Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Lite hjälp 16-årig dotter

Inte konstigt att hon vägrar prata med dig när ni gjort ett så allvarligt övertramp som att sätta spårning på henne!!
    Det är att gå för långt! Och risken är extremt stor att ni helt tappat hennes förtroende och att hon nu bara vänder sig ännu mer emot er bara för att ni sårat henne så enormt mycket!

Det enda och det viktigaste man kan göra som förälder när man märker att ens barn är på glid det är att prata, prata och prata. Förklara att det inte känns bra, att ni inte tycker detta är ok, att ni märker att hon är på fel spår och att ni hoppas att hon förstår och inser detta innan något allvarligt händer. Säg att ni fattar ju att hon ljuger och att det gör er oerhört ledsna, förklara att ni finns där för henne när hon är redo att prata och att ni önskar att hon ville släppa in er igen.

Straff kommer bara göra att hon slår bakut och vänder sig emot er ännu mer. Ni måste visa att hon kan lita på er för det är ni som är vuxna!! Hon är tonåring och försöker hitta rätt spår i en egen självständighet. Hon måste få göra vissa misstag själv, för väldigt många innebär det att man får en näsbränna av tokigt sällskap. Så länge hon vare sig gör något kriminellt eller skadar sig själv på något sätt så måste ni faktiskt låta henne ta större ansvar för sitt eget liv! Att hon ljuger om vart hon är handlar ju om att hon tycker att ni är på tok för påträngande och att ni kränker hennes integritet.

• skogsvitter
    MikuAndSaraLi skrev 2013-02-23 10:17:12 följande:
    Tonåringar behöver få vara dumma ibland.
    Om ni VET att ni uppfostrat ert barn ordentligt, så bör ni lita på att hon sköter sig.
    Att hon inte gör allt ni säger längre, betyder inte att hon blivit kriminell eller kommer göra något farligt.
    Sen - GPS spårning på henne???
    Då fattar jag att hon vill bryta sig loss.
    Seriöst, Ts -.-'
  • skogsvitter

Och BTW ta för fan inte telefonen ifrån henne, då har ni med 100% säkerhet förlorat henne för gott!
    Det är inte hon som gjort något fel här (förutom att ljuga för efterhängsna föräldrar för att få ha någon som helst integritet) utan det är ni som gjort fel.

• skogsvitter

Alltså du får nog förtydliga vad det egentligen är för hemska saker hon gör när hon är ute som gör att ni känner att ni måste bevaka henne på det här sättet? För jag förstår nämligen inte alls vad som är problemet, förutom att hon undviker er och möjligtvis drar till med vita lögner när hon vill vara ifred. I mina ögon helt harmlöst för att vara en tonåring i sin absolut jobbigaste period.

Jag tycker du ska förklara för henne gällande telefonen att du egentligen hade sagt att du skulle ta telefonen ifrån henne om hon ljög men att du tänkt efter lite nu och insett att det var ett dumt och onödigt straff. Förövrigt tycker jag det är konstigt att du inte förstår hennes rädsla för dig om detta är något du hotat med redan från början, klart att hon är rädd att förlora telefonen! Man kan vilja undvika och vara rädd att möta sina föräldrar av tonvis av anledningar, inte bara av rädsla för fysisk misshandel!

• skogsvitter

Jag har läst dina inlägg flera gånger om och jag ser inte ett enda problem med hur din dotter beter sig. Hon börjar bli vuxen. Och ni verkar inte vilja se det? Det känns som att du har byggt upp ett luftslott av problem som inte existerar bara för att hon inte är er söta, lydiga lilla flicka längre... vad trodde du? Att hon aldrig skulle bli vuxen?

• skogsvitter
    Skinny Mie skrev 2013-02-23 10:55:01 följande:
    @Jashrinah jag antar att du själv inte har en tonårsdotter?
    Spelar det någon roll? Vi har alla varit tonåringar själva. Har inte du?!
  • skogsvitter
    Skinny Mie skrev 2013-02-23 11:01:01 följande:
    Jodå jag har varit en rent ut sagt förjäklig tonåring själv. Men min anledning till att jag skrev i just "Förälder -Tonåring" forumet var att få tips från andra tonårsföräldrar.
    Jag vet precis hur jag tänkte om tonåren för ett par år sedan angående min egna dotter.
    Inget är som jag tänkte, och allt min egen mor har att säga är -"Först nu vet du hur vi hade det".

Så om du ursäktar, ja det spelar en stor roll.
    Ok, jag håller inte med. Om det räknas för något så arbetar jag med ungdomar och har så gjort i många år. Jag har teoretisk kunskap om uppfostran om ungdomar och hur de fungerar och utvecklas genom min utbildning. Och jag påstår att du bemöter din dotter helt bakvänt. Inget gott kommer av att du bemöter henne så här kränkande, precis som du själv märker blir det ju istället bara värre! Och sanna mina ord, du kommer förlora din dotter om du börjar ta ifrån henne telefoner, ger henne utegångsförbud och kontinuerligt straffar henne för att hon försöker slå sig fri från dig. Jag har sett det förr.
  • skogsvitter

Jag saknar fortfarande svar på vad det är hon gör som är så fruktansvärt hemskt att du reagerar så här? Eller tror du bara? Vad tror du? Att hon knarkar? Gör inbrott? Snattar? Vandaliserar? Vad?! Mår hon på något sätt dåligt, skär sig själv? Har ätstörningar?

• skogsvitter
    Cornellia skrev 2013-02-24 04:41:45 följande:
    Tyvärr är det ju föräldrars roll. Att se till att barnen överlever och mår bra fram till vuxen ålder. Om det nu inte går att lita på barnet så måste man ju övervaka det för att se till att det hålls utom fara.
    Det är knappast förälderns roll att övervaka vartenda steg en 16-åring tar, de är nära nog vuxna och behöver få utrymme och vägledning för att klara sig själva!! De behöver få tillit och tilltro och eget ansvar! De behöver inte gå med fotboja på för att föräldrarna är överbeskyddande, korkade eller av annan orsak inte fattar grundläggande uppfostran!

TS dotter gör uppenbarligen inga brottsligheter och tar hand om sig väl. Det enda "farliga" hon enligt TS har gjort är att ljuga om vart hon är! Vem fan skulle inte göra det med en sån galenpanna till morsa?! Jag skulle till 100% ha gjort det! Som tur är hade jag själv en pappa som gav mig det personliga utrymme jag behövde som hans dotter i övre tonåren.
  • skogsvitter
    Alladin Sanee skrev 2013-02-24 12:13:12 följande:
    Tycker TS gör helt rätt.
    Ömsesidig respekt skall det vara.
    TS har varit ärlig mot sin dotter och ii förväg förklarat vad hon förväntar sig och vad konsekvensen blir om dottern bryter överenskommelsen. Att ljuga är inte ok.

Slappa föräldrar som släpper sina ungdommar vind för våg är fullkomligt verklighetsfrämmande. Hur är ni beredda att hjälpa era barn kl 3 lördagsnatt?

Man är ju förälder och det innebär att man skall ha koll och guida sin ungdom in i vuxenlivet, man skall både i tal och handling visa vad som är ok och inte ok och inte låta ungdomen ensam göra detta.

Vi bor på en mindre ort ned både tåg och bussförbindelser och ungdomarna kan lätt och snabbt förflytta sig. Det är helt ok om vi vet vilka dom är med och vart dom är.

Vi spårar vår ungdom via mobilen och det har varit till stor hjälp många gånger. Kompis tryck kan göra att ungdomen hamnar i situationer dem inte vill och då kan det vara skönt att en förälder går in och säger stop.

Fortsätt som du gör TS. Du visar att du bryr dig och att du finns där för din ungdom. Den tryggheten är mer värd än att få frihet att göra som man vill.
    Du tycker det är respekfullt att kväva och kränka sitt barn på det här sättet alltså?

Om du kallar det för slapphet att inte sätta spårning på och straffa en 16-åring med utegångsförbud och sno telefonen ifrån henne så behöver du själv göra en reality-check.

Jag trodde ömsesidig respekt betydde just ömsesidig, dvs från båda håll. Även från förälderns sida! Inte att tonåringen ska stå med böjd nacke och lyda föräldern oavsett vad! Det är inte ömsedighet, tycker man det så behöver man nog gå en kurs i respekt.
  • skogsvitter
    Alladin Sanee skrev 2013-02-24 13:11:58 följande:
    Ja det är slapphet att inte visa sitt barn att dess handlingar ger konsekvenser.
    Och förälderns handlingar då? Vem utdelar straff och konsekvenser när föräldern agerar respektlöst?
  • skogsvitter
    Alladin Sanee skrev 2013-02-24 13:09:17 följande:
    Kväva och kränka sitt barn???? Nej jag BRYR mig om mitt barn och ger det trygghet att det alltid kan komma till mig.

Jag LÄR mitt barn vad som är ok och inte. Vilket innebär att med ÄRLIGHET kommer det längst och får frihet under ansvar.

Skriver från mobil och kan inte se ditt inlägg men har mer att kommentera.
    Straff är inte att bry sig om. Straff ger signalen att det inte är ok att komma till dig. Alltså är detta verkligen något som en del människor fortfarande inte har fattat?

Ett boktips om detta är Lars H Gustafssons bok "Växa - Inte lyda".
  • skogsvitter
    Alladin Sanee skrev 2013-02-24 13:14:34 följande:
    Ömsesidig respekt. Mitt barn har frihet att göra mycket och står absolut inte med böjd nacke och mössan i hand. Jag är förälder och mitt barn är barn.
    Så du gör aldrig fel och ska alltid vinna menar du? Det är inte ömsesidighet.
  • skogsvitter
    Lillusen skrev 2013-02-24 15:15:14 följande:
    Är nu inne på min tredje tonåring så lite erfarenhet har jag nog. Det jag först vill säga att sluta med straffen, det ni antagligen vill åstadkomma är att hon känner ansvar utifrån att hon värnar om ert ömsesidiga förtroende till varandra, detta åstadkommer man inte med straff, snarare blockerar. Prata med henne, konkretisera vad ni känner när hon gör så här (och sätt ord på vad som hänt, konkret) berätta hur ni vill känna när hon är hos killen/kompisar, be henne om något konkret...till t.ex. att hon berättar när hon ska till sin kille. Lycka till!
  • skogsvitter
    Millicent skrev 2013-02-24 15:59:55 följande:
    Förresten kom jag att tänka på att barn och tonåringar ibland behöver någon som hjälper dem att sätta gränser de själva inte vågar sätta. Jag fick ett sms av min dotter som frågade när hon skulle komma hem. Jag svarade senast kl då och då men då fick jag en tillbaka och "säg att jag ska komma nu". Så då sa jag att jag ville att hon skulle komma hem på en gång. Där missade jag uppenbarligen att hon behövde hjälp att komma ur situationen och skylla på att mamma sagt att hon måste hem. 

Även tonåringar som gnäller och grälar om att man är dum kan dra en lättnadens suck när man sätter stopp för saker som ligger över deras ork eller svårighetsgrad.  
    Det här är ett exempel på ömsesidighet. Det är inte det TS pysslar med. Klart att tonåringar behöver gränser. Som de gemensamt får vara med om. Och som är rimliga. Och som bygger på respekt och tillit. Straff och hot samt spårning är inte på något sätt att likställa med det du beskriver och absolut inte något som har med gränssättning att göra!
  • skogsvitter

Millicent - Måste verkligen bara fråga, tycker du på riktigt att det du beskrev här ovan kan jämställas med det TS gör?

Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter