• Anonym

Kan ett wisc-tetst verkligen avgöra om jag har ADHD/ADD?

Är så irriterad på BUP!!

Har behandlats på BUP under ett år för bla. GAD. För tre månader sedan fick jag göra ett wisc-test(ålder 8-16 år) då jag har problem med mitt minne och koncentration. Det gick okej på testet, "klarade det". 

Jag är 16 år(fyller 17 i år) och det här testet var alldeles för enkelt. Min psykolog tyckte inte att vi skulle göra några ytterliggare tester då jag klarade det. 
    Nu har jag sedan tre månader tillbaks väntat på att få träffa en läkare för ytterliggare en bedömning.(Det har varit än massa strul, därför har det dröjt så länge)

Nu misstänker dock min psykolog att jag har ADD, men jag tycker det känns så konstigt att ett wisc-test kan avgöra om man har en diagnos eller ej!?

• Svar på tråden Kan ett wisc-tetst verkligen avgöra om jag har ADHD/ADD?
  • Anonym
    Betty Ballbreaker skrev 2013-02-22 21:59:37 följande:
    Hade wisc visat att du hade ett begåvningshandikapp, så hade det uteslutit en add-diagnos.
    Jag tänker mer på att jag som 16, snart 17-åring gör samma test som en åttaåring. 

Sen har väl inte begåvning någonting med ADD att göra?  
  • Betty Ballbreaker

Samma test används på olika åldrar, det stämmer. Men du förväntas klara betydligt svårare uppgifter som 16-åring än som 8-åring. Om det krävs 10 poäng på ett deltest för att nå "normal iq" för en 8-åring, så krävs 30 poäng på samma test för att en 16-åring ska nå "normal-iq" (enkelt förklarat).
    Eftersom man inte kan ha både add och utvecklingsstörning, så kan ett Wisc-test (om det visar på utvecklingsstörning) utesluta add.

Svar på tråden Kan ett wisc-tetst verkligen avgöra om jag har ADHD/ADD?