• Anonym (tjej)

Tipsa polisen eller ej?

Jag vet var alla under 18 år köper sina cigg, sprit och droger där jag bor. 
    Jag tycker det är fruktansvärt när jag ser dessa osäkra 13-14-åringar som redan håller på med sån skit. Men vad kan man göra? 

Några jag känner, som är 15, håller på med det dagligen. Jag försöker att inte umgås med dem, men då vi går i samma klass kan man ju inte göra något annat.
    Men, jag håller själv inte på med något. Jag försöker så gott det går att förklara hur dumt det är att de håller på med sånt, men givetvis så är det inget dem bryr sig om. 

Vad hade ni gjort? Tipsat polisen var man kan få tag på sakerna? Eller bara låtit det vara? Jag känner mig samtidigt dum om jag skulle "skvallra" på mina "kompisar". 
    I grund och botten är de säkert hur snälla och goa som helst. De har det bra ställt jämfört med många andra, de har haft en bra grund att stå på. 

Hur ska jag göra? 

• Svar på tråden Tipsa polisen eller ej?
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-03-08 17:17:19 följande:
    Det gör det säkerligen om räknar skador i förhållande till antal brukare och inte skador totalt (kan ju annars vem som helst räkna ut att fler användare ger fler skador).

Vad man än kollar på så är sorterna få och exempelvis Whisky (som är det jag oftast passar på att köpa Tax free) finns det aldrig några finare sorter av utan det brukar vara ett par sorter av någon hyfsad Skotsk blended.
    Fallet är lika med Cognac.

Nej, alkohol är defacto en av om inte den mest skadliga drogen, antal användare irrelevant.

Jaha?

• Tom Araya
    Anonym skrev 2013-03-08 20:31:53 följande:
    Nej, alkohol är defacto en av om inte den mest skadliga drogen, antal användare irrelevant.

Jaha?

Källa på det?
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-03-11 16:44:08 följande:
    Lönt, du kommer bara flumma det ifrån dig.

Men fine.

www.reuters.com/article/2010/11/01/us-drugs-a...
    En artikel utan någon som helst substans som inte säger mer än ditt påstående.

Var är forskningen bakom, närmare beskrivning av den sk "farlighetsskalan" och varför respektive drog hamnar där den hamnar i skalan enligt nämnda forskare?
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2013-03-11 16:44:08 följande:
    Lönt, du kommer bara flumma det ifrån dig.

Men fine.

www.reuters.com/article/2010/11/01/us-drugs-a...

Det blir väldigt flummigt att diskutera en vetenskaplig studie baserat på en kort artikel skriven av en journalist, så här är originalstudien:

http://www.fcaglp.unlp.edu.ar/~mmiller/espanol/Variedades,%20politica/drogas_Journal.pdf

Från sammanfattningen: “MCDA modelling showed that heroin, crack cocaine, and metamfetamine were the most harmful drugs to individuals (part scores 34, 37, and 32, respectively), whereas alcohol, heroin, and crack cocaine were the most harmful to others (46, 21, and 17, respectively). Overall, alcohol was the most harmful drug (overall harm score 72), with heroin (55) and crack cocaine (54) in second and third places”.

Min uppfattning efter att ha läst hela studien är att alkohol inte är den mest skadliga drogen för den individuella brukaren, men på en samhällsnivå är alkohol mest skadligt. Eftersom studien tar hänsyn till faktorer såsom miljöpåverkan av alkoholindustrin anser jag inte att det är fullt möjligt att bortse från antalet användare.

Vad är din uppfattning efter att ha läst artikeln?

• Anonym
    Tom Araya skrev 2013-03-11 17:53:36 följande:
    En artikel utan någon som helst substans som inte säger mer än ditt påstående.

Var är forskningen bakom, närmare beskrivning av den sk "farlighetsskalan" och varför respektive drog hamnar där den hamnar i skalan enligt nämnda forskare?
    Som sagt, flumiflumflumiflum.

För en mer klartänk person så är alkohol en dödlig nervgift medan heroin i sin rena form (inte gatudrogen som kan vara utblandad med vad som på grund av en okontrolerad marknad) är harmlös för kroppen.

• Tom Araya
    Anonym skrev 2013-03-11 18:02:07 följande:

För en mer klartänk person så är alkohol en dödlig nervgift medan heroin i sin rena form (inte gatudrogen som kan vara utblandad med vad som på grund av en okontrolerad marknad) är harmlös för kroppen.

...undrar vem det är som flummar iväg nu...Drömmer
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2013-03-11 18:02:07 följande:

Enligt forskningen artikeln bygger på är heroin mer fysiskt skadligt än alkohol, så det är inget flummigt med det Tom Araya säger. Eller tycker du att forskning är flumiflumiflum? 
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2013-03-11 18:07:04 följande:
    Enligt forskningen artikeln bygger på är heroin mer fysiskt skadligt än alkohol, så det är inget flummigt med det Tom Araya säger. Eller tycker du att forskning är flumiflumiflum? 
    Gatuheroin blandad med missbrukslivstilen som det ser ut idag, heroin i sin rena form skadar inte kroppen alls, i motsatsen till alkohol som skadar varje organ den kommer i kontakt med.

• Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2013-03-11 18:09:00 följande:
    Gatuheroin blandad med missbrukslivstilen som det ser ut idag, heroin i sin rena form skadar inte kroppen alls, i motsatsen till alkohol som skadar varje organ den kommer i kontakt med.

Källa på det? Det är klart att allt som påverkar nervsystemet så starkt också kan skada det. Även när droger används i medicinskt syfte finns det oönskvärda bieffekter. Den enda skillnaden är att läkaren har bedömt att hälsovinsten är större än risken.

• Kojbe
    Biverkningar

Heroin är mycket beroendeframkallande, och den som har blivit beroende (heroinist) måste fortsätta för att slippa abstinensbesvär: muskelvärk, kallsvett, diarré, illamående, feber, kramper, gåshud och sömnlöshet. Beroendet orsakas av heroinets inverkan på det centrala nervsystemets opioidreceptorer, vilka är mål för de naturligt förekommande endorfinerna. Heroinet tar endorfinernas plats och gör brukaren lika beroende av heroinet som alla människor är beroende av det kroppsegna endorfinet. Den som är en regelbunden användare kan få abstinensbesvär bara några timmar efter senaste doseringen. Se även drogutlösta psykiska störningar och drogutlöst psykos.

Förutom beroendet är de kända biverkningarna av rent heroin förstoppning, svårighet att kasta vatten, störningar i andningen, risk för överdosering, minskning av pupillens diameter mios, mensrubbningar, minskad sexlust, kräkningar utan illamående av den typ som drabbar alkoholister. Heroin har dock liten eller ingen påverkan på de kroppsliga organen som levern eller njurarna. (Dock påverkar det CNS i den grad att kroppens egna endorfinproduktion nästan eller helt slutar tillverka endorfin.)[2]. Vid missbruk av drogen, om den används rekreationellt har heroin ingen större negativ påverkan på något organ.[källa behövs] Men det livet som många heroinister lever gör att det är skadligt, prostitution, våld, stölder och konstanta på-och avtändningar. Heroinmissbrukare lider ofta av förstoppning som en konsekvens av missbruket.

Efter ett par minuter har kroppen brutit ner heroinet till 6-acetylmorfin och morfin, så själva effekten är efter de första minuterna i stort sett den samma som ett morfinrus. Den stora skillnaden ligger i den första kraftiga vågen av euforiskt välbefinnande som heroin ger strax efter injektionen. Morfin ger också en stor våg av eufori och välbefinnande, men inte lika intensiv som diacetylmorfin (heroin) ger. Då många användare lever i miljöer som inte gynnar ett säkert användande av heroin kan de utsättas för betydliga risker. Man kan få bl.a. HIV/AIDS och Hepatit C om man delar sprutor med en annan missbrukare som har någon sjukdom som smittar via blodskontakt, användaren kan missbedöma sin toleransnivå och överdosera, vilket förlamar och slår ut andningsreflexen (andningsdepression) och leder till kvävning om användaren inte får snabb hjälp. Detta är särskilt farligt efter "avtändningar", då missbrukarens tolerans mot drogen försvunnit. En annan riskfaktor med intravenös administrering av heroin eller andra droger är risken för blodförgiftning om inte injektionsstället rengjorts tillräckligt.

en nej det är ju inte skadligt det minsta

• Anonym
    Kojbe skrev 2013-03-11 19:39:00 följande:

t det minsta

Om du läser om missbruk och så så är alla droger och sysslor farliga och eller dödliga, du missade delen där heroin inte påverkar organen i motsatsen till alkohol och ... så diskuterar jag aldrig missbruk när jag talar droger.
    Lika intressant som att diskutera trafikolyckor när man berättar om en ny bil.

Svar på tråden Tipsa polisen eller ej?