Lite hjälp 16-årig dotter
Menar du allvar med att ni spårar henne?
Hm inte konstigt att hon slår bakut, stackars tös!
Menar du allvar med att ni spårar henne?
Hm inte konstigt att hon slår bakut, stackars tös!
Jag hoppas att du TS har läst igenom tråden och förståt att det ni gör faktiskt inte är okej!
När man är i den åldern så är det dax att man får ta en hel del beslut själv och att man har sina föräldrar bakom sig som stöttar en och ser till att man väljer rätta vägar, inte med hjälp av makt utan med hjälp av att man pratar igenom saker och ting, det du håller på med kommer bara att göra att hon inte har förtroende för dig och kommer inte att lyssna på något du har att säga.
Jag förstår att du som förälder får lite panik över att du märker att hon håller på att balla ur lite men du vinner alltid på att inte vara för hård, då får du alltid veta vart hon är på riktigt och du kan hålla lite koll.
Visst om hon nu har valt fel vänner är det inte kul men som sagt det är alltid bättre som förälder att vara lite smidig och istället prata om vad man ska tänka på när man väljer vänner och vilka värderingar som är bra att ha och inte ha.
Din dotter kommer bara att ty sig mer till dessa vänner om du reagerar genom att förbjuda m,m, det är så många gör sin tonårsrevolt och du som förälder förlorar alltid den fajten.
Tänk också på att inte vara en för hård förälder, du vill ju att dottern ska ringa dig om något händer och det gör de inte om de vet att det hamnar i onåd om de har gjort bort sig.
Nu menar jag inte att man ska släppa dem helt fria men som sagt samtal är rätt väg att gå, inte straff.
Tänk på att om två år så är hon myndig, har du inte lärt henne att stå på egna ben innan dess så kan det bli en väldigt tuff omställning och hon kan balla ut totalt istället.