Inlägg från: Alladin Sanee |Visa alla inlägg
  • Alladin Sanee

Lite hjälp 16-årig dotter

Tycker TS gör helt rätt.
    Ömsesidig respekt skall det vara.
    TS har varit ärlig mot sin dotter och ii förväg förklarat vad hon förväntar sig och vad konsekvensen blir om dottern bryter överenskommelsen. Att ljuga är inte ok.

Slappa föräldrar som släpper sina ungdommar vind för våg är fullkomligt verklighetsfrämmande. Hur är ni beredda att hjälpa era barn kl 3 lördagsnatt?

Man är ju förälder och det innebär att man skall ha koll och guida sin ungdom in i vuxenlivet, man skall både i tal och handling visa vad som är ok och inte ok och inte låta ungdomen ensam göra detta.

Vi bor på en mindre ort ned både tåg och bussförbindelser och ungdomarna kan lätt och snabbt förflytta sig. Det är helt ok om vi vet vilka dom är med och vart dom är.

Vi spårar vår ungdom via mobilen och det har varit till stor hjälp många gånger. Kompis tryck kan göra att ungdomen hamnar i situationer dem inte vill och då kan det vara skönt att en förälder går in och säger stop.

Fortsätt som du gör TS. Du visar att du bryr dig och att du finns där för din ungdom. Den tryggheten är mer värd än att få frihet att göra som man vill.

• Alladin Sanee

Kväva och kränka sitt barn???? Nej jag BRYR mig om mitt barn och ger det trygghet att det alltid kan komma till mig.

Jag LÄR mitt barn vad som är ok och inte. Vilket innebär att med ÄRLIGHET kommer det längst och får frihet under ansvar.

Skriver från mobil och kan inte se ditt inlägg men har mer att kommentera.

• Alladin Sanee

Ömsesidig respekt. Mitt barn har frihet att göra mycket och står absolut inte med böjd nacke och mössan i hand. Jag är förälder och mitt barn är barn.

• Alladin Sanee

Ser inget respektlöst handlande från förälderns sida i det här fallet. Barnet har i samtal med förälder gått ned på att vara kontabar och höra av sig om vart det är. Barnet struntar i detta. Då blir det en konsekvens.

Förstår inte föräldrar dom inte hjälper och förklarar för sina barn att livet är inte bara roligt och att man kan inte alltid bara göra som det faller en in. Handling och konsekvens.

Att vara förälder är ett uppdrag inget jävla låt barnen göra vad dom vill!

• Alladin Sanee

Mitt och mitt barns relation blir bättre och stabilare när barnet vet att jag finns där och att jag vill mitt barns bästa.

Jag har märkt tydliga skillnader tex efter att vi tagit mobilen en kväll. Mitt barn börjar förstå att mitt mål är inte att straffa. Även en obehaglig sanning är bättre än en lögn och öppnar upp för dialog. Då är konsekvensen inte att vi tar mobilen utan att vi pratar om hur barnet ser på situationen och hur vi ser på situationen och utefter det finner vi en väg att gå vidare.

• Alladin Sanee

Man kan inte jämföra hur ungdomar lever 2013 med hur det var 2003 eller 1983.

Nån som har sett Jersey shore? Läser tidningen om mobbing, kränkningar av tjejer. Har ni sett jargongen ungdomar emellan på tex FB?

Vem skall guida ditt barn om inte dess förälder??

Ha jag har spårning på mitt barns mobil och det har jag inte för att jag är stalker uran gör att ge trygghet. Jag har många gånger hjälpt inte bara mitt eget barn utan även andras barn ur jobbiga situationer just för att jag vet var dom är och vad som finns på den platsen.
    Senast för en månad sedan fann jag en 14 årig kille medvetslös i snön utanför ett hus där det var föräldrafri fest. Var var hans föräldrar?

Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter