Inlägg från: Thaleya1 |Visa alla inlägg
  • Thaleya1

Tipsa polisen eller ej?

Eftersom det endast är ungdomar så tror jag att det går lätt att strypa all tillgänglighet och på så sätt få dem att sluta innan de är fast. Langaren gör betydligt mer fel än dessa ungdomar. Så ring till polisen, sen hade jag alltid försökt att ge lite bättre influens till dessa tonåringar eftersom de svansar efter dig i skolan. Skulle typ säga att den som håller på med droger är sorglig och patetisk osv om ämnet kommer up, sakta men säkert kan dina åsikter rubba av sig om de ser upp till dig.

• Thaleya1
    alexDeLarge skrev 2013-02-23 23:18:29 följande:
    Nej just det, därför hon inte ska lägga sig i. Det stör knappast henne.
    Men herregud vilken samhällssyn.

Oj nu fick den där mannen på gatan en stroke, skitsamma det rör ju inte mig i ryggen om han kommer till sjukhuset eller ej.
  • Thaleya1
    alexDeLarge skrev 2013-02-23 23:39:36 följande:
    Det är skillnad när man faktiskt vill ha hjälp (vilket de flesta vill när man får en stroke) och när man bara vill lägga sig i andras liv.
    Jag tror att näst intill alla droganvändare hade velat haft hjälp och ett annat liv om de kunnat få resurser eller hjälp till det.

Och jag tror att många som dras ner i droger skulle önskat att de aldrig träffat den där langaren för första gången, speciellt om de endast är 13 år när de började och inte visste bättre.

• Thaleya1
    alexDeLarge skrev 2013-02-23 23:43:43 följande:
    Jag menar att det är föräldrarnas jobb att uppfostra sina 14-16åringar inte deras femtonåriga kompis. Ville de ha hjälp hade de väl golat langaren själv? Om strokepatienten inte vill ha hjälp är det upp till h*n och jag tänker inte tvångsvårda någon.
    Hur gammal är du och vilka droger håller du på med?

Ber om ursäkt om det är en rättfram fråga eller om jag tog fel, men jag känner mig rätt säker.
  • Thaleya1
    alexDeLarge skrev 2013-02-23 23:54:10 följande:
    Det jag inte kan förstå är hur att hjälpa per automatik är att gola langaren och potentiellt sina vänner? Åklagaren kommer inte se dom knarkköpande ungdomarna som offer och missbrukare det är synd om utan som kriminella avskum som ska sättas dit. Kan åklagaren fälla ungdomarna så kan de hälsa hem med sitt liv i framtiden. Narkotikabrott är inga lätta grejer att ha i registret utan det påverkar en hela livet. Man kan komma att bli avstängd från sin skola och därför inte få betyg så man kan läsa vidare och därför inte få något jobb. Körkort kan dom också glömma i första taget vilket försvårar ännu mer.
    Men det är inte lika strängt när det gäller barn under 15. och dessutom så ska ju TS endast anmäla langaren. polisen är inte intresserad över små enstaka personer som langaren sålt till, iaf inte när de redan fått tag på langaren.

Dessutom så har en föredetta missbrukare jag känner endast haft problem med att få körkort igen, och det var inte värre än att han fick vänta ett par år till. Jobb och liknande har han aldrig haft problem med.
  • Thaleya1
    alexDeLarge skrev 2013-02-24 00:00:38 följande:
    Det är klart det inte är lika strängt för barn under 15 eftersom dom inte kan straffas. Jo, polisen och framför allt åklagaren är väldigt intresserade vilka han har sålt till och visst fan åker de dit. Det är mycket så dom jobbar.
    Nej det är de inte, endast i fall då det sålts större mängder och till vuxna.
    Och OM det skulle komma fram och denna langare ens vet namnen på dem han sålt till, isåfall kommer dessa barn endast erbjudas stöd, de kommer inte att bli dömda för nått för att de är barn.
  • Thaleya1
    alexDeLarge skrev 2013-02-24 00:14:03 följande:
    Där kom härskarteknikerna in ja, det brukar bli så när argumenten svagnar. Hur mycket erfarenhet har ni av det här? Har ni erfarenhet kring den så kallade hjälpen från båda hållen? Har ni jobbat på en polisstation? Har ni blivit "haffade" av polisen? Jag tror svaret är nej. Jag säger det igen, polisen hjälper inga knarkare oavsett ålder och barn straffas för narkotikabruk i Sverige vare sig ni vill eller ej. Om langaren åker fast är det ett ypperligt tillfälle att få fast fler kriminella.
    Jag känner några som har missbrukat och dömts både i ung ålder och som äldre. Och jag har en god vän som arbetar som polis inom det området. Jag har även en god vän som arbetar som jurist i alla möjliga ämnen.

Och min svärfar arbetar på sjukhusets psykavdelning, speciellt för ungdomar med problem - droger eller våld.

Och jag säger att du har fel.
  • Thaleya1
    Anonym (tjej) skrev 2013-02-24 00:17:29 följande:
    Jävlar vilket krig ni har då! Är det så här det fungerar på Familjeliv?Flört

Dessa två tjejer har själva sagt att polisen kom på en av deras langare. Det enda polisen gjorde den gången var att ringa hem till deras föräldrar och informera om att deras telefonnummer fanns i langarens mobil. 

Haha vi är inte mognare än såhär på FL ;)

Ts ring och upplys polisen om denna langare, så ska du se att det ordnar sig lite bättre, ju svårare de får  desto bättre för dem i slutändan.

Tycker du verkar som en mogen och bra tjej!
  • Thaleya1

Du behöver inte ens ringa själv om du vill, inboxa mig uppgifterna om langaren så kan jag ringa om du vill.

• Thaleya1
    Anonym (tjej) skrev 2013-02-24 00:23:03 följande:
    Deras stora problem är inte alkoholen, utan knark osv... Knark anses väl vara betydligt allvarligare än alkohol? 

Dessutom vet jag inte ens om det var sant, de hittar på så mycket.  
    Det skadar inte att ringa vilket som, de kommer ju knappast arrestera langaren på en liten upplysning, de kommer kolla om det stämmer först.

Och jag har argumenterat utifrån knark hela tiden.
Svar på tråden Tipsa polisen eller ej?