• SHAKAWKAW

Vad är det här för brunt skit i kattens öron?!

Hej,

Min vän upptäckte att hennes katt är brun i öronen. Det är inte vanligt vax, utan påminner mer om bark eller jord. Han har inte visat symtom för öronskabb eller liknande då han inte skakar på huvudet eller kliar sig ofta. Det luktar inte, och han är en frisk katt annars. Hon har två andra katter, men de har rena och fina öron, så det verkar inte vara smittsamt.

Så vad kan det vara? Torkat smus? Något annat?

• Svar på tråden Vad är det här för brunt skit i kattens öron?!
  • Paksenarrion

Svårt att se men jag har haft katter med hårt svart öronvax.

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • SHAKAWKAW
    Paksenarrion skrev 2013-02-23 12:45:53 följande:
    Svårt att se men jag har haft katter med hårt svart öronvax.
    Det är brunt, inte svart. Skuggorna i bilden gör färgen mörkare.
  • Regnig måndag

Ingen av mina katter kliade sig eller skakade på huvudet när de hade öronskabb, jag upptäckte det när de började tappa pälsen i ansiktet och då har det gått långt...

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • SHAKAWKAW
    Regnig måndag skrev 2013-02-23 12:49:18 följande:
    Ingen av mina katter kliade sig eller skakade på huvudet när de hade öronskabb, jag upptäckte det när de började tappa pälsen i ansiktet och då har det gått långt...
    Så de kan vara drabbade av det utan att det märks? Ok, tack för svar. Ska säga det till min vän.
  • Regnig måndag
    SHAKAWKAW skrev 2013-02-23 12:50:35 följande:
    Så de kan vara drabbade av det utan att det märks? Ok, tack för svar. Ska säga det till min vän.
    I alla fall enligt veterinären. Jag gick igenom med mig själv massor av gånger om det var jag som varit ouppmärksam men ärligt så var det inte så. Den jag lyckades kolla på hade något bruna beläggningar i öronen men inte alls mycket.
    Sen vet jag inte om det var specialskabb? eller något för det här var något som skyggiskatten hade med sig när hon kom hem till oss.
  • LunaLunatic

Rekommenderar också veterinär. Såg rätt vidrigt ut.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Kajsalannestad1

Det är öronskabb, jag var inne med min katt till veterinären igår av en annan anledning och hon hade inte heller visat några symptom på öronskabb men det hade hon mycket riktigt! Åk till veterinären.

• SHAKAWKAW

Hej igen!

Tack för alla svar. Veterinär ska besökas och öronrengöring ska inköpas.

• Regnig måndag
    SHAKAWKAW skrev 2013-02-23 19:08:45 följande:
    Hej igen!

Tack för alla svar. Veterinär ska besökas och öronrengöring ska inköpas.
    Lycka till!

• SHAKAWKAW
    Regnig måndag skrev 2013-02-23 19:13:41 följande:
    Lycka till!

Min vän hälsar tack.
  • 120512

Jag skulle råda dig att boka en tid hos veterinären så att  dom kan undersöka öronen på missen .. 

jag själv trodde min kisse hade skabb det var det oxå men det hade gått för länge pga uppfödaren. så det utvecklats till inflammation ..

Besök veterinären ifall det kan bli värre så blir det bättre för katten

Svar på tråden Vad är det här för brunt skit i kattens öron?!