iceolator skrev 2013-02-24 11:48:02 följande:
Det kan du, gå ut på gatan och fråga, det har jag gjort av ren nyfikenhet, det tog mig tio minuter innan jag hade en påse cannabis i handen, folk speciellt ungdomar var mycket hjälpsamma.
Du kanske inte är medveten om men alla har vi saker vi tycker om att göra, dom allra flesta kommer inte ge upp sådana saker oavsett vilka hot blir uttalade och dom allra flesta missbrukar inte sina hobbys.
60 % av befolkninge använder eller har använt illegala droger man kan få dödstraff för där borta, anser du att det är uppmuntrande siffror som tyder på att kriget är framgångsrik och nära upplösning?
Hur "vägleder" man utan att skada om barnet har bestämt sig att man snackar skit och denna ska fortsätta med det som görs?
men nu har jag inte tid längre, har annat att göra, får se om jag hinner nått senare
Du började skylla "kriget" mot droger på deras överfulla fängelse och jag ville upplysa dig om att det handlar om deras system i helhet, inte "kriget" mot knarket.
Den finns det många sätt att vägleda sina barn och det gäller att prata om allt och visa att man bryr sig och att dom kan komma till en vad det än gäller.
Min mamma fick tex. reda på att jag planerade att röka på när jag va runt 16-17. Jag bodde hos hennes vän då för jag kom inte överrens med min pappa och det va hon som upptäckte lappen och gick direkt till min mamma.
Vi har alltid varit väldigt öppna i vår familj och när hon tog upp detta med mig så varken skrek eller hotade hon. Hon förklarade att hon va besviken för vi hade redan gått igenom detta med droger tidigare så jag visste ju att detta inte va bra. Jag rökte aldrig på som det va planerat.
Båda mina föräldrar har erfarenhet av droger från dom va unga och många av barndomsvännerna på pappas sida (mamma hängde mest med hans vänner sen) är döda idag pga. drogerna.
Min dåvarande pojkvän va fast i heroinet och missbrukade även tabletter. Han begick självmord efter flera misslyckade försök att bli ren. Han blev 20 år och hade hållit på sen han va runt 12-13.
Min sambo höll även han på innan vi träffades och han skulle aldrig vilja att hans barn hamnade i samma skit. Det har inte gått så bra för dom vännerna heller och en av dom körde ihjäl sin bästa vän påverkad.
Jag har flera andra egna erfarenheter också så jag har sett många sidor av ett drogmissbruk och det är sällan en vacker syn. Det är därför det gör mig så förbannad att se människor förespråka droger när det förstör så många liv.