• Skinny Mie

Lite hjälp 16-årig dotter

Har en dotter född -97 som upp till för ett år sedan alltid varit världens skötsamma.
    Sen började hon umgås med en tjej som i stort sett får göra vad hon vill för sina föräldrar.
    Våran dotter började då helt plötsligt ljuga för oss om vart hon var och vad dom gjorde.
    Vi har haft långa samtal med henne och även straffat med utegångsförbud.

Vi trodde nu att detta var över, men i förrgår blev hon tillsammans med en kille som bor på ungdomshem och igår frågade hon om hon fick sova över hos en annan tjej kompis.
    Vi sa att det gick bra, men på eftermiddagen insåg vi att hon hade bytt lösenord till sin Iphone så vi kunde inte kolla upp vart hon var. Jag ringde då och pratade med henne,men hon hade ingen aning varför det var så.
    Jag talade då om för henne att om hon nu ljög igen så skulle jag inte bli glad.
    När jag och sambo sen fick igång spårningen såg vi att hon inte alls var där hon skulle.
    Lång historia kort, hon har sedan igår vägrat att prata med mig, skickade ett meddelande att jag inte ska oroa mig. Hon och den tjejkompisen jag inte är så förtjust i har sovit över hos en kille, och det var ca 3 killar till där.
    Hon kontaktade min mamma och sa att hon var rädd för att prata med mig? Jag har ALDRIG burit hand på henne! Så varför vara rädd?
    Väntar nu på att hon ska komma hem.

Hur hade du handskas med situationen när hon kommer hem?
    Jag kommer ta Iphone ifrån henne, men mer då? Hur får vi ordning på henne här hemma?

• Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter
  • jashrinah
    Skinny Mie skrev 2013-02-23 10:38:21 följande:
    Oj då känner att jag måste förklara mig här lite.
    Vi sitter inte och spårar henne konstant...
    Jag bad henne om hennes inlogg till detta när hon fick telefonen, och hon vet till 100% att vi bara använder det om hon inte skulle svara eller höra av sig till oss.... Det finns mycket hemskt därute....
    Det är mer som en säkerhet sak ifall något någon gång skulle hända henne.

Igår så svarade hon inte över huvudtaget, vi försökte då kolla vart hon var (hade inte hört av henne på hela dagen) och kunde då inte logga in.

Fick sen tag på henne (efter ca 20 samtal) och frågade henne då. Efter det samtalet har jag inte hört av henne alls.
    Man blir rätt orolig som förälder....

Vi har inte förbjudit henne att umgås med nån, och när hon berättade om killen så var vi glada för hennes skull, visade henne inte alls att vi kanske inte var så förtjusta i det.

Pratat har vi gjort i det oändliga, har aldrig varit oresonabla mot henne.
    men du skrev ju att ni fått igång spårningen EFTER  du ringt och pratat med henne ... 
  • skogsvitter

Alltså du får nog förtydliga vad det egentligen är för hemska saker hon gör när hon är ute som gör att ni känner att ni måste bevaka henne på det här sättet? För jag förstår nämligen inte alls vad som är problemet, förutom att hon undviker er och möjligtvis drar till med vita lögner när hon vill vara ifred. I mina ögon helt harmlöst för att vara en tonåring i sin absolut jobbigaste period.

Jag tycker du ska förklara för henne gällande telefonen att du egentligen hade sagt att du skulle ta telefonen ifrån henne om hon ljög men att du tänkt efter lite nu och insett att det var ett dumt och onödigt straff. Förövrigt tycker jag det är konstigt att du inte förstår hennes rädsla för dig om detta är något du hotat med redan från början, klart att hon är rädd att förlora telefonen! Man kan vilja undvika och vara rädd att möta sina föräldrar av tonvis av anledningar, inte bara av rädsla för fysisk misshandel!

• megsi

Ja man ska ju inte komma med tomma hot. Men det kan ju vara svårt och lite tokigt att genomföra. Hon blir väl skogspolitik om hon blir av med telefonen. Försök att inte deala med saker som är bra för er rent praktiskt. Kanske inte heller att ge henne saker utan mer att göra saker. Sedan får man ju anpassa det efter familje situationen.

• Skinny Mie

Ja, vi fick igång den igen eftersom hennes konto är kopplat till mitt...

Och efter samtalet med henne kändes inte allt bra eftersom jag hörde att hon ljög för mig igen.....

Ville veta att allt var okey eftersom ingen annan förälder kunde tala om för mig vart våran dotter var....

@Jashrinah jag antar att du själv inte har en tonårsdotter?

• skogsvitter

Jag har läst dina inlägg flera gånger om och jag ser inte ett enda problem med hur din dotter beter sig. Hon börjar bli vuxen. Och ni verkar inte vilja se det? Det känns som att du har byggt upp ett luftslott av problem som inte existerar bara för att hon inte är er söta, lydiga lilla flicka längre... vad trodde du? Att hon aldrig skulle bli vuxen?

• skogsvitter
    Skinny Mie skrev 2013-02-23 10:55:01 följande:
    Spelar det någon roll? Vi har alla varit tonåringar själva. Har inte du?!
  • Skinny Mie

Jodå jag har varit en rent ut sagt förjäklig tonåring själv. Men min anledning till att jag skrev i just "Förälder -Tonåring" forumet var att få tips från andra tonårsföräldrar.

Jag vet precis hur jag tänkte om tonåren för ett par år sedan angående min egna dotter.

Inget är som jag tänkte, och allt min egen mor har att säga är -"Först nu vet du hur vi hade det".

Så om du ursäktar, ja det spelar en stor roll.

• jashrinah
    Skinny Mie skrev 2013-02-23 10:55:01 följande:
    Ja, vi fick igång den igen eftersom hennes konto är kopplat till mitt...
    Och efter samtalet med henne kändes inte allt bra eftersom jag hörde att hon ljög för mig igen.....
    Ville veta att allt var okey eftersom ingen annan förälder kunde tala om för mig vart våran dotter var....
    men även om hon ljög för dig så hörde du väll att det inte var nån fara med henne ?  
    varför inte bara säga "okej du måste inte berätta , ring om du behöver mig , älskar dig <3 hej då  "
    och nej jag har ingen tonårs dotter ,  vad har det med saken att göra ?  jag har ju varit en ! och när jag var 16 bodde jag 20 mil ifrån mina föräldrar på internat skola !
     dem visste inte alltid vart jag var eller vem jag umgicks med men
    jag kan lova dig att om det nån gång strulade till sig så att jag var i fara så ringde jag mamma eller pappa direkt , för det gör dem flesta när något händer , nu vet jag inte om din mamma är vid liv men om något händer dig eller om du behöver hjälp, ringer inte du och berättar det då ? 
  • skogsvitter
    Skinny Mie skrev 2013-02-23 11:01:01 följande:
    Jodå jag har varit en rent ut sagt förjäklig tonåring själv. Men min anledning till att jag skrev i just "Förälder -Tonåring" forumet var att få tips från andra tonårsföräldrar.
    Jag vet precis hur jag tänkte om tonåren för ett par år sedan angående min egna dotter.
    Inget är som jag tänkte, och allt min egen mor har att säga är -"Först nu vet du hur vi hade det".

Så om du ursäktar, ja det spelar en stor roll.
    Ok, jag håller inte med. Om det räknas för något så arbetar jag med ungdomar och har så gjort i många år. Jag har teoretisk kunskap om uppfostran om ungdomar och hur de fungerar och utvecklas genom min utbildning. Och jag påstår att du bemöter din dotter helt bakvänt. Inget gott kommer av att du bemöter henne så här kränkande, precis som du själv märker blir det ju istället bara värre! Och sanna mina ord, du kommer förlora din dotter om du börjar ta ifrån henne telefoner, ger henne utegångsförbud och kontinuerligt straffar henne för att hon försöker slå sig fri från dig. Jag har sett det förr.
  • skogsvitter

Jag saknar fortfarande svar på vad det är hon gör som är så fruktansvärt hemskt att du reagerar så här? Eller tror du bara? Vad tror du? Att hon knarkar? Gör inbrott? Snattar? Vandaliserar? Vad?! Mår hon på något sätt dåligt, skär sig själv? Har ätstörningar?

Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter