseln till hjärnan skärs av. Djuret förblöder alltså till döds hur som helst. Bara det att bedövningen gör att de förlorar medvetandet och känseln. Industriell slakt ser ut så i Sverige varesig det är halalslakt eller vanlig slakt. LÄS för Guds skull och sen hoppas med denna länk att tråden dör ut

• tvetalan

Jädra iPhone.. Allt skulle hamna i samma inlägg. Men här kommer ett utdrag från djurensrätt: "Slakt innebär att ett djur får strupen uppskuren och förblöder till döds. Det är alltså inte någonting som är unikt för så kallad religiös slakt, utan det är på det sättet som alla djur som blir till livsmedel möter döden. Enligt svensk lag måste alla djur göras medvetslösa, "bedövas", före avblodningen (1)" Alltså har ni inget att bråka om.

• tvetalan

Miss Blue: hur kan det inte vara samma sak? Kosherslakt tillåter inte ens bedövning men proceduren är i princip lika dan. www.ne.se/skäktning/309023

• tvetalan

Miss Blue verkar ha insett att hennes argument var felaktiga och att det bästa i den situationen var att fly. Good job... not. 

• tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 18:11:45 följande:
    Du svarade på mitt inlägg som var riktat mot de jag tidigare diskuterat med i tråden som flyttar fokus från halal till kosher för titta dom är grymma dom också. Då ställde jag en fråga som du och de andra inte är villiga att svara på utan fortsätter med att kosher är grymmare. Men kosher är inte tillåtet i Sverige men det är halal. Men nu har det visat sig att halalslakt i Sverige inte följer jordbruksverkets regler.
    Men du, egentligen är det inte en relevant frågeställning. Sker det fusk någonstans så ska det tas itu med på myndighetsnivå. Det finns fusk överallt och det är ju som att någon skulle fråga dig vad du tycker om att djur blir slaktade trots att bedövningen inte tagit? Det är hemskt dåligt om lagen inte följs och det bör återgäldas snarast. Det tror jag alla är ense om. 

När du talar om halalslakt och att det inte följer jordbruksverkets regler i Sverige så undrar jag om det bara är ett ställe du utgår ifrån när du kommer fram till din slutsats eller sker det på alla slakterier i Sverige? 
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 19:07:30 följande:
    Också blev det väldigt tyst då vissa tror de står över landets lagar.
    Hur står man egentligen över landets lagar?
  • tvetalan
    Miss Blue skrev 2013-03-05 18:30:46 följande:

Jösses vad jag var efterfrågad här då...

För det första så uttalas ingen bön vid kosher.
    Men åtmistone två av er är muslimer, och då borde ni veta att det inte är samma sak.
    Men herre..... Så ditt problem är i princip att djuret välsignas innan slakten? För det första skriver du... för det andra då?

• tvetalan
    Tik Tak skrev 2013-03-05 19:50:13 följande:

Hallal och Kosher slakt borde göras efter bedövning.
    Det är lag på bedövning vid slakt i Sverige. Därför tillåts båda slaktmetoder efter att djuret bedövats. Eftersom judar inte tillåter att djuret slaktas med bedövning så utförs sådan slakt inte i Sverige. Vad gäller halalslakt är det tillåtet så länge det följer lagstiftningen.
  • tvetalan

Det finns många idag som inte bryr sig hur deras mat hamnar på tallriken. Det är inte utmärkande för muslimer. Skulle det finnas närproducerat halalkött tror jag att många skulle välja det.

Svar på tråden Halalslakt